Poradnik Przedsiębiorcy

Fotowoltaika dla firm. Czy instalacja PV wpływa na wizerunek firmy?

Instalacje PV to inwestycja opłacalna nie tylko ze względów oszczędnościowych. Fotowoltaika ma także duży wpływ na wizerunek firmy. Przedsiębiorstwa korzystające z odnawialnych źródeł energii postrzegane są jako przyjazne środowisku i budzą większe zaufanie klientów. W dłuższej perspektywie może się to przełożyć także na wzrost przychodów.

Ekologia odgrywa coraz większą rolę w biznesie - nie tylko w aspekcie inwestycji w rozwój „zielonych” technologii, ale również public relations. Firmy przyjazne środowisku są często lepiej postrzegane przez klientów, co sprzyja budowaniu przez nie przewagi konkurencyjnej.

W badaniu przeprowadzonym przez Instytut Gallupa, aż 94 proc. respondentów oświadczyło, że chętniej skorzysta z produktu lub usługi marki, która dba o przyrodę. Z kolei z zeszłorocznego badania Quality Watch wynika, że 82 proc. Polaków ma świadomość problemów ekologicznych, a 86 proc. – dostrzega zjawiska związane z kryzysem klimatycznym.

Inwestycja w fotowoltaikę to sygnał, że firma dba o środowisko

To liczby, których nie powinna ignorować żadna firma troszcząca się o swoją reputację. Wizerunek marki przyjaznej środowisku może mieć kluczowe znaczenie dla wzmacniania jej pozycji rynkowej na tle konkurencji. Warto budować go od podstaw, korzystając przede wszystkim z najprostszych dostępnych rozwiązań, takich jak montaż paneli fotowoltaicznych. Instalacje PV będą dla klientów jasnym sygnałem, że firma zmniejsza zależność od paliw kopalnych i stawia na przyjazne dla klimatu odnawialne źródła energii (OZE). 

Technologiczni giganci wspierają „zieloną” energię 

Tego typu działania od dawna podejmują największe światowe koncerny. Firmy, takie jak Google, Amazon czy Facebook to jedni z największych konsumentów „zielonej” energii w Stanach Zjednoczonych. Korporacje – nie tylko te z branży technologicznej – starają się ograniczyć szkody środowiskowe również na inne sposoby. Zastępują plastik materiałami biodegradowalnymi, produkują mniej odpadów, rozwijają infrastrukturę do recyklingu.

Działania proekologiczne mają wartość wizerunkową

Nie robią tego z pobudek altruistycznych. Rynkowi giganci doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak duże znaczenie mają działania proekologiczne dla budowania pozytywnego wizerunku firmy. Wydatki na tego typu cele zwracają się w dwójnasób. Po pierwsze, dlatego, że inwestycje w „zielone” rozwiązania można wykorzystać w komunikacji marketingowej z pożytkiem dla postrzegania marki przez klientów. Po drugie – często wiążą się one z dużymi oszczędnościami. 

Fotowoltaika to również oszczędność kosztów 

Tak z pewnością jest w przypadku fotowoltaiki. Pozwala ona na zmniejszenie rachunków za prąd, które w wielu przedsiębiorstwach pochłaniają sporą część budżetu – tym bardziej, że ceny energii elektrycznej dla przedsiębiorstw są wyższe niż dla gospodarstw domowych. W efekcie inwestycja w fotowoltaikę może przełożyć się na oszczędności na rachunkach rzędu kilkudziesięciu procent w skali roku.

Z dopłat do fotowoltaiki mogą korzystać również firmy

Mocnym argumentem przemawiającym za instalacją PV są również dopłaty do fotowoltaiki. Firmy mogą skorzystać m.in. z programu „Energia Plus”. W jego ramach można otrzymać wsparcie wynoszące do 85 proc. kosztów w przypadku pożyczki i 50 proc. kosztów w przypadku dotacji. Zgłoszenia przyjmowane są do 17 grudnia 2021 r. lub do wyczerpania środków finansowych. Dostępne są również dofinansowania w ramach programów regionalnych prowadzonych przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także kredyt z gwarancją Biznesmax udzielany przez Bank Gospodarstwa Krajowego.

Fotowoltaika zapewnia firmom niezależność energetyczną

Korzyści, jakie przedsiębiorstwa mogą uzyskać z fotowoltaiki, są wielowymiarowe. Instalacje PV to nie tylko zwyczajna oszczędność. To również gwarancja niezależności energetycznej – możliwość kontynuacji pracy w warunkach tymczasowego ograniczenia poboru prądu przez elektrownię (np. w związku z upałami), a także możliwość odzyskania większości nadwyżek energetycznych przekazywanych do sieci. Fotowoltaika zapewnia też odporność na nieubłaganie rosnące ceny energii, a więc możliwość lepszego planowania wydatków i inwestycji. Instalacja PV to optymalny sposób na zagospodarowanie wolnej powierzchni dachowej, tym bardziej że panele nie wymagają obsługi. W dodatku nadaje budynkowi nowoczesny wygląd i znacząco podnosi wartość nieruchomości.

Inwestycja w fotowoltaikę wpisuje się w strategię CSR

Oszczędność kosztów i niezależność energetyczna to doraźne, bezpośrednie i wymierne korzyści wynikające z instalacji PV. Jednak dodatni wpływ fotowoltaiki na wizerunek może mieć dla firmy jeszcze większe znaczenie w dłuższej perspektywie działalności. Inwestycja w ekologiczną energię ze słońca wpisuje się w strategię CSR. Na tego typu inicjatywy firmy na całym świecie wydają fortunę.

Według danych z 2020 r. działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu podejmuje aż 80 proc. firm. Badania wskazują, że CSR zwiększa zaufanie do marek i przysparza im lojalnych klientów. W tego typu praktyki celują duże firmy, ale coraz częściej angażują się w nie również mali i średni przedsiębiorcy.

W czasach, gdy ekologia – obok kwestii zdrowotnych – znajduje się na pierwszym planie zainteresowań społecznych, inwestycje w energię przyjazną dla środowiska są krokiem milowym w rozwijaniu wizerunku nowoczesnego, wiarygodnego i społecznie odpowiedzialnego brandu.

 

Autorem artykułu jest Partner serwisu.