Zweryfikowanie zaufanego profilu na poczcie

Aby załatwiać sprawy urzędowe przez internet, nie trzeba posiadać bezpiecznego podpisu elektronicznego, wystarczy złożyć wniosek o utworzenie profilu zaufanego. Wcześniej zweryfikowania konta dokonywało się m.in. w urzędach skarbowych lub w oddziałach ZUS, od 19 grudnia 2014 roku można tego dokonać w… okienku pocztowym.

Zweryfikowanie zaufanego profilu w wybranych urzędach pocztowych

Możliwość zweryfikowania zaufanego profilu na poczcie to na razie projekt pilotażowy Poczty Polskiej. Zakłada on między innymi popularyzację serwisu e-PUAP, czyli elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej. Jeżeli projekt okaże się sukcesem, zostanie on wprowadzony na terenie całej Polski, na razie możliwość zweryfikowania konta daje jedynie 5 placówek Poczty Polskiej w Warszawie:

  1. UP Warszawa 116 ul. Reymonta 12,

  2. UP Warszawa 13 ul. Puławska 166,

  3. UP Warszawa 148 ul. Gościnna 2,

  4. UP Warszawa 44 pl. Szembeka 1,

  5. UP Warszawa 37 ul. K Wyki 11a.

Jak zweryfikować założenie zaufanego profilu

Pierwszym krokiem jest założenie konta na portalu ePUAP i wysłanie wniosku o potwierdzenie profilu zaufanego. Drugim jest jego uwierzytelnienie w urzędzie wojewódzkim albo w oddziale ZUS, urzędzie skarbowym, konsulacie, w niektórych urzędach gmin lub (tymczasowo) w 5 urzędach pocztowych na terenie Warszawy. W wybranym przez siebie urzędzie przedstawia się dowód osobisty, którego dane pracownik urzędu porównuje z danymi wprowadzonymi do systemu ePUAP. Jeżeli weryfikacja przebiegła pomyślnie, konto na platformie ePUAP uzyskuje status profilu zaufanego. Po uwierzytelnieniu danych osobowych na profilu zaufanym, dana osoba może posługiwać się nim w kontaktach z administracją, podobnie jak w przypadku posiadania elektronicznego podpisu.

Profil zaufany funkcjonuje jak odręczny podpis. Właściciel loguje się na stronie www.epuap.gov.pl, wybiera usługę, wypełnia wniosek, “podpisuje” go profilem zaufanym, a następnie wysyła wniosek do wybranego urzędu.

Niewątpliwie warto korzystać z profilu zaufanego, a ułatwienie zweryfikowania konta z pewnością przyczyni się do popularyzacji platformy ePUAP. Trzeba mieć na uwadze, że założenie zaufanego profilu ma wiele zalet. Pozwala to na załatwianie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Jest bezpłatne, nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania oraz posiadania dodatkowego urządzenia, jak w przypadku korzystania z podpisu elektronicznego, a ponadto umożliwia złożenie oświadczenia woli.