0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Ambasador marki - kim jest i jakie przynosi korzyści?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Współczesne media pozwalają na bardzo bliską interakcję marki z jej odbiorcą. Fani chętnie wypowiadają się na temat produktów, co pozytywnie wpływa na wizerunek firmy. Ambasador marki może mieć w związku z tym wpływ na odbieranie przedsiębiorstwa w oczach konsumentów.

Ambasador marki - kto to taki?

Ambasador marki to osoba, która w pozytywnym tonie wypowiada się o danej marce. Oficjalny ambasador marki jest zazwyczaj wybierany przez firmy. Dzięki takiemu zabiegowi brand zyskuje ludzkie oblicze i może w większym stopniu przemawiać do świadomości odbiorców.

W czasach gdy znaczącym medium opiniotwórczym jest internet, ludzie szukają w nim informacji, pomocnych przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Z tego względu klienci poszukują opinii od osób, które już wcześniej miały kontakt z danym produktem lub usługą. Pozytywne wypowiedzi klientów zwiększają natomiast w oczach innych konsumentów wiarygodność marki.

Ambasador marki powinien potwierdzać swoim charakterem cechy marki, które chcemy dzięki takiej współpracy wyróżnić.

Ambasador firmy i marki - gdzie go szukać?

Aby rozpocząć poszukiwanie ambasadora marki, należy wykonać wcześniej odpowiedni research i dopasować go do wizerunku marki. W których miejscach może znajdować się potencjalny ambasador marki? Forrester Research stworzył piramidę, w której ambasadorzy marki zostali podzieleni na trzy grupy:

  • Potencjalni ambasadorzy marki (adwokaci marki)

Warto szukać ich wśród osób, które spontanicznie utożsamiają się z marką. Dzięki monitoringowi internetu można namierzyć osoby, które często wypowiadają się w pozytywny sposób o marce i nawiązać z nimi kontakt. Dlatego tak ważne jest zapewnienie możliwości dzielenia się treściami, tworząc przyciski udostępniania lub zakładki z opiniami klientów na stronie. Współpracę tego typu można nawiązać w bardzo łatwy sposób, jednak również korzyści z niej nie są znaczące w skali całego przedsiębiorstwa.

  • Influencerzy (mass influencers)

Influencerzy to użytkownicy, którzy mają dużo większą możliwość oddziaływania na środowisko internetowe. Blogerzy traktowani są jako osoby opiniotwórcze w internecie, dlatego warto umieścić ich w gronie ambasadorów marki. Aby ich pozyskać, przedsiębiorstwa często wysyłają zaproszenia do przetestowania produktu. Influencerzy chętnie korzystają z tej formy współpracy, ponieważ oferuje ona obustronne korzyści i przyczynia się do budowania eksperckiego wizerunku przez blogera. Popularne stały się również blogerki modowe, które coraz częściej oprócz samego bloga decydują się również na formę krótkich filmików.

  • Social broadcasters

Jest to mała grupka wpływowych specjalistów, celebrytów, która ma ogromne znaczenie dla marki. Wizja gwiazdy promującej markę swoim nazwiskiem to mocno wpływowy punkt dla wizerunku firmy. Kontakty ze sławami wiążą się natomiast z ogromnymi kosztami, jednak płynące z tego korzyści wizerunkowe są zdecydowanie większe. Oferta powinna być natomiast dostosowana na podstawie indywidualnych rozmów z influencerem.

Jakie korzyści niesie ze sobą ambasador marki?

Nawiązywanie współpracy z ambasadorami marki może być w niektórych przypadkach czasochłonnym, a nawet kosztownym procesem. Mimo to coraz więcej firm decyduje się na tego typu formę promocji.

Ambasadorzy marki - czy to dobra inwestycja?

  • Wzbudzają zaufanie

Wiele osób uodporniło się już na tradycyjne formaty reklamowe, w szczególności spoty telewizyjne oraz banery. Obecnie obiektywna ocena innego użytkownika jest ważniejsza niż obietnice reklamowe. Często spontaniczne opinie o danej marce, mogą pozytywnie wpłynąć na budowanie jej wizerunku.

  • Wpływają na decyzje zakupowe

Dlatego ambasador marki swoimi opiniami może przyczynić się do podejmowania decyzji zakupowych, przez szukających porad o produkcie konsumentów. Dużą rolę odgrywa tutaj wcześniej wspomniane zaufanie, jakim obdarzeni są ambasadorzy marki przez klientów.

  • Wspierają w czasie kryzysu

Wchodzenie w interakcję z fanami wzmacnia zaangażowanie i pozytywnie wpływa na wizerunek marki. Jednak jest ona wystawiona na negatywne komentarze oraz ataki tzw. trolli internetowych. Wówczas ambasador marki może bronić dobrego mienia przedsiębiorstwa, wykorzystując przy tym między innymi swoją pozycję.

  • Informują o najnowszych produktach

Influencerzy dzięki bliskiej współpracy z markami często zyskują dostęp do informacji oraz produktów, które nie są jeszcze oficjalnie dostępne. Jest to dla nich wyróżnienie, dzięki któremu jako pierwsi mogą zrecenzować dany produkt lub usługę, zdobywając przy tym uznanie w grupie odbiorców. Marka natomiast zyskuje dodatkową opinię od osoby uchodzącej za specjalistę lub influencera w branży.

Ambasador marki to osoba, która może mieć wpływ na wizerunek przedsiębiorstwa. Warto jest więc zastanowić się nad doborem odpowiedniej osoby, która będzie utożsamiać się z marką, a za nią pójdą również konsumenci.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów