Najbardziej znane marki na Facebooku - raport

Najpopularniejsze marki na Facebooku

Ostatnio pojawił się bardzo interesujący raport, którego tematem są marki na Facebooku, stworzony przez Sotrender.pl oraz Mindshare Polska. Pod lupą znalazło się po 20 fanpage’y marek z 11 branży - telekomunikacja, napoje, alkohole, żywność, banki, e-commerce, IT/elektronika, piwo, samochody, kosmetyki oraz odzież. Analitycy skupili się przede wszystkim na badaniu liczby i stopnia zaangażowania fanów w pierwszym półroczu 2013 roku. Oto najciekawsze wnioski, jakie można znaleźć w raporcie:

  • W liczbach bezwględnych najwięcej fanów zebrały strony związane z telekomunikacją - 2,7 mln nowych fanów, co przekłada się na 40% wzrostu. Jest to pokłosie sprawnie prowadzonych kampanii reklamowych, takich jak np. Serce i Rozum TP SA. Biorąc pod uwagę liczby względne, najbardziej dynamicznie rozwijały się fanpage’e z branży IT/elektronika, notując wzrost na poziomie 89% (2 mln nowych fanów). Drugie miejsce zajęły strony napojów, których publiczność zwiększyła się o 74% (obecnie mają ok. 4,5 mln “lajków”).
  • Profile z branży telekomunikacyjnej, mające rekordową liczbę 7,62 mln fanów, mogą się także poszczycić najliczniejszym gronem zaangażowanych użytkowników - 1,124 mln, czyli 12% ogółu. W liczbach względnych na czele są branże samochodowa (18% aktywnych), e-commerce (17%) oraz odzieżowa (15%).
  • Te dwie ostatnie branże królują w kategorii częstotliwości publikacji na fanpage’ach, osiągając wynik powyżej 3,7 posta na dzień. Najrzadziej umieszczają coś banki - jedynie 0,86 posta dziennie. Pośrodku stawki lokuje się hegemon z dwóch poprzednich kategorii, czyli telekomunikacja - średnio 1,65 posta każdego dnia.
  • Jeśli chodzi o formę komunikacji z użytkownikami, ciągle dominują zdjęcia - przykładowo aż 90% zawartości od profilów z branży kosmetycznej to fotografie. Z zasady tej wyłamują się banki, które (w porównaniu z resztą branży) najmniej korzystają z tego medium. Najczęściej wklejają za to linki oraz statusy. Wideo jest najchętniej używane przez e-commerce, odzież, samochody, IT. Najrzadziej zaś przez branżę alkoholową.
  • Największym zaangażowaniem, mierzonym liczbą udostępnień treści, mogą pochwalić się fanpage’e firm alkoholowych. Użytkownicy najczęściej udostępniali zdjęcia od tych marek. Szerokie spektrum udostępnionych treści (fotki, linki, wideo) widać w przypadku branż telekomunikacyjnej, żywnościowej i kosmetycznej.

Warto zajrzeć do pełnej wersji raportu, która jest dostępna na stronach agencji. Dogłębnie zanalizowane w niej zostały m.in. godziny, w jakich fani wykazują się największą aktywnością, a także korelacja pomiędzy liczbą znaków (długością) i typem przekazu a zaangażowaniem. Co najciekawsze, autorzy raportu wzięli pod lupę też słowa kluczowe (np. konkurs), które mają największy wpływ na aktywizację publiczności. Wszystkie te dane są bezcennym skarbcem wiedzy dla każdego, kto profesjonalnie zajmuje się prowadzeniem fanpage’a na Facebooku. Raport daje sporą wiedzę na temat takiego zjawiska jak marki na Facebooku i ich działalność promocyjna.