Poradnik Przedsiębiorcy

Komunikacja marketingowa - poznaj najważniejsze trendy

Komunikacja marketingowa i obecne w niej trendy stale się zmieniają, dlatego marketerzy oraz osoby zajmujące się brandingiem muszą być czujne i szybko adaptować nowe schematy działań w obecnych strategiach firm. Poznaj najważniejsze trendy, które mogą zdominować obszar komunikacji marketingowej.

Komunikacja marketingowa - najważniejsze trendy

Personalizacja ważna jak nigdy dotąd

Nikt nie lubi być traktowany ogólnikowo i wrzucany do jednej grupy: “klienci”. Dzisiejszy konsument już właściwie na porządku dziennym oczekuje, że dana marka będzie traktowała go wyjątkowo i będzie stosowała indywidualne podejście. I nie mówimy tutaj wyłącznie o dołączeniu imieniu klienta w nagłówku maila. W działaniach personalizacyjnych należy uwzględnić także dopasowanie wyświetlanych lub wysyłanych klientowi reklam - powinny być one powiązane np. z ostatnimi zakupami, jakich dokonał lub z tym, jakie produkty oglądał na twojej stronie.

Internauci doceniają spersonalizowane treści. Potwierdzeniem tej tezy jest raport “Prywatność w sieci” (listopad 2016) zrealizowany przez IAB Polska. W badaniu tym aż 90% internautów zadeklarowało, że strony internetowe zbierają informacje o tym, co robią oni w sieci oraz że dopasowują się do ich wcześniejszych zachowań w internecie. Wniosek jest taki, że większość osób poruszających się w internecie zdaje sobie sprawę z tego, że każdy ich ruch jest widoczny dla właścicieli stron i doceniają korzyści płynące z dopasowanych treści oraz reklam.

Video marketing

Treści video cały czas zyskują na popularności, ponieważ jest to prosta i najłatwiej przyswajalna forma przekazu informacji. Szczególnie chętnie oglądane są one na urządzeniach mobilnych. Jak wynika z innego raportu opracowanego przez IAB Polska “Wideo: więcej, szybciej, lepiej. Jak cyfrowa rewolucja zmienia rynek treści wideo”, krótkie filmy video (krótsze niż 5 min) oglądane są na komputerach przez blisko 60% przebadanych konsumentów. Od długich artykułów czy opisów produktów konsumenci wolą krótkie formy, dlatego treści video sprawdzają się idealnie.

Wniosek jest jeden - chętniej oglądamy niż czytamy, dlatego warto skoncentrować siły marketingowe na tej formie przekazu.

Promowanie contentu

Dobry content to podstawa - to już wiemy, aczkolwiek dobry tekst nie wystarczy, jeśli nie zadbamy o jego odpowiednią promocję. Napisałeś świetny tekst, opublikowałeś go na swoim blogu, natomiast wskaźniki odwiedzin w Google Analyticsie ani drgnęły? Przyczyną tego jest brak odpowiedniego marketingu wytworzonej treści. Nawet najlepszy i najbardziej profesjonalnie napisany tekst nie zdobędzie wielu czytelników bez szerokiej promocji.

W tym przypadku możesz promować swój content na kilka sposobów:

  • w mediach społecznościowych - nie tylko poprzez swoje firmowe profile, lecz także  możesz wysyłać artykuły do innych serwisów i zaproponować im dodatkowe benefity za publikację twojego tekstu,

  • na portalach branżowych,

  • na pozostałych blogach tematycznych,

  • z pomocą influencerów - promocja treści przy pomocy znanych i lubianych osób,

  • zamieszczanie linków na forach ściśle związanych z poruszaną przez ciebie tematyką,

Przy promocji contentu, a właściwie jeszcze na etapie jego tworzenia warto pamiętać o optymalizacji tekstu pod SEO. To ważny element budowania treści, który niestety często jest zaniedbywany. Dostosowanie tekstu pod SEO, czyli np. jego odpowiednie nasycenie słowami kluczowymi, wpływa na jego pozycję w wyszukiwarce. Im wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania, tym większy zasięg i liczba czytelników (oczywiście, jeśli tekst jest wartościowy i zbudowany w ciekawy sposób).

Dwukierunkowa komunikacja

Jedna strona mówi, druga słucha - czyli standard w takich formach jak reklama telewizyjna czy radiowa. Powinniśmy odchodzić od takiego rodzaju komunikacji z klientem na rzecz dwukierunkowej konwersacji, czyli wymiany zdań. Dzisiaj jedną z najbardziej znanych form tego typu rozmowy z odbiorcą marki są media społecznościowe, za pomocą których można prowadzić zarówno prywatną, jak i publiczną wymianę zdań. Firmy powinny zwrócić uwagę na jakość udostępnianych klientom treści, a nie na ich liczbę. Nie sztuką jest wysłanie w trakcie jednego miesiąca kilkudziesięciu newsletterów, jeśli na żadnego z nich nie otrzymamy odpowiedzi. Marki powinny w odpowiedni sposób stosować taką dwukierunkowa komunikację, gdzie klient ma możliwosć wysłania informacji zwrotnej, np. na temat otrzymanego mailingu czy najnowszego posta na firmowym blogu.

Komunikacja marketingowa - podsumowanie

Ważne jest, aby wszelkie trendy wdrażać do strategii własnej firmy w sposób umiarkowany - wszystkie procesy i zmiany z nimi związane należy zaplanować i w poszczególnych krokach realizować. Komunikacja marketingowa firmy powinna być elastyczna i reagować na zmieniające się trendy, jednak jak przy jakichkolwiek zmianach w obrębie komunikacji należy pamiętać o grupie docelowej i ich preferencjach dotyczących sposobu oraz formy porozumiewania się z marką.