0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Czy CMS jest naprawdę niezbędny w e-commerce?

Wielkość tekstu:

Zarządzanie swoją stroną internetową nie jest tak proste, jakby mogło się wydawać osobie, która nigdy nie miała z tym nic wspólnego. Przeświadczenie, że wystarczy zlecić komuś stworzenie strony WWW jest błędne, zwłaszcza, kiedy mowa o sklepie internetowym. Zmiana oferty, wprowadzenie nowych produktów, opisów i tekstów jest nieodłącznym elementem pracy handlowca e-commerce. Musi on każdego dnia kontrolować, co dzieje się na jego stronie, aktualizować oferty, a także zamieszczać promocje i oferty specjalne. Te wszystkie czynności wymagają odpowiedniego programu CMS, który ułatwia wykonywanie takich operacji.

Jeżeli skrót CMS nic Ci nie mówi, to z pewnością polska nazwa System Zarządzania Treścią nieco przybliży Ci to pojęcie. Jest to oprogramowanie, które umożliwia tworzenie kodu strony internetowej bez posiadania jakiejkolwiek wiedzy informatycznej. Stanowi doskonałe rozwiązanie dla tych osób, które pomimo braku odpowiednich umiejętności, same chcą zarządzać swoją stroną internetową, aktualizować ją i wprowadzać niezbędne zmiany. Strona oparta na systemie CMS posiada własny panel administracyjny, dzięki któremu można modyfikować treść witryny.

Wszelkie zmiany wprowadzamy na stronie przy pomocy najprostszych narzędzi komputerowych: klawiatury i myszy. Wymaga to minimalnej wiedzy informatycznej, zaś tworzenie tekstu w okienku CMS-u w niewielkim stopniu odbiega od pisania w programie Word. Systemy Zarządzania Treścią mogą być darmowe (ich działanie ogranicza się zazwyczaj do wykorzystania podstawowych funkcji) lub odpłatne (wówczas możemy liczyć na wiele dodatków ze strony dystrybutora). Niekiedy jednak dodatki, czyli wtyczki, możemy znaleźć także w darmowym oprogramowaniu. Ich instalacja jest bardzo prosta, wystarczy wpisać nazwę i możemy instalować wybrany dodatek.

Wykorzystanie CMS na stronie swojego sklepu jest właściwie konieczne. Nie wymaga to od nas specjalistycznej wiedzy, nie istnieje także potrzeba podpisywania umów z programistami, a każde polecenie jest wykonywane natychmiast. To pozwala każdemu w prosty sposób zarządzać treściami zamieszczonymi na swojej stronie.

CMS - otwarty czy zamknięty kod źródłowy?

Tak proste w obsłudze oprogramowanie musi mieć jednak bardzo rozbudowaną wewnętrzną strukturę. Aby mogło powstać, należało wykorzystać tysiące linii kodu programistycznego (źródłowego). Kod ten może być ujawniany innym za darmo lub udostępniony tylko tym klientom, którzy sprzedali swoje oprogramowanie. Wyróżniamy trzy kategorie systemu CMS:

  • CMS o otwartym kodzie źródłowym - znany jest on również pod nazwą Open Source. Kod jest udostępniany publicznie i mogą z niego korzystać wszyscy użytkownicy internetu. Internauta, który ma dostęp do kodu, może tworzyć szablony, wtyczki i wiele innych dodatków, niekiedy nawet za darmo. Ważne jest również, że błędy w kodzie są bardzo szybko wychwytywane, więc jest to bezpieczny sposób zarządzania stroną. Istnieje jednak mankament takiego oprogramowania. Możemy wprawdzie pobrać darmowy prosty szablon na swoją stronę internetową, jednak nie zawsze jest on w stanie sprostać naszym wymaganiom. O ile sam CMS jest bezpłatny, może się okazać, że mimo to będziemy musieli zapłacić profesjonaliście za stworzenie oryginalnego i dostosowanego do potrzeb naszej strony szablonu. Ceny takiej usługi zaczynają się od  tysiąca złotych, z czym niestety należy się liczyć, wybierając system Open Source. Inną wadą jest to, że system powinien być na bieżąco aktualizowany. Czasami nie wymaga to specjalnych umiejętności, gdyż wystarczy użyć jednego przycisku. Są jednak oprogramowania, których aktualizacja jest bardziej skomplikowana i może pociągać za sobą dodatkowe koszty.

  • CMS o zamkniętym kodzie źródłowym - w tym przypadku kod znany jest tylko tym użytkownikom, którzy zastosowali ten właśnie CMS. Co za tym idzie, z tego typu oprogramowania korzysta mniejsza liczba firm i tym samym jest ono uboższe o wiele dodatków. Również błędy bezpieczeństwa w kodzie są dużo częstsze, niż w przypadku CMS o kodzie otwartym. Jednocześnie wykrycie luki w bezpieczeństwie i jej udostępnienie jest bardzo rzadkie, a to ze względu na wąskie grono klientów, którym kod jest znany. Aktualizacja systemu nie jest więc wymagana, a w przypadku, gdy zajdzie taka konieczność, często bywa wliczona w cenę.

  • CMS hostowany - funkcjonowanie tego rodzaju oprogramowania polega na tym, że użytkownik nie dostępu do kodu źródłowego i bazuje się na gotowym systemie. Niestety, możliwości takiego systemu są ograniczone. Nie można wgrywać swoich dodatków do systemu i ich modyfikować. Często również utrudnione jest wyeksportowanie treści. Jest to opcja dużo mniej korzystna niż dwie poprzednie.

Możliwości CMS

Poniżej przedstawiamy niektóre spośród możliwości Systemu Zarządzania Treścią:

  • edycja i tworzenie dowolnej liczby stron

  • tworzenie kont administratorom i odwiedzającym

  • zarządzanie uprawnieniami administratorów

  • wgrywanie zdjęć i grafiki

  • wprowadzanie zmian w ofercie sprzedaży

  • moderowanie komentarzy i opinii

  • umieszczanie interaktywnych map, które pozwalają klientom na szybszą lokalizację firmy

  • czaty tekstowe, wideo oraz forum

  • rozbudowane formularze, które umożliwiają klientom składanie zamówień oraz reklamacji

  • sprzedaż usług i produktów

  • wiele wersji językowych

  • newsletter i mailing

WordPress - znany i lubiany CMS

Obecnie najpopularniejszym Systemem Zarządzania Treściom jest WordPress. Należy do tej grupy oprogramowania, które są bezpłatne, posiadają otwarty kod oraz oferują aż 1500 darmowych szat graficznych i 35 tysięcy wtyczek. Z początku oprogramowanie to było wykorzystywane jako platforma blogowa, obecnie jest również ceniony w e-commerce.

Wordpress dla e-commerce

 

WordPress jest łatwy w obsłudze, a jego panel administracyjny przedstawiony został powyżej. Wtyczki i szablony instaluje się w bardzo prosty sposób, co ułatwia wzbogacenie każdej strony sklepu internetowego. Oprogramowanie jest wykorzystywane na całym świecie, a o jego rozwój dbają setki programistów z całego świata. Zrzesza ono również ogromną liczbę użytkowników, co jest tylko potwierdzeniem skuteczności tego systemu. Zarządzanie menu na stronie jest bardzo rozbudowane, co sprawia, że można je przekształcić w dowolny sposób.

Oczywiście, jak każde oprogramowanie, WordPress ma swoich przeciwników. Trzeba liczyć się z pewnymi utrudnieniami - formatowanie tabelek nie jest tak proste, jak w przypadku innych systemów, istnieje duża liczba podobnych do siebie szablonów, niekiedy wymagana jest znajomość języka PHP. Wiele kłopotów przysparza również wybór właściwej wtyczki. Aby pomóc zaoszczędzić Wasz czas, postaramy się przybliżyć ten temat.

Najlepszy CMS, czyli wtyczka WordPress dla sklepu internetowego

Zbyt duża ilość wtyczek może spowodować, że nie będziemy w stanie dokonać właściwego wyboru, bo wiązałoby się to ze strata ogromnej ilości czasu. Najpierw należy się zastanowić, czego właściwie oczekujemy od danej wtyczki, na czym nam zależy, a co będzie w ogóle nieprzydatne. Nie można podać jednego uniwersalnego rozwiązania, dlatego pierwszy etap wyboru wtyczki koncentruje się tylko i wyłącznie na rozważeniu własnych potrzeb. Większość z nich jest tworzona w języku angielskim, ale niekiedy możemy się spotkać z polskim tłumaczeniem. Wybierając najlepszą opcję, można sugerować się poniższym opisem kilku wtyczek, które są godne uwagi:

  • Tradematik - prosta wtyczka, która jako jedyna została stworzona w języku polskim. Całość dokumentacji jest w naszym ojczystym języku, a poza tym otrzymujemy bezpłatne wsparcie i pomoc autora. Posiada wbudowane obsługi płatności za pośrednictwem serwisów Dotpay i Transferuj.pl. Niestety, jest ona uboga w wiele funkcji, co może utrudniać prowadzenie sklepu internetowego. Nie ma w niej także katalogu produktów. Ze względu na prostotę w kwestii obsługi jest to dobre rozwiązanie dla początkujących handlowców o niewielkiej ilości produktów w ofercie.

  • WP e-Commerce - wtyczka, która cieszy się ogromną popularnością i uznaniem. Interfejs jest dostępny w języku polskim, choć tłumaczenie nie do końca jest kompletne. W internecie można znaleźć pomoc językową dla tej wtyczki, jednak jest ona dodatkowo płatna. Rozszerzenie jej jest darmowe, a płacimy tylko za dodatkowe funkcje, jednak większość potrzebnych aplikacji do prowadzenia e-sklepu jest dostępna w bezpłatnej opcji. Minusem jest konieczność wniesienia opłaty za obsługę wybranej bramki płatności. Zazwyczaj wiąże się to z kosztem 123 zł brutto.

  • WooCommerce - jest to wtyczka dla bardziej wymagających, którzy oczekują więcej niż tylko podstawowe funkcje sklepu internetowego. W przypadku wyboru tej platformy należy liczyć się z tym, że dodatki nie należą do najtańszych. Jednak ich wybór jest zdecydowanie największy, dlatego warto rozważyć instalację WooCommerce. Koszt dostępu do polskiej bramki płatności to 99zł. Wtyczka posiada także darmowe, polskie tłumaczenie, które możemy pobrać z internetu. Musimy niestety liczyć się z tym, że póki co jest ono niekompletne. Z kolei bardzo dużą zaletą jest dostępność różnorodnych szablonów zarówno tych darmowych, jak i płatnych.

Jeżeli nadal masz wątpliwości, czy prowadzenie sklepu internetowego przy pomocy oprogramowania CMS jest dobrym rozwiązaniem, najlepiej będzie zainstalować darmową wtyczkę z WordPress lub innej platformy i się o tym przekonać. Każdy ma inne oczekiwania i odpowiedź na pytanie, czy warto jej używać, zależy od indywidualnych preferencji. Polecamy takie rozwiązanie zwłaszcza początkującym przedsiębiorcom, ze względu na to, że w bardzo łatwy sposób będą mogli nauczyć się zarządzać swoim sklepem.

Chcesz wiedzieć więcej o sklepach internetowych? Dowiedz się, jak walczyć z porzuconym koszykiem.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów