Poradnik Przedsiębiorcy

Depresja pracownika po pandemii - obowiązki pracodawcy

Światowa Organizacja Zdrowia 11 marca 2020 roku ogłosiła pandemię koronawirusa. Szybkie rozprzestrzenianie się koronawirusa oraz próby zahamowania rozwoju epidemii sprawiły, że cały dotychczas znany porządek świata legł w gruzach. Wiele grup zawodowych i pracowników musiało pogodzić się ze zmianami, a rynek pracy błyskawicznie musiał przenieść swoją działalność z realnej - do wirtualnego świata. Liczba osób, które musiały rozpocząć pracę zdalną lub przejść na przymusowy urlop, rosła w zastraszającym tempie, a skutki destabilizacji dopiero zaczynają być widoczne.  

Jednym z efektów zmian, z jakimi zetknęły się grupy pracownicze, jest uszczerbek na zdrowiu psychicznym. Niepewne czasy, narażenie na stres, obawa przed utratą pracy oraz konieczność pracy zdalnej sprawiły, że u wielu pracowników doszło do rozwoju depresji. Jak pracodawca może wspomagać swoich podwładnych w walce z tą trudną i podstępną chorobą? 

Problemy pracownika w dobie koronawirusa

Pandemia koronawirusa mocno wpłynęła na codzienne życie różnych grup społecznych. Pracowników biurowych i korporacyjnych zmusiła do przeniesienia się do wirtualnego świata, z kolei inne grupy pracownicze całkowicie wykluczyła w rynku pracy na długi czas. Praca w domu, czyli tak zwany home office, jeszcze do niedawna był marzeniem wielu pracowników.

Obecnie jest koniecznością, która dużą część osób kosztuje sporo stresu, nerwów i niepewności. Praca w domu wymaga odpowiedniego przygotowania, które pozwala na wykonywanie swoich obowiązków w dobrych warunkach. Wiele pracowników zmuszonych do pracy zdalnej musiało zmierzyć się z połączeniem wykonywania swoich zadań z opieką nad dziećmi, co znacznie wpływa na jakość i wydajność pracy.

Czym jest depresja? Depresja jest stanem chorobowym natury psychicznej, gdzie pierwszym objawem zaburzenia jest chroniczne zmęczenie, zarówno fizyczne, jak i umysłowe. Zmęczenie jest na tyle silne, że odpoczynku nie przynosi jakakolwiek forma regeneracji, zarówno sen, jak i wolny weekend czy kilkudniowy urlop. Jeszcze przed pojawieniem się ograniczeń związanych z koniecznością zahamowania rozwoju koronawirusa, stale rosła liczba pracowników, którzy zmagali się ze stanami depresyjnymi. Pojawienie się pandemii znacznie spotęgowało problem, ze względu na obawę pracowników o niepewność swojego zatrudnienia czy możliwość zachorowania na COVID-19.

Jak rozpoznać depresję u pracownika?

Depresja pracowników w dobie pandemii koronawirusa staje się powszechnym zjawiskiem. Warto pamiętać, że objawy choroby widoczne w pracy, czyli środowisku profesjonalnym, ujawniają się, gdy depresja pracownika jest zaawansowanym problemem. W takiej fazie rozwoju choroby, osoba chora nie jest w stanie poradzić sobie z nią samodzielnie, dlatego zwrócenie uwagi na jej objawy ze strony pracodawcy może być pierwszym krokiem na drodze do powrotu do dawnej sprawności. Depresję u pracownika można zauważyć na kilku płaszczyznach:

  • emocjonalnej - objawia się obniżony nastrojem, smutkiem i przewlekłym przygnębieniem. Pracownikowi może dodatkowo towarzyszyć niezrozumiały dla innych osób lęk, obawa przed stabilnością zatrudnienia, utrata radości życia, a także brak zdolności do cieszenia się z własnych sukcesów rozwojowych. Dodatkowo, pracownik może być bardziej nerwowy, poirytowany, rozdrażniony lub niechętny do podejmowania nowych działań.

  • poznawczej - osoba chorująca na depresję zazwyczaj posiada skrajnie obniżoną samoocenę i postrzega siebie w negatywnym świetle. Pracodawca może również zauważyć u pracownika niezadowolenie z poprawnie wykonywanych obowiązków oraz wyrażanie negatywnego zdania o swojej pracy.

  • motywacyjnej - pracownik całkowicie traci mobilizację i chęć do aktywności na polu zawodowym. Dodatkowo, wykonywanie przez niego obowiązków staje się znacznie wolniejsze, a podejmowanie samodzielnych decyzji - praktycznie niemożliwe.

Pracodawca powinien pamiętać, że pracownik, który choruje na depresję nie ma wpływu na jej pojawienie się. Osoba odpowiedzialna za zatrudnienie pracownika, u którego podejrzewa się rozwój choroby, powinna zachęcić swojego podwładnego do rozpoczęcia leczenia, dzięki uzyskaniu profesjonalnej pomocy psychologa lub psychiatry.

Depresja pracownika - jak powinien zachować się pracodawca?

Właściwa reakcja pracodawcy i specjalistów, którzy zajmują się prowadzeniem działu HR może skutecznie pomóc pracownikom w walce z chorobą. Znając podstawowe objawy depresji u osób zatrudnionych, znacznie łatwiej jest podjąć odpowiednie działania, a dodatkowo szybkie wdrożenie pomocy  dla pracowników może znacznie pomóc zadbać o ich kondycje psychiczną. Co powinien zrobić pracodawca, kiedy pracownik zmaga się z depresją po pandemii koronawirusa?

  • Troska o komfort oraz bezpieczeństwo w miejscu pracy

Pracownik w firmie powinien czuć się komfortowo. To jeden z czynników, który wpływa nie tylko na efektywność pracy, ale przede wszystkim na psychikę osób zatrudnionych. Osoba zatrudniająca powinna zadbać o przyjazną atmosferę w miejscu pracy tak, by żaden z pracowników bezpodstawnie nie obawiał się o zerwanie umowy o pracę czy przymusowe pójście na urlop. 

  • Przestrzeganie zasad higieny w miejscu pracy

Pracodawca powinien zadbać o łatwy dostęp do środków do dezynfekcji oraz jednorazowych maseczek. W każdym miejscu, w który gromadzi się duża liczba osób powinno zadbać się o regularną dezynfekcję powierzchni użytkowych. Środki higieny, jak jednorazowe rękawiczki czy skuteczne mydła antyseptyczne dostępne są w internetowej aptece wapteka.pl.

  • Dostęp do lekarza i badań

Po pandemii koronawirusa dostęp do lekarza pierwszego kontaktu czy wykonania podstawowych badań wciąż pozostaje utrudniony. Lęk i obawa o swoje zdrowie są jednymi z czynników, które potęgują rozwój depresji u pracowników. Aby chronić zdrowie psychiczne swojej kadry, pracodawca może objąć pracowników dodatkowym pakietem medycznym, który pozwala między innymi na łatwy dostęp do badań wykrywających chorobę COVID-19.

  • Właściwa liczba obowiązków

Wielu pracodawcom wydaje się, że dołożenie obowiązków osobom z symptomami depresji pozwoli nie myśleć o swoim zdrowiu psychicznym. Dokładanie obowiązków z pewnością nie rozwiąże sytuacji. Lepszym rozwiązaniem jest zadbanie o właściwą ilość odpoczynku pracownika i powierzanie zadań, które dana osoba jest w stanie wykonać w swoim zakresie godzin pracy.

  • Pomoc w znalezieniu specjalisty

Pracodawca, któremu zależy na zdrowiu psychicznym swojego pracownika, powinien podejmować próby nakłonienia go do konsultacji z lekarzem psychiatrą lub psychologiem. Dodatkową pomocą może okazać się zaproponowanie zakupu suplementów diety o naturalnym składzie, wspomagających organizm w walce z obniżonym nastrojem, na przykład dostępnych na stronie: wapteka.pl.

Czas pandemii jest trudnym momentem dla wielu osób. Obawa o swoje zatrudnienie i lęk przed zachorowaniem są czynnikami, które prowadzą do narażenia pracowników na permanentny stres, czego efektem jest zachorowanie na depresję. To podstępna choroba psychiczna, która nieleczona może nieść poważne konsekwencje. W tym trudnym czasie dla pracowników, wsparcie pracodawców może okazać się przełomowym momentem, który rozpocznie walkę o lepsze samopoczucie.

Artykuł sponsorowany, tekst zewnętrzny