Social media w e-commerce - czy są niezbędne?

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego media społecznościowe (social media) mają tak ogromne znaczenie w świecie biznesu? Niektórzy z Was pewnie tak, ale jest grupa ludzi, którzy korzystają z nich bezrefleksyjnie. Poruszają się oni po Facebooku czy Twitterze nieudolnie, zamykając sobie tym samym drogę do dobrej reklamy i pozyskania szerszego grona klientów. Dzieje się tak, ponieważ nie potrafią korzystać odpowiednio z narzędzi social media, a jedynie naśladują działania innych. W tym obszarze trzeba być bardzo oryginalnym i pomysłowym, by móc zaistnieć i wybić się ponad konkurencję. Aby to osiągnąć, potrzebna jest odpowiednia wiedza, na bazie której stworzymy własny plan działania. Czy social media w e-commerce są niezbędne?

Social media w e-commerce - trafny wybór?

Na rynku internetowym istnieje bardzo bogata oferta portali społecznościowych, co w pewnym sensie utrudnia nam skuteczne użytkowanie social media w e-commerce. Chcemy być najbardziej rozpoznawalni i znani i dlatego niekiedy działamy w obrębie większej liczby platform. Możemy wybierać wśród Facebooka, Twittera, YouTube’a, Google+, Instagrama czy LinkedIn.

Wymienione marki są najczęściej wykorzystywanymi social media w e-commerce, co nie oznacza, że lista ta jest zamknięta. Skoncentrujemy się jednak na tych najpopularniejszych, ponieważ to one pozwalają osiągnąć największy sukces w branży marketingowej. W Polsce bez wątpienia wśród mediów społecznościowych króluje Facebook. Zrzesza on największą liczbę nie tylko internautów indywidualnych, ale również firm i dużych przedsiębiorstw. Sklepy internetowe również odnalazły w nim swoje miejsce i doskonale sobie tam radzą. Według statystyk duże znaczenie w obszarze social media w e-commerce ma również Instagram, Google+, YouTube, Twitter czy Snapchat, które odstają od „króla” social media pomimo wysokiej pozycji w rankingach. To pozwala wyciągnąć nam pewne wnioski i tym samym podjąć decyzję, w jakich mediach społecznościowych najlepiej promować swój sklep internetowy. Nie ma wątpliwości co do popularności Facebooka, który ma nieskończenie wiele możliwości i jest chętnie wybierany przez firmy e-commerce. Jest to strona, na której swoje konto ma najwięcej użytkowników i bardzo wiele osób spędza tam całe dnie.

Warto mieć swój fanpage, czyli plusy stałego konta w social media

Na Facebooku sklep internetowy zdecydowanie powinien mieć swój fanpage. Jeżeli go nie ma, bardzo dużo traci, ponieważ konkurencja nie próżnuje, promuje w ten sposób swoją markę i nawiązuje kontakt ze swoimi klientami. Nie zapominajmy również o innych możliwych social media w e-commerce, takich jak Instagram, Google+ czy Twitter, które pomimo mniejszej popularności, również odgrywają istotną rolę. Wbrew statystykom prowadzenie własnego bloga również jest doskonałym pomysłem. Należy jednak bardzo dokładnie przeanalizować jego strukturę, by treść zainteresowała klienta.

Własna strategia, czyli taktyka social media w e-commerce

Kreowanie wizerunku w mediach społecznościowych jest nieodłącznym elementem prowadzenia każdej działalności internetowej. To głównie na nich opiera się reklama i rozpowszechnianie się informacji o firmie i jej ofercie. Możliwości jest wiele, ale wykorzystywane są nieliczne, te najbardziej popularne. Nie oznacza to jednak, że są najskuteczniejsze. Przedsiębiorca, który zaczyna swoją karierę w e-commerce, nierzadko wzoruje się na innych sprzedawcach z branży i idzie tą samą drogą. Konsekwencje są łatwe do przewidzenia - zawsze będzie w cieniu konkurencji. Warto jest znać strategie innych, ale nie można się na niej wzorować. Aby pokonać innych, musimy postawić na oryginalność. Potrzebujemy do tego dobrego pomysłu i znajomości planu działania innych firm - na jego podstawie możemy stworzyć lepszy, bardziej efektywny. Powinniśmy przede wszystkim cały czas myśleć o kliencie. Portale społecznościowe przydają się po to, by nawiązać kontakt z grupą naszych klientów. Nie jest to bezpośrednio sprzedaż, ale budowanie stałych i ścisłych relacji z odbiorcami. Staramy się wzbudzić w nich zaufanie. Jednocześnie pozyskujemy informacje na temat ich potrzeb i opinie o naszych produktach. W ten sposób wzmacniamy pozycję na rynku i dajemy klientom to, czego od nas oczekują.  

Aby sprawnie poruszać się w obrębie social media w e-commerce, musimy zapoznać się z narzędziami, jakie nam oferują. Każdy portal daje inne możliwości, ale wszystkie mają na celu umożliwienie sprzedawcom internetowym promowanie swojej marki. Poznać mechanizm działania platformy to jedno, umiejętne z niego korzystać - drugie.

Social media w e-commerce - serwis Zuckerberga i jego możliwości

Facebook ma władzę w obecnym social media, z jednego ważnego powodu: ma narzędzie, które jest nie do pokonania – internautów. To właśnie ich e-commerce potrzebuje, żeby istnieć. Co więc można zrobić, aby użytkownicy Facebooka stali się naszymi klientami?

  • Bądź oryginalny i pokaż, że się wyróżniasz. Twój fanpage musi mieć swój swoisty wygląd. Zadbaj o odpowiednie zdjęcie profilowe, które w przypadku konta firmowego może być logiem Twojej firmy. Staraj się umieszczać na tablicy posty, które nie będą nudne pod względem wizualnym. Niech to będzie tekst wzbogacony obrazem lub animacją. To z pewnością przyciągnie wzrok internautów.

  • Nie ograniczaj się tylko do tekstu, ciekawą opcją pokazania działalności firmy lub wdrążania nowych pomysłów jest film video lub prezentacja. Dzięki temu masz możliwość przekazania więcej informacji w nietypowy sposób.

  • Pisz o tym, co jest związane z działalnością twojego sklepu. Niech treść fanpage’a odzwierciedla twoją markę.

  • Postaw na opinię i cenne uwagi swoich odbiorców. Zadawaj pytania, twórz konwersacje, przeprowadzaj sondaże i ankiety. Dowiedz się, co powinieneś zmienić w swojej ofercie, co wprowadzić, a co cieszy się dużą popularnością. Wszystkie zmiany, które bazowały na pomysłach twoich odbiorców, publikuj na Facebooku. Niech zobaczą oni, że są ci potrzebni, że to oni są sensem twojej firmy.

  • Dawaj coś od siebie. Promocje, bonusy, zniżki - to klient bardzo sobie ceni. Oferując im specjalne oferty z pewnością przyciągniesz ich uwagę i zachęcisz do dalszych zakupów.

  • Wprowadź ich do swojej firmy. Pokaż swoim klientom, jak funkcjonuje twoja firma, jak się rozwija, jak zmienia. To zawsze interesuje odbiorców. Najczęściej nie mają dostępu do takich informacji, ponieważ przedsiębiorca „zamyka na klucz drzwi wejściowe do swojej firmy”. Publikując coś, co jest objęte tajemnicą, zyskujesz zaufanie i uznanie. Jeszcze bardziej otwierasz się i zbliżasz do swoich internautów.

Social media - tajemnice Twittera, które warto poznać

W Polsce portal ten  zyskuje coraz większą sympatie użytkowników. Nadal jednak cieszy się mniejszym uznaniem niż Facebook. Powodem takiego stanu rzeczy jest fakt, że wielu internautów nie potrafi się po nim sprawnie i skutecznie poruszać. Zagłębiając się w tajniki Twittera, możemy zobaczyć, że drzemie w nim ogromny potencjał dla social media w e-commerce. Oto kilka ciekawych narzędzi, jakie znajdziesz tylko na tym portalu:

  • Followerwonk: narzędzie to umożliwia odnalezienie swoich potencjalnych klientów. Wystarczy wpisać słowo kluczowe, dotyczące waszego produktu lub oferty, a otrzymacie listę osób, które mogłyby być zainteresowane właśnie tą ofertą. Za pomocą tej opcji można również prześledzić swoją konkurencję i sprawdzić, którzy internauci interesują się ich ofertą. Tym samym łatwiej będzie zachęcić ich do wybrania jednak twojej oferty.

  • TweetStats: nie pokonasz konkurencji, jeśli nie znasz jej statystyk. Na Twitterze możesz je wszystkie przeanalizować i porównać ze swoimi. Wpisując nazwę użytkownika uzyskujemy godzinowe, dzienne lub miesięczne zestawienia dotyczące działalności na portalu konkurencyjnej firmy.

  • Tweriod: Twoim celem jest dotarcie do jak największej liczby odbiorców. To narzędzie pozwala Ci wybrać odpowiedni czas publikowania na udostępnianie tweetów. To nie wszystko - analizuje on również konta naszych followersów i pozwala publikować wiadomości w momencie, kiedy są oni aktualnie dostępni.

Facebook i Twitter to media społecznościowe, które cieszą się ogromną popularnością zarówno wśród indywidualnych internautów, jak również sklepów internetowych. Warto jednak zapoznać się z możliwościach innych social media. One również mogą Cię zaskoczyć ciekawymi narzędziami, które możesz wykorzystać do promowania swojej marki. Najważniejsze jednak, by bazować na własnych doświadczeniach, nie zamykać się na klienta, poznawać jego potrzeby  i doskonalić ofertę. Działalność na portalach społecznościowych to istotny element promowania firmy, dlatego działajmy konsekwentnie i regularnie udostępniajmy treści na swoich portalach.