Deregulacja zawodów (cz. 15) - Szyper 1 klasy i 2 klasy w żegludze krajowej
Polski rząd chcąc ułatwić dostęp do wykonywania niektórych profesji opracował listę zawodów, które będą podlegały deregulacji. Pierwsza taka grupa obejmująca m.in. syndyków czy komorników weszła w życie w 2013 r. Aktualnie trwają prace nad drugą z trzech transz, która będzie deregulowała ponad 90 specjalności, w tym zawód taki jak szyper żeglugi krajowej.
Szyper żeglugi krajowej - wymogi przed deregulacją
Obecnie wyróżnia się dwa oddzielne zawody - szyper 2 klasy w żegludze krajowej oraz szyper 1 klasy w żegludze krajowej.
Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku minimalne wymagane wykształcenie to wykształcenie średnie.
Szyper 2 klasy żeglugi krajowej jest zobligowany posiadać ważne świadectwo zdrowia oraz musi:
-
ukończyć uczelnię morską na kierunku nawigacyjnym lub ukończyć naukę w zakresie nawigacji w ośrodku szkoleniowym (policealnej szkole morskiej lub technikum morskim) kształcącym co najmniej na poziomie operacyjnym oraz posiadać 12-miesięczną praktykę pływania w dziale pokładowym na statkach morskich, lub
-
posiadać świadectwo starszego marynarza, dodatkową 12-miesięczną praktykę pływania na stanowisku starszego marynarza na statkach morskich oraz ukończone szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożony egzamin na ten dyplom, lub
-
posiadać stopień podoficera Marynarki Wojennej albo Straży Granicznej, dodatkową 24-miesięczną praktykę pływania w dziale pokładowym na statkach morskich oraz ukończone szkolenia w ośrodku szkoleniowym i złożony egzaminu na ten dyplom, lub
-
posiadać stopień chorążego Marynarki Wojennej albo Straży Granicznej, wykształcenie średnie w specjalności nawigacyjnej, dodatkową 24-miesięczną praktykę pływania w dziale pokładowym na statkach morskich, lu
-
posiadać patent żeglarski kapitana żeglugi śródlądowej, dodatkową 12-miesięczną praktykę pływania na stanowisku kapitana w żegludze śródlądowej na statku o pojemności brutto powyżej 200 oraz złożony
-
egzamin na ten dyplom.
Szyper 1 klasy żeglugi krajowej poza powyżej wspomnianym wykształceniem musi dodatkowo posiadać dyplom szypra klasy 2 w żegludze krajowej, dodatkową 18-miesięczną praktykę pływania na stanowisku oficerskim na statkach morskich o pojemności brutto powyżej 100 lub 12-miesięczną praktykę pływania na stanowisku kapitana na statkach morskich o pojemności brutto powyżej 100 oraz ukończone szkolenie w ośrodku szkoleniowym i złożony egzamin na ten dyplom.
Dla obu tych profesji stawiane są także dodatkowe wymagania:
- świadectwo przeszkolenia w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie operacyjnym,
- odpowiednie świadectwo operatora urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej morskiej,
- świadectwo o przeszkoleniu w zakresie indywidualnych technik ratunkowych,
- świadectwo ochrony przeciwpożarowej stopnia podstawowego,
- świadectwo pierwszej pomocy medycznej,
- świadectwo ratownika.
Szyper żeglugi krajowej - deregulacja zawodów
W ramach deregulacji zawodów proponuje się wprowadzenie jednego zawodu szypra żeglugi krajowej z podziałem na klasy (klasy 1 oraz klasy 2). Pozostałe wymogi, opisane w powyższym punkcie pozostaną niezmienione.
Deregulacja zawodów (cz. 16) - Rzeczoznawca samochodowy
Deregulacja zawodów (cz. 13) - Uprawnienia urbanistyczne
Deregulacja zawodów (cz. 1) - Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych
Deregulacja zawodów (cz. 12) - Architekt inżynier posiadający uprawnienia budowlane
Deregulacja zawodów (cz. 13) - Uprawnienia urbanistyczne
Deregulacja zawodów (cz. 17) - Diagnosta uprawniony do wykonywania badań technicznych pojazdów
Deregulacja zawodów (II transza) podpisana przez Prezydenta!
Deregulacja zawodów - pierwsza transza
Deregulacja zawodów (cz. 5) - Zwrotniczy, mostowniczy, dróżnik
Deregulacja zawodów (cz. 10) - Dyspozytor lotniczy
Deregulacja zawodów (cz. 3) - Przyjmujący zakłady wzajemne
Deregulacja zawodów (cz. 11) - Pilot samolotowy zawodowy oraz liniowy
„Deregulacja zawodów”
- Deregulacja zawodów (cz. 17) - Diagnosta uprawniony do wykonywania badań technicznych pojazdów
- Deregulacja zawodów (cz. 16) - Rzeczoznawca samochodowy
- Deregulacja zawodów (cz. 15) - Szyper 1 klasy i 2 klasy w żegludze krajowej
- Deregulacja zawodów (cz. 13) - Uprawnienia urbanistyczne
- Deregulacja zawodów (cz. 12) - Architekt inżynier posiadający uprawnienia budowlane