Poradnik Przedsiębiorcy

Content marketing w ecommerce – jak content wspiera sprzedaż?

Finalnym celem wszystkich działań marketingowych jest sprzedaż. Nie inaczej jest w przypadku content marketingu. Różnica polega wyłącznie na tym, czy jest sprzedaż jest pośrednia, czy bezpośrednia. Przeczytaj, czym charakteryzuje się content marketing w ecommerce, które prowadzi do sprzedaży Twoich produktów.

Content marketing w ecommerce– to też artykuły na blogu, ale nie tylko

Jeden ze znanych mitów dotyczących content marketingu brzmi: ten rodzaj działań marketingowych obejmuje publikowanie artykułów na blogu. Stwierdzenie można byłoby uznać za poprawne, gdyby po przecinku następowała druga część: ale nie tylko.

W rzeczywistości content marketing to bardzo szeroki wachlarz różnorodnych działań komunikacyjnych, które pośrednio mają prowadzić do sprzedaży produktu. Są to m.in.:

  • artykuły – specjalistyczne, poradnikowe, reklamowe, wiralowe,
  • opisy produktów i kategorii, dzięki którym Twój klient wie o interesującym go produkcie więcej; Twoja strona zawiera kompletne i wartościowe informacje, dzięki czemu lepiej spełnia intencję użytkownika, w efekcie uzyskując lepsze wyniki w wyszukiwarce – co oznacza, że to na Twojej stronie pojawiają się potencjalni klienci,
  • serwisy contentowe i blogi – całe strony lub sekcje blogowe dedykowane wyłącznie artykułom, wideo, grafikom czy zdjęciom, które dostarczają Twoim klientom dodatkową wiedzę, np. jak wykorzystać zakupiony produkt, lub objaśniają korzystanie z usługi,
  • e-booki – kompendium wiedzy na wybrane tematy,
  • grafiki i infografiki – wizualne przedstawienia informacji,
  • zdjęcia – dzięki zdjęciom możesz inspirować klientów (pamiętaj, że klient kupuje efekt, nie pojedynczy produkt) albo pokazać im krok po kroku, jak coś stworzyć, poprawnie zainstalować, przeprowadzić itd.,
  • wideo – podobnie jak w przypadku zdjęć, filmowa wizualizacja dokładniej zilustruje treści.

Content marketing łączy funkcje sprzedażową i użyteczną. Klient chętniej wejdzie na stronę, na której poza sklepem znajdzie porady, inspiracje i ciekawostki na temat, który jest powiązany z oferowanymi przez Ciebie produktami, a więc który go interesuje.

Strategia jako podstawa działań content marketingu

Nie można prowadzić udanych działań content marketingowych – a przynajmniej jest to niezwykle trudne i przypomina celowanie rzutkami w tarczę na oślep – jeśli nie poprzedza ich przygotowanie strategii. Strategia to klarownie sformułowany plan działania prowadzący do sprzedaży.

W procesie opracowywania strategii konieczne jest zidentyfikowanie marki w kontekście jej celów biznesowych i oczekiwań odbiorców. Niezbędna staje się analiza grupy docelowej, podczas której określisz, do kogo kierowana jest Twoja oferta. Analizie poddać musisz także konkurencję – być może korzysta z rozwiązań, które dotychczas sprawiały, że cieszyła się większą popularnością niż Ty. Jeśli korzystasz z kont w social media lub przekierowań na stronie, powinieneś przeprowadzić wszystkie niezbędne audyty.

Po sformułowaniu założeń strategicznych i sprecyzowaniu celów następuje etap określenia budżetu – już wiesz, ile rzeczy jest do zrobienia i szacujesz, ile środków możesz na to przeznaczyć. Wybierasz narzędzia pracy i rozpoczyna się proces wdrażania zmian.

Kto wykonuje działania content marketingowe?

Jeśli układanie strategii content marketingowej i wdrażanie jej – czyli tworzenie i publikacja treści – wydają Ci się skomplikowane, nie przejmuj się. Nie musisz, a nawet nie powinieneś robić tego sam. By efekt był zgodny z Twoimi oczekiwaniami, możesz:

  • zaangażować do tego specjalistę in-house, czyli pracownika dedykowanego wyłącznie działaniom conetnt marketingowym. Taka osoba powinna mieć właściwe kompetencje i wiedzę merytoryczną, a także posługiwać się odpowiednim językiem. Niezbędna jest też umiejętność samodzielnego publikowania oraz dystrybucji treści,
  • zlecić opracowanie strategii i wdrożenie zmian wyspecjalizowanej agencji marketingowej. Profesjonalne agencje zatrudniają specjalistów m.in. z zakresu SEO, pisania, fotografii i filmu, dzięki czemu na Twojej stronie znajdzie się content dopasowany do ustalonego celu biznesowego.

Porada: agencje content marketingowe, które odnoszą sukcesy, publikują swoje case studies na stronach, co zaświadcza o ich rzetelności – zwracaj na to uwagę.

Pamiętaj o konkretnym celu

Działania content marketingowe skupiają się na wybranym celu. Pamiętaj o tym, ustalając swoją potrzebę i oceniając wyniki wdrożeń. Inaczej będą wyglądały treści, jeśli zależy Ci wyłącznie na sprzedaży, inaczej zaś, jeśli jesteś na wczesnym etapie budowania marki i chcesz szerzyć w sieci jej wizerunek.

Cele muszą być maksymalnie konkretne, realne i mierzalne. Są to np.:

  • wzrost wejść na stronę o 20%,
  • zwiększenie sprzedaży o 50%,
  • zwiększenie klikalności w linki o 35%,
  • zminimalizowanie kosztów ponoszonych na promocję o 10%,
  • zwiększenie świadomości o marce o 40%,
  • zwiększenie skuteczności komunikacji z klientami o 60%.

Przy właściwie opracowanej strategii i formie treści dopasowanej do celu, rezultaty powinny być co najmniej tak wysokie, jak tego oczekujesz. Pamiętaj jednak, że nie powinieneś się spieszyć, pomijać kroków, a tym bardziej ciąć kosztów przeznaczonych na konkretne działania. Tylko całościowe podejście content marketingowe może dać Twojej firmie oczekiwany efekt w postaci wzrostu sprzedaży.

Agencja SEO i Content Marketingu - Content Solutions