Poradnik Przedsiębiorcy

Firmy nieinternetowe a strategie marketingowe

Osiedlowy sklep spożywczy, lokalnie działający zakład szewski, kawiarnia czy warsztat samochodowy – takie firmy, choć z powodzeniem mogą wykorzystywać reklamę w internecie, często z niej rezygnują. Nie oznacza to jednak, że powinny zaniechać również stworzenia strategii marketingowej. Przeciwnie, to właśnie dzięki niej mogą skutecznie dążyć do wyznaczonego celu – zdobycia pozycji lidera na rynku, zwiększenia dochodów czy pozyskania nowych klientów. Zobacz jak firmy nieinternetowe mogą uzyskać informacje o swoich klientach.

Czym jest strategia marketingowa?

Przez strategię marketingową należy rozumieć proces wyznaczania zasad, których zastosowanie ma doprowadzić do osiągnięcia założonych celów. Przedsiębiorstwa mają różne cele, choć najczęściej koncentrują się na tym, by zwiększyć obroty, zdobyć nowych klientów i przewagę nad konkurencyjnymi firmami z branży.

Ze strategii marketingowej może skorzystać każda firma – zarówno promująca się w internecie, jak i nieinternetowa. Choć strategię warto przygotować jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, nie ma przeszkód, by zaktualizować ją po pewnym czasie, np. wówczas, gdy w okolicy powstał nowy zakład pracy lub firma o podobnym profilu działalności.

Jak przygotować strategię marketingową?

Opracowanie strategii marketingowej wymaga znalezienia odpowiedzi na szereg pytań. Nie na wszystkie z nich przedsiębiorca może odpowiedzieć od razu. Aby jednak strategia była skuteczna, konieczne jest:

  • określenie docelowej grupy klientów – przykładowo klientami budki z fast foodem zlokalizowanej przy uczelni będą studenci,

  • ustalenie, ile potencjalni klienci będą mogli wydać na zakup produktu – trzymając się powyższego przykładu, właściciel budki musi dostosować ceny produktu do możliwości finansowych klientów, czyli studentów,

  • ustalenie najpopularniejszych produktów – jeszcze przed założeniem działalności, właściciel punktu gastronomicznego powinien przeprowadzić wywiad wśród docelowej grupy klientów (studentów), by dowiedzieć się, jakimi daniami są oni zainteresowani,

  • stworzenie przejrzystej oferty – klient powinien mieć szybki dostęp do oferty, w przypadku wspomnianej budki z jedzeniem przyda się reklama zewnętrzna oraz potykacze reklamowe, na których będzie można zamieścić informacje o ofercie dnia,

  • ustalenie udogodnień, z jakich klienci chętnie by korzystali – jeżeli na uczelni zajęcia trwają do późnych godzin wieczornych, dobrym pomysłem będzie wydłużenie godzin otwarcia budki z jedzeniem.

Bardzo prawdopodobne, że w okolicy działają już punkty z tej samej branży. W tej sytuacji nie warto kopiować już wykorzystanych pomysłów, ale zastanowić się, nad słabymi stronami konkurencji. Jeżeli w pobliżu uniwersytetu działają jedynie budki z jedzeniem, dobrym pomysłem będzie otwarcie lokalu, w którym studenci nie tylko zamówią posiłek, ale również będą mogli spędzić czas wolny.

Firmy nieinternetowe – jak zdobyć stałych klientów?

Strategia marketingowa firmy nieinternetowej powinna uwzględniać to, jak będzie ona zdobywać stałych klientów. Gdy właściciel nie korzysta z newslettera i nie prowadzi profilu swojej firmy w mediach społecznościowych, to z oczywistych względów ma mniejsze możliwości, by informować o zmianach w ofercie oraz zachęcać do skorzystania z jego usług. Jak wówczas postępować?

Firmy nieinternetowe powinny stosować karty stałego klienta, których okazanie jest równoznaczne z uzyskaniem rabatu. Jeżeli firma jest mała, a sprzedawca kojarzy osoby korzystające z jego oferty systematycznie, warto – np. z okazji zbliżających się świąt – wręczyć im drobne upominki.