Poradnik Przedsiębiorcy

Case study - jaką wartość wnoszą do oferty firmy?

Zastanawiałeś się, w jaki sposób skutecznie przekonać swoich klientów do wyjątkowości twojej oferty i tego, że wybierając właśnie twoją firmę, na pewno nie będą zawiedzeni? Czasem najlepsze hasła reklamowe nie wykonają swojej pracy tak skutecznie, jak może to zrobić case study - studium przypadku. Przedstawienie konkretnej sytuacji ma spory potencjał wpływania na emocje i odczucia odbiorców. Musisz jednak dobrze ten potencjał wykorzystać. Powiemy ci, co koniecznie musisz wiedzieć o case study, jeśli chcesz używać go z powodzeniem w swoich kampaniach marketingowych!

Case study - moc przykładu

Łacińska sentencja verba docent, exempla trahunt mówi nam, że słowa uczą, ale przykłady skłaniają do naśladowania. Mądrość w niej zawarta ma również swoje zastosowanie w przypadku marketingu. Tutaj również bardzo efektywne są wszelkiego rodzaju przykłady - w nich może bowiem łatwo odnaleźć się odbiorca. Stąd bardzo skuteczne okazują się case studies, zwane po polsku studiami przypadku. Przedstawiając konkretną sytuację, wpływamy przede wszystkim na sferę emocjonalną odbiorcy, a także ułatwiamy mu zrozumienie pewnych zjawisk, mechanizmów, działań.

Case study to potrzeba przedstawienia konkretu, wymiernych, dostrzegalnych wartości, które stoją za firmą. To prezentacja idei w działaniu. Możesz zaprezentować, jak twoja firma radzi sobie w konkretnych sytuacjach, jak rozwiązuje problemy, jakie znaczenie ma dla niej klient. To również świetny sposób na prezentację swoich towarów lub usług. Wpleć w swój case opinie klientów, przedstaw ich doświadczenia z kontaktów z twoją firmą, prezentuj interesujące, rzetelne dane i statystyki.

Co to znaczy - dobre case study?

Dobre case study to przede wszystkim takie, które realizuje strategiczne cele firmy. Mogą być one zróżnicowane, jednak case studies są w swoim zastosowaniu bardzo uniwersalne. Służą z powodzeniem celom wizerunkowym - pozwalają na budowanie zaufania do firmy, przedstawienia jej jako eksperta w danej branży lub pioniera nowatorskich rozwiązań - tutaj wiele zależy od przyjętego wcześniej archetypu firmowego. Case study równie dobrze służyć może prezentacji towarów lub usług i w ten sposób wpływać na wzrost sprzedaży w twojej firmie. Dobrze stworzone może stać się jednym z najmocniejszych punktów w twoich działaniach marketingowych.

Jak stworzyć dobre case study?

Case study to ważny element prowadzonych przez ciebie działań content marketingowych. Przedstawimy ci teraz kilka zasad, których powinieneś przestrzegać przy tworzeniu efektywnego studium przypadku.

  1. Mów prawdę. Unikaj wyssanych z palca historyjek i staraj się być jak najbardziej wiarygodny w oczach twoich klientów. Przy case studies można poczuć się jak saper, który myli się tylko raz - gdy zawiedziesz zaufanie swoich klientów, musisz wiedzieć, że straciłeś ich bezpowrotnie. Nie zatajaj przed nimi zbyt wielu rzeczy, ponieważ uznają, że masz coś na sumieniu. Bazuj na istniejących, potwierdzonych danych, które możesz uwiarygodnić, przedstawiając np. statystyki. Bądź jednak ostrożny - zbyt duża liczba twardych danych może znudzić odbiorców i zniechęcić ich do dalszej recepcji twojego case study.

  2. Odejdź od propagandy sukcesu. Jeśli masz za sobą spore sukcesy - pochwal się nimi, jednak nie twórz studium przypadku tylko w oparciu o nie. Znacznie łatwiej zaskarbisz sobie sympatię klientów, gdy przedstawisz również to, czego nie udało ci się dokonać. Pozwoli to na zaprezentowanie przedsiębiorcy z ludzką twarzą, nie maszyny do odnoszenia sukcesów. Pamiętaj jednak o tym, aby zachować pewną proporcję między przedstawianiem sukcesów i porażek. Podkreślaj ogromną wagę wniosków, jakie udało ci się wyciągnąć z niepowodzeń.

  3. Dostosuj słownictwo do klientów. Pisz prosto, zwłaszcza wtedy, gdy grono twoich potencjalnych klientów jest bardzo szerokie. Dostosuj formę i język studium przypadku do jego odbiorców i nie wahaj się korzystać ze zdjęć, infografik, animacji, filmów itp. Multimedia wzbogacają przedstawione na twoich stronach case studies i ułatwiają ich lekturę.

  4. Zaciekawiaj. W case study podstawą jest dobra historia. Jeśli będzie ona ciekawie przedstawiona już od pierwszego akapitu, odbiorca złapie haczyk i zapozna się z nią w całości. Podtrzymuj cały czas uwagę czytelnika i nie pozwalaj, by się nudził. Buduj interesujące historie, trzymające w napięciu i gwarantujące zwroty akcji. Dobre case study to niemal zawsze kawałek porządnej literatury.

  5. Cały czas przyjmuj perspektywę odbiorcy. Nie zapominaj, że twój case study tworzysz przede wszystkim z myślą o potencjalnym kliencie. Spełnij w nim oczekiwania, jakie mają wobec niego odbiorcy - zaprezentuj np. problemy twoich klientów i sposoby radzenia sobie z nimi. Pokazuj sytuację często z perspektywy konkretnego klienta, z którym odbiorca łatwo będzie mógł się utożsamić.

Gdzie umieścić case study?

Stworzyłeś już dobre case study, jednak nie wiesz, gdzie je przedstawić, aby zetknęło się nim jak największe grono odbiorców? Możliwości - wbrew pozorom - masz całkiem sporo. Skup się przede wszystkim na tym, aby wybrać miejsce (stronę), które będzie łatwo dostępne dla użytkowników. Nawet najlepsze case study schowane na którejś z wielu podstron nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Gdzie zatem umieszczać studium przypadku?

  • Na stronie głównej swojego serwisu. Nie chodzi tutaj o to, abyś zamieszczał całe case study, a jedynie mocno zaznaczył jego istnienie i dodał przycisk, którego kliknięcie pozwoli przenieść użytkownika na konkretną stronę. Musisz jednak stworzyć odpowiednią zajawkę, która naprawdę zachęci do lektury odwiedzających twoją witrynę.

  • Na dedykowanej stronie internetowej. Stwórz oddzielną stronę, na której zaprezentujesz case study - zadbaj jednak o to, aby użytkownik łatwo na nią trafił.

  • Na blogu firmowym. Jeśli zdefiniowałeś zadania, jakie w twoich działaniach ma pełnić blog firmowy, dopasuj do nich zamieszczane na nim case study. Jeśli blog ma charakter poradnikowy, przedstaw studium przypadku pokazujące twoje efektywne doradztwo itp.

  • W wiadomościach mailowych. Jeśli stosujesz e-mail marketing, prześlij wiadomość z case study swoim subskrybentom. Pamiętaj jednak o odpowiednim dopasowaniu treści do konkretnych grup odbiorców - niedostosowanie do targetu nie przynosi żadnych korzyści.

  • W social media. Zamieść studium przypadku jako post na swoich profilach w mediach społecznościowych, najlepiej na Facebooku.

Wiesz już, jak należy stworzyć dobre studium przypadku i gdzie je zamieścić. Pamiętaj jednak o tym, aby było ono dostosowane do grupy docelowej. Jest to jeden z najważniejszych czynników warunkujących powodzenie działań na nich opartych.