Poradnik Przedsiębiorcy

Abonamenty InPost: najtańszy kurier dla e-commerce?

Najtańszy kurier: zachęta dla klienta

W branży e-commerce tanie dostawy towarów są jednym z kluczy do sukcesu. Badania opinii klientów e-commerce wskazują, że na wielu poziomach jest to kluczowy dla klientów aspekt doświadczenia e-commerce. Zacznijmy od tego, że najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze sklepu jest cena, na którą składa się przecież nie tylko cena samego towaru, ale także koszty dostawy, co jest szczególnie odczuwalne przy zakupie tańszych produktów. Zresztą koszty dostawy same w sobie są ważną kwestią, która wpływa na wybór sklepu przez konsumentów, zwykle wymieniana zaraz obok atrakcyjnych cen produktów i wcześniejszych pozytywnych doświadczeń (na które przecież też składa się jakość i koszt dostawy). Co więcej, jednym z problemów z jakimi kupujący on-line najczęściej się spotykają jest właśnie zbyt wysoki koszt dostawy.

Warto jednak podkreślić, że odbiór paczki w punkcie odbioru, który jest zwykle najtańszą opcją wysyłki, wcale nie jest najpopularniejszy - w kwietniowym badaniu Kantar Polska najpopularniejszą usługę tego typu wybrało mniej niż ⅓ respondentów (co dało jej 4 pozycję w rankingu). Klienci znacznie (ponad dwukrotnie, wg tych badań) chętniej sięgają po dostawę kurierem i do paczkomatu. Przez dłuższy czas przesyłka kurierska była najchętniej wybieraną formą dostawy, a Paczkomaty znajdowały się na drugim miejscu, jednak różnica ta malała z roku na rok i we wspomnianym badaniu Kantar Polska wreszcie trend się odwrócił: 80% internautów wybrało przesyłkę do Paczkomatu, a kurier uzyskał 70% odpowiedzi. Na tą sytuację ma wpływ wiele czynników (m.in pandemia i nowa aplikacja mobilna InPost), ale niewątpliwie jednym z kluczowych jest niższa cena dostawy do paczkomatu. Przesyłka kurierska jednak wciąż jest bardzo pożądana przez klientów. Tylko najtańszy kurier może mierzyć się z Paczkomatami, ale jak niedrogi kurier to wciąż jeden z najlepszych sposobów na pozyskanie klienta w e-commerce.

Najtańszy kurier w abonamencie

To skąd się bierze ten kurier? Aż 70% respondentów we wspomnianych badaniach Kantar Polska oceniło, że InPost charakteryzuje atrakcyjna cenowo oferta. To o prawie 30 punktów procentowych więcej niż wyniki największych konkurentów InPost na rynku usług kurierskich dla e-commerce. Nie jest to wprawdzie całkiem sprawiedliwe porównanie, bo na tą opinię składa się i najtańszy kurier i tańsze od kuriera paczkomaty, ale znacząca różnica między liderem i konkurentami sugeruje, że jednak coś jest na rzeczy. Także wcześniejsze badania opinii konsumentów i rynku sugerowały, że InPost to przystępny kurier na rynku. Głównym problemem z tymi wynikami jest dynamika branży - parę lat w e-commerce to szmat czasu i wiele się mogło zmienić.

Przyjrzyjmy się zatem aktualnej ofercie usług InPost dla firm i zobaczmy czy faktycznie jest to niedrogi kurier w Polsce. Obecna oferta InPost dla firm to InPost Abonamenty, która zastąpiła Pakiety Kurierskie. Zamiast określonej liczby przesyłek miesięcznie za konkretną kwotę klient dostaje możliwość wysyłania paczek po niższych cenach, w zamian za stałą miesięczną opłatę (w zasadzie zobowiązanie do wydawania na te paczki określonej kwoty minimalnej). Oczywiście po wydaniu tej kwoty na przesyłki nadal korzysta z niższych cen. Ważną zaletą abonamentów jest, że w ramach jednej umowy mieści się i najtańszy kurier i przesyłka paczkomatowa.

Cena przesyłki w ramach abonamentu zależy od jego wysokości i czasu trwania umowy. Tak więc niedrogi kurier w InPost kosztuje 10,71 zł (za najmniejszy gabaryt, w abonamencie Maxi Firma, za 1200 zł miesięcznie, na 12 miesięcy). Alternatywnie może najtańszy kurier to jest ten w abonamencie Midi Firma (za 600 zł) na 24 miesiące, bo wprawdzie indywidualna przesyłka w najmniejszym gabarycie kosztuje wtedy 10,84 zł, ale miesięczny wydatek jest mniejszy i łączy się z gwarancją ceny na dwa lata. Poza tym przesyłka paczkomatowa jest najtańsza właśnie w tej opcji. Nawet w abonamencie dla początkujących (Mini Firma, za 300 zł miesięcznie, na 12 miesięcy) najtańszy kurier kosztuje tylko 11,70 zł, a przesyłka paczkomatowa we wszystkich abonamentach kosztuje niecałe 9 zł.

Dodatkowo w ramach każdego abonamentu klient otrzymuje promocyjne ceny na wysyłkę przesyłek za pobraniem (COD), opłatę paliwową wliczoną w cenę abonamentu i darmowe podjazdy kurierskie. Czy to jest najlepszy kurier dla e-commerce w Polsce? Wydaje się to prawdopodobne.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera