Poradnik Przedsiębiorcy

Guest blogging - gościnne wpisy na blogach jako narzędzie SEO

Prowadzisz bloga i zastanawiasz się, jak zwiększyć ruch odwiedzających go użytkowników i skuteczniej pozycjonować go w wyszukiwarkach internetowych? Być może rozwiązaniem będzie dla ciebie zamieszczanie gościnnych postów na innych blogach, poruszających podobną tematykę. Guest blogging jest bardzo częstą praktyką pozycjonowania blogów w Stanach Zjednoczonych i od wielu lat z powodzeniem stosowaną również w Polsce. Podpowiemy ci, jakie korzyści niesie ze sobą i w jaki sposób rozpocząć jego praktykowanie.

Co to jest guest blogging?

Guest blogging, który na język polski możemy przetłumaczyć jako gościnne blogowanie, to działanie polegające na zamieszczaniu wpisów przez danego blogera na innym blogu o zbliżonej tematyce. Tego typu praktyki mają na celu przede wszystkim wzmożenie ruchu odwiedzających na danym blogu, jak również wymianę linków. Podstawą do skutecznego stosowania tego narzędzia jest tworzenie sieci znajomości z innymi blogerami zajmującymi się konkretną branżą, tematyką.

Guest blogging jest szczególnie popularny w Stanach Zjednoczonych, gdzie do jego stosowania w kontekście budowania linków przyznaje się ok. 70% agencji SEO. Czy jednak gościnne posty są przede wszystkim źródłem pozyskiwania linków, a przez to - narzędziem pozycjonowania? Otóż nie - jeśli swoje posty umieścisz na naprawdę poczytnych blogach, będzie to owocować również profitami wizerunkowymi.

 

Guest blogging - od czego zacząć?

Tak jak wspomnieliśmy, aby guest blogging był jak najbardziej skuteczny, największe znaczenie mają znajomości z innymi blogerami i wydawcami. Jeśli tworzysz sieć kontaktów, równolegle musisz skupić się na kreowaniu marki własnej. Wówczas będziesz mógł się pokazać swoim potencjalnym partnerom jako osoba wiarygodna, o doświadczeniu w branży i dużej wiedzy tematycznej. Jak skutecznie budować swoją markę w kontekście guest bloggingu? Po pierwsze zapamiętaj, że do gościnnego blogowania wcale nie musisz mieć bloga. Możesz również dobrze odsyłać czytających do swojej witryny lub profilu w social media. Właśnie w mediach społecznościowych powinieneś rozpocząć promocję swojej marki - pokaż się jako osoba kompetentna, podejdź profesjonalnie do tego, co publikujesz i tego, jak wyglądają twoje profile. Jest niemal pewne, że blogerzy i wydawcy będą chcieli dowiedzieć się o tobie nieco więcej.

Od tego, jak zaprezentujesz siebie i swoje dotychczasowe dokonania, zależy, którzy wydawcy i blogerzy zgodzą się na publikowanie twoich tekstów na swoich stronach. Jeśli zauważą, że w danej dziedzinie jesteś fachowcem, powinni zgodzić się na publikacje.

Guest blogging - cele

Gościnne blogowanie może być prowadzone w różnych celach i w zależności od nich powinieneś wybierać blogi, na których chciałbyś umieszczać swoje teksty. Zakładamy, że w guest bloggingu istnieją trzy podstawowe cele - wzrost rozpoznawalności (cele wizerunkowe), wzrost ruchu na twojej stronie oraz pozyskanie linków przychodzących do twojej strony. W pierwszych dwóch przypadkach należy poszukiwać blogów o zaangażowanym i licznym gronie czytających, zaś w przypadku trzecim - blogów o dobrej reputacji, z których linki będą miały wysoką jakość.

Czym kierować się przy wyborze odpowiedniego bloga do umieszczenia na nim swoich tekstów? W poprzednim akapicie zaznaczyliśmy, na co powinieneś szczególnie zwracać uwagę, realizując określony cel i co powinno stanowić wizytówkę danego bloga. Niezależnie od tego, jeśli planujesz umieścić gościnny wpis na blogu, sprawdź, czy jest on zgodny z branżą, którą reprezentujesz i czy publiczność bloga jest zainteresowana taką tematyką. Jeśli tak, to teraz spróbuj zorientować się, czy publiczność ta jest zaangażowana - komentuje, ocenia wpisy, dyskutuje o nich. Ponadto sprawdź, czy bloger jest aktywny w social media. Jeśli na wszystkie cztery pytania odpowiedziałeś “tak” - to znaczy, że trafiłeś na właściwy blog do umieszczenia na nim swojego posta.

Jak napisać dobry post gościnny?

Przede wszystkim uważnie śledź treści, które są umieszczone na blogu. Postaraj się stworzyć post, który będzie czymś nowym, ale z drugiej strony nie będzie znacząco odbiegał od zakresu tematycznego pojawiających się tam treści. Dobrze jest poruszyć temat niszy, którą się zajmujesz i przedstawić ją w kontekście tego, co pisuje właściciel bloga. Upewnij się również, kim są czytelnicy bloga i na jakim poziomie wtajemniczenia w tematykę się znajdują - inaczej powinieneś pisać dla adeptów w danej branży, inaczej dla starych wyjadaczy. Sprawdź także, jakie posty wywołują największą aktywność wśród użytkowników.