Poradnik Przedsiębiorcy

Czym się różnią darmowe i płatne certyfikaty SSL?

W wirtualnym świecie praktycznie na każdej stronie, mniej lub bardziej świadomie możemy pozostawić swoje dane osobowe. W dobie tak popularnych zakupów internetowych jedną z najważniejszych kwestii jest bezpieczeństwo. Temat ten od lat spędza sen z powiek specjalistom IT. Dlatego od jakiegoś czasu w świecie internetu funkcjonuje takie pojęcie jak certyfikaty SSL. Na jakich zasadach działają? W czym mogą pomóc użytkownikowi, a w czym właścicielowi strony?

Certyfikaty SSL - co to takiego?

Jest to nic innego, jak zestaw plików z zaszyfrowanym certyfikatem, uwierzytelniający stronę. Dzięki niemu użytkownik łatwo określi, czy może bezpiecznie pozostawić swoje dane osobowe w witrynie lub zrobić zakupy na stronie sklepu internetowego. Teraz już właściwie trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jakiejś strony bez certyfikatu SSL. Google Chrome z góry oznacza takie witryny jako niebezpieczne, ostrzegając przed nimi internautów.

System polega na specjalnym szyfrowaniu danych w taki sposób, aby nie można było ich przechwycić w trakcie przesyłania. Strona z aktywnym certyfikatem jest oznaczona w pasku adresu URL kłódką oraz w przedrostku adresu ma dodaną literę “s”.

 

Certyfikaty SSL -

 

W wirtualnym świecie praktycznie na każdej stronie, mniej lub bardziej świadomie możemy pozostawić swoje dane osobowe. W dobie tak popularnych zakupów internetowych jedną z najważniejszych kwestii jest bezpieczeństwo. Temat ten od lat spędza sen z powiek specjalistom IT. Dlatego od jakiegoś czasu w świecie internetu funkcjonuje takie pojęcie jak certyfikaty SSL. Na jakich zasadach działają? W czym mogą pomóc użytkownikowi, a w czym właścicielowi strony?

Rodzaje certyfikatów SSL

Oczywiście certyfikaty SSL występują w kilku walidacjach. To oznacza, że różnią się poziomem zaawansowania weryfikacji danej strony. Oczywiście im bardziej dogłębnie sprawdzony jest właściciel witryny, tym zdobędzie ona większe zaufanie internautów. Występują trzy rodzaje certyfikatów SSL:

DV (Domain Validation) - jest najtańszy, a często dostępny zupełnie za darmo. W tym przypadku weryfikowana jest jedynie domena. Taki rodzaj zaleca się głównie firmom dla prostych do wykorzystania stron wizerunkowych, które mają przedstawić przedsiębiorstwo i przybliżyć jego działalność.

OV (Full Organization Validation) - to bardziej zaawansowany rodzaj certyfikatu. Polega na pogłębionej weryfikacji. W tym przypadku użytkownik może sprawdzić nazwę i dane firmy oraz czy wskazany podmiot jest właścicielem witryny. Takie certyfikaty SSL zazwyczaj używają strony, na których internauci pozostawiają swoje dane w formie ankiety czy zapisu do newslettera.

EV (Extended Validation) - to najbardziej zaawansowany certyfikat SSL. Tutaj centrum weryfikacyjne szczegółowo sprawdza takie dane jak rejestracja firmy, umowy spółki czy prawo do domeny. Certyfikaty te stosują zazwyczaj wielkie koncerny, sklepy internetowe lub banki. 

Które certyfikaty SSL są lepsze?

Na wysokość ceny kłódki wpływa właśnie poziom walidacji czy ubezpieczenia. Jednak nie zawsze warto inwestować w te najdroższe certyfikaty. Na rynku internetowym zdarza się tak, że również nie do końca uczciwe strony, jak np. fałszywe sklepy internetowe, posiadają najlepsze certyfikaty. Dlatego też klienci powinni sprawdzać również regulaminy stron i opinie o nich.

Odwrotnie dzieje się w sytuacji, kiedy strona ma najmniej zaawansowany certyfikat. Nie powinno jej to wykluczać spośród zaufanych witryn, ponieważ sam certyfikat to jedynie jeden z elementów bezpieczeństwa strony. Dlatego też na początku budowania sklepu nie trzeba od razu inwestować w najbardziej zaawansowany certyfikat, a skupić się na innych aspektach  bezpieczeństwa, takich jak dobrze sporządzony regulamin.