Światowa Organizacja Zdrowia 11 marca 2020 roku ogłosiła pandemię koronawirusa. Szybkie rozprzestrzenianie się koronawirusa oraz próby zahamowania rozwoju epidemii sprawiły, że cały dotychczas znany porządek świata legł w gruzach. Wiele grup zawodowych i pracowników musiało pogodzić się ze zmianami, a rynek pracy błyskawicznie musiał przenieść swoją działalność z realnej - do wirtualnego świata. Liczba osób, które musiały rozpocząć pracę zdalną lub przejść na przymusowy urlop, rosła w zastraszającym tempie, a skutki destabilizacji dopiero zaczynają być widoczne.
Jednym z efektów zmian, z jakimi zetknęły się grupy pracownicze, jest uszczerbek na zdrowiu psychicznym. Niepewne czasy, narażenie na stres, obawa przed utratą pracy oraz konieczność pracy zdalnej sprawiły, że u wielu pracowników doszło do rozwoju depresji. Jak pracodawca może wspomagać swoich podwładnych w walce z tą trudną i podstępną chorobą?
Problemy pracownika w dobie koronawirusa
Pandemia koronawirusa mocno wpłynęła na codzienne życie różnych grup społecznych. Pracowników biurowych i korporacyjnych zmusiła do przeniesienia się do wirtualnego świata, z kolei inne grupy pracownicze całkowicie wykluczyła w rynku pracy na długi czas. Praca w domu, czyli tak zwany home office, jeszcze do niedawna był marzeniem wielu pracowników.
Czym jest depresja? Depresja jest stanem chorobowym natury psychicznej, gdzie pierwszym objawem zaburzenia jest chroniczne zmęczenie, zarówno fizyczne, jak i umysłowe. Zmęczenie jest na tyle silne, że odpoczynku nie przynosi jakakolwiek forma regeneracji, zarówno sen, jak i wolny weekend czy kilkudniowy urlop. Jeszcze przed pojawieniem się ograniczeń związanych z koniecznością zahamowania rozwoju koronawirusa, stale rosła liczba pracowników, którzy zmagali się ze stanami depresyjnymi. Pojawienie się pandemii znacznie spotęgowało problem, ze względu na obawę pracowników o niepewność swojego zatrudnienia czy możliwość zachorowania na COVID-19.
Jak rozpoznać depresję u pracownika?
Depresja pracowników w dobie pandemii koronawirusa staje się powszechnym zjawiskiem. Warto pamiętać, że objawy choroby widoczne w pracy, czyli środowisku profesjonalnym, ujawniają się, gdy depresja pracownika jest zaawansowanym problemem. W takiej fazie rozwoju choroby, osoba chora nie jest w stanie poradzić sobie z nią samodzielnie, dlatego zwrócenie uwagi na jej objawy ze strony pracodawcy może być pierwszym krokiem na drodze do powrotu do dawnej sprawności. Depresję u pracownika można zauważyć na kilku płaszczyznach:
-
emocjonalnej - objawia się obniżony nastrojem, smutkiem i przewlekłym przygnębieniem. Pracownikowi może dodatkowo towarzyszyć niezrozumiały dla innych osób lęk, obawa przed stabilnością zatrudnienia, utrata radości życia, a także brak zdolności do cieszenia się z własnych sukcesów rozwojowych. Dodatkowo, pracownik może być bardziej nerwowy, poirytowany, rozdrażniony lub niechętny do podejmowania nowych działań.
-
poznawczej - osoba chorująca na depresję zazwyczaj posiada skrajnie obniżoną samoocenę i postrzega siebie w negatywnym świetle. Pracodawca może również zauważyć u pracownika niezadowolenie z poprawnie wykonywanych obowiązków oraz wyrażanie negatywnego zdania o swojej pracy.
-
motywacyjnej - pracownik całkowicie traci mobilizację i chęć do aktywności na polu zawodowym. Dodatkowo, wykonywanie przez niego obowiązków staje się znacznie wolniejsze, a podejmowanie samodzielnych decyzji - praktycznie niemożliwe.
Pracodawca powinien pamiętać, że pracownik, który choruje na depresję nie ma wpływu na jej pojawienie się. Osoba odpowiedzialna za zatrudnienie pracownika, u którego podejrzewa się rozwój choroby, powinna zachęcić swojego podwładnego do rozpoczęcia leczenia, dzięki uzyskaniu profesjonalnej pomocy psychologa lub psychiatry.
Depresja pracownika - jak powinien zachować się pracodawca?
Właściwa reakcja pracodawcy i specjalistów, którzy zajmują się prowadzeniem działu HR może skutecznie pomóc pracownikom w walce z chorobą. Znając podstawowe objawy depresji u osób zatrudnionych, znacznie łatwiej jest podjąć odpowiednie działania, a dodatkowo szybkie wdrożenie pomocy dla pracowników może znacznie pomóc zadbać o ich kondycje psychiczną. Co powinien zrobić pracodawca, kiedy pracownik zmaga się z depresją po pandemii koronawirusa?
-
Troska o komfort oraz bezpieczeństwo w miejscu pracy
Pracownik w firmie powinien czuć się komfortowo. To jeden z czynników, który wpływa nie tylko na efektywność pracy, ale przede wszystkim na psychikę osób zatrudnionych. Osoba zatrudniająca powinna zadbać o przyjazną atmosferę w miejscu pracy tak, by żaden z pracowników bezpodstawnie nie obawiał się o zerwanie umowy o pracę czy przymusowe pójście na urlop.
-
Przestrzeganie zasad higieny w miejscu pracy
Pracodawca powinien zadbać o łatwy dostęp do środków do dezynfekcji oraz jednorazowych maseczek. W każdym miejscu, w który gromadzi się duża liczba osób powinno zadbać się o regularną dezynfekcję powierzchni użytkowych. Środki higieny, jak jednorazowe rękawiczki czy skuteczne mydła antyseptyczne dostępne są w internetowej aptece wapteka.pl.
-
Dostęp do lekarza i badań
Po pandemii koronawirusa dostęp do lekarza pierwszego kontaktu czy wykonania podstawowych badań wciąż pozostaje utrudniony. Lęk i obawa o swoje zdrowie są jednymi z czynników, które potęgują rozwój depresji u pracowników. Aby chronić zdrowie psychiczne swojej kadry, pracodawca może objąć pracowników dodatkowym pakietem medycznym, który pozwala między innymi na łatwy dostęp do badań wykrywających chorobę COVID-19.
-
Właściwa liczba obowiązków
Wielu pracodawcom wydaje się, że dołożenie obowiązków osobom z symptomami depresji pozwoli nie myśleć o swoim zdrowiu psychicznym. Dokładanie obowiązków z pewnością nie rozwiąże sytuacji. Lepszym rozwiązaniem jest zadbanie o właściwą ilość odpoczynku pracownika i powierzanie zadań, które dana osoba jest w stanie wykonać w swoim zakresie godzin pracy.
-
Pomoc w znalezieniu specjalisty
Pracodawca, któremu zależy na zdrowiu psychicznym swojego pracownika, powinien podejmować próby nakłonienia go do konsultacji z lekarzem psychiatrą lub psychologiem. Dodatkową pomocą może okazać się zaproponowanie zakupu suplementów diety o naturalnym składzie, wspomagających organizm w walce z obniżonym nastrojem, na przykład dostępnych na stronie: wapteka.pl.
Czas pandemii jest trudnym momentem dla wielu osób. Obawa o swoje zatrudnienie i lęk przed zachorowaniem są czynnikami, które prowadzą do narażenia pracowników na permanentny stres, czego efektem jest zachorowanie na depresję. To podstępna choroba psychiczna, która nieleczona może nieść poważne konsekwencje. W tym trudnym czasie dla pracowników, wsparcie pracodawców może okazać się przełomowym momentem, który rozpocznie walkę o lepsze samopoczucie.
Artykuł sponsorowany, tekst zewnętrzny