Poradnik Przedsiębiorcy

Krajowa Informacja Podatkowa – czym jest i jak z niej korzystać

Uruchomienie nowego systemu Informacji Podatkowej w Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) ma ułatwić obsługi podatników. Pod tym samym numerem można również uzyskania informacji celnych. Dowiedzmy się, jak korzystać z Krajowej Informacji Podatkowej.

Krajowa Informacja Podatkowa - informacje ogólne

Jednym z podstawowych zadań Krajowej Informacji Podatkowej jest udzielanie telefonicznych odpowiedzi na pytania dotyczące problemów podatkowych, a także informacji celnych. Celem tych działań jest ułatwienie podatnikom prowadzenia działalności oraz odnajdywania się w zawiłych przepisach, a także lepsze ich zrozumienie.

Krajowa Informacja Podatkowa powstała w 2006 roku i cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno osób prowadzących działalność, jak i osób prywatnych, które mają problemy ze zrozumieniem przepisów i dokładniejszej ich interpretacji. W związku z tym często korzystają z pomocy specjalistów. Możliwość skorzystania z pomocy KIP mają wszystkie podmioty, nawet te, które nie mają siedziby na terenie Polski.

Pomoc można uzyskać od poniedziałku do piątku w godzinach 7:00 - 18:00, dzwoniąc pod jeden z numerów:

  • 801 055 055 - z telefonu stacjonarnego,

  • (22) 330 0330 - z telefonu komórkowego,

  • +48 22 330 0330 - z zagranicy.

Oprócz udzielania telefonicznych odpowiedzi Krajowa Informacja Podatkowa zajmuje się również wydawaniem indywidualnych interpretacji. Są one wydawane w imieniu Ministra Finansów przez dyrektorów izb skarbowych, mieszczących się w Bydgoszczy, Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Katowicach. Aby uzyskać taką interpretację, należy:

  1. wypełnić odpowiedni druk,

  2. zaadresować go do odpowiedniej izby skarbowej zdefiniowanej według miejsca zamieszkania/siedziby wnioskodawcy oraz rodzaju podatku,

  3. uiścić należną opłatę - 40 zł od każdego zagadnienia (należy ją wnieść podczas składania wniosku),

  4. złożyć go za pośrednictwem jednego z pięciu biur KIP, które są zlokalizowane w: Toruniu, Lesznie, Płocku, Bielsko-Białej i Piotrkowie Trybunalskim.

Odpowiedź powinna zjawić się nie później niż 3 miesiące po złożeniu zapytania. W planach jest przyspieszenie procedury tak, aby interpretacje indywidualne były wydawane w ciągu 2 miesięcy.

Krajowa Informacja Podatkowa a wprowadzone zmiany

Nowy system informacji telefonicznej ma na celu ułatwienie obsługi podatników, ale także  pracowników urzędów skarbowych, korzystających z Krajowej Informacji Podatkowej. Realizuje się to w skróceniu czasu oczekiwania na połączenie. Przed wprowadzeniem zmian głównym problemem użytkowników KIP-u był zbyt długi czas oczekiwania na połączenie. Było to widoczne zwłaszcza w okresach, gdy zbliżały się terminy rozliczeń rocznych albo upływał termin płatności podatków.

Obecnie system ma możliwość obsłużenia jednocześnie 600 połączeń telefonicznych. To sporo - wcześniej wynosił on ok. 220. W przyszłości planowana jest możliwość skorzystania z chatu, dostępnego na Portalu Podatkowym, a także zadawanie pytań za pośrednictwem formularza na tym samym portalu.

Nowym rozwiązaniem jest zastosowanie technologii biometrycznej, czyli weryfikacji głosu osoby dzwoniącej do Krajowej Informacji Podatkowej. Ma to na celu ułatwienie podatnikom dostępu do wcześniej zdobytych informacji. Jak wiadomo, od dzwoniących na infolinię KIP nie wymaga się podawania danych dostępu czy podania imienia i nazwiska.  

W związku z tym metoda rozpoznawania głosu ma pozwolić na uwierzytelnienie podatnika. Dotyczy to samego podatnika, ale także pracowników urzędów skarbowych i będzie całkowicie dobrowolne. Takie działania mają zapewnić szybszą i bezpieczniejszą obsługę osób, którym będą udzielane informację podatkowe.