Finalnym celem wszystkich działań marketingowych jest sprzedaż. Nie inaczej jest w przypadku content marketingu. Różnica polega wyłącznie na tym, czy jest sprzedaż jest pośrednia, czy bezpośrednia. Przeczytaj, czym charakteryzuje się content marketing w ecommerce, które prowadzi do sprzedaży Twoich produktów.
Content marketing w ecommerce– to też artykuły na blogu, ale nie tylko
Jeden ze znanych mitów dotyczących content marketingu brzmi: ten rodzaj działań marketingowych obejmuje publikowanie artykułów na blogu. Stwierdzenie można byłoby uznać za poprawne, gdyby po przecinku następowała druga część: ale nie tylko.
W rzeczywistości content marketing to bardzo szeroki wachlarz różnorodnych działań komunikacyjnych, które pośrednio mają prowadzić do sprzedaży produktu. Są to m.in.:
- artykuły – specjalistyczne, poradnikowe, reklamowe, wiralowe,
- opisy produktów i kategorii, dzięki którym Twój klient wie o interesującym go produkcie więcej; Twoja strona zawiera kompletne i wartościowe informacje, dzięki czemu lepiej spełnia intencję użytkownika, w efekcie uzyskując lepsze wyniki w wyszukiwarce – co oznacza, że to na Twojej stronie pojawiają się potencjalni klienci,
- serwisy contentowe i blogi – całe strony lub sekcje blogowe dedykowane wyłącznie artykułom, wideo, grafikom czy zdjęciom, które dostarczają Twoim klientom dodatkową wiedzę, np. jak wykorzystać zakupiony produkt, lub objaśniają korzystanie z usługi,
- e-booki – kompendium wiedzy na wybrane tematy,
- grafiki i infografiki – wizualne przedstawienia informacji,
- zdjęcia – dzięki zdjęciom możesz inspirować klientów (pamiętaj, że klient kupuje efekt, nie pojedynczy produkt) albo pokazać im krok po kroku, jak coś stworzyć, poprawnie zainstalować, przeprowadzić itd.,
- wideo – podobnie jak w przypadku zdjęć, filmowa wizualizacja dokładniej zilustruje treści.
Content marketing łączy funkcje sprzedażową i użyteczną. Klient chętniej wejdzie na stronę, na której poza sklepem znajdzie porady, inspiracje i ciekawostki na temat, który jest powiązany z oferowanymi przez Ciebie produktami, a więc który go interesuje.
Strategia jako podstawa działań content marketingu
Nie można prowadzić udanych działań content marketingowych – a przynajmniej jest to niezwykle trudne i przypomina celowanie rzutkami w tarczę na oślep – jeśli nie poprzedza ich przygotowanie strategii. Strategia to klarownie sformułowany plan działania prowadzący do sprzedaży.
W procesie opracowywania strategii konieczne jest zidentyfikowanie marki w kontekście jej celów biznesowych i oczekiwań odbiorców. Niezbędna staje się analiza grupy docelowej, podczas której określisz, do kogo kierowana jest Twoja oferta. Analizie poddać musisz także konkurencję – być może korzysta z rozwiązań, które dotychczas sprawiały, że cieszyła się większą popularnością niż Ty. Jeśli korzystasz z kont w social media lub przekierowań na stronie, powinieneś przeprowadzić wszystkie niezbędne audyty.
Po sformułowaniu założeń strategicznych i sprecyzowaniu celów następuje etap określenia budżetu – już wiesz, ile rzeczy jest do zrobienia i szacujesz, ile środków możesz na to przeznaczyć. Wybierasz narzędzia pracy i rozpoczyna się proces wdrażania zmian.
Kto wykonuje działania content marketingowe?
Jeśli układanie strategii content marketingowej i wdrażanie jej – czyli tworzenie i publikacja treści – wydają Ci się skomplikowane, nie przejmuj się. Nie musisz, a nawet nie powinieneś robić tego sam. By efekt był zgodny z Twoimi oczekiwaniami, możesz:
- zaangażować do tego specjalistę in-house, czyli pracownika dedykowanego wyłącznie działaniom conetnt marketingowym. Taka osoba powinna mieć właściwe kompetencje i wiedzę merytoryczną, a także posługiwać się odpowiednim językiem. Niezbędna jest też umiejętność samodzielnego publikowania oraz dystrybucji treści,
- zlecić opracowanie strategii i wdrożenie zmian wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Profesjonalne agencje zatrudniają specjalistów m.in. z zakresu SEO, pisania, fotografii i filmu, dzięki czemu na Twojej stronie znajdzie się content dopasowany do ustalonego celu biznesowego.
Pamiętaj o konkretnym celu
Działania content marketingowe skupiają się na wybranym celu. Pamiętaj o tym, ustalając swoją potrzebę i oceniając wyniki wdrożeń. Inaczej będą wyglądały treści, jeśli zależy Ci wyłącznie na sprzedaży, inaczej zaś, jeśli jesteś na wczesnym etapie budowania marki i chcesz szerzyć w sieci jej wizerunek.
Cele muszą być maksymalnie konkretne, realne i mierzalne. Są to np.:
- wzrost wejść na stronę o 20%,
- zwiększenie sprzedaży o 50%,
- zwiększenie klikalności w linki o 35%,
- zminimalizowanie kosztów ponoszonych na promocję o 10%,
- zwiększenie świadomości o marce o 40%,
- zwiększenie skuteczności komunikacji z klientami o 60%.
Przy właściwie opracowanej strategii i formie treści dopasowanej do celu, rezultaty powinny być co najmniej tak wysokie, jak tego oczekujesz. Pamiętaj jednak, że nie powinieneś się spieszyć, pomijać kroków, a tym bardziej ciąć kosztów przeznaczonych na konkretne działania. Tylko całościowe podejście content marketingowe może dać Twojej firmie oczekiwany efekt w postaci wzrostu sprzedaży.
Agencja SEO i Content Marketingu - Content Solutions