0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Logistyka sklepu internetowego: jak poprawić wydajność Twojego biznesu e-commerce? Wyzwania, porady, modele logistyczne

Wielkość tekstu:

Oczekiwania klientów sklepów internetowych stale rosną. Aby klient był zadowolony, nie wystarczy już ciekawa oferta. Teraz liczy się całość procesu sprzedażowego - zamówienie musi dotrzeć szybko i w idealnym stanie. Za to w głównej mierze odpowiada sprawna logistyka. 

  • Czy logistyka Twojego sklepu internetowego działa bez zarzutu? 

  • Na jakie usługi logistyczne dla e-commerce warto zwrócić uwagę? 

  • Jaki model logistyczny wybrać?

Spełnienie oczekiwań klientów w handlu elektronicznym jest stosunkowo łatwe, jeśli w skali miesiąca masz kilka lub kilkanaście zamówień. Praca zaczyna się komplikować, gdy zamówień przybywa i robi się ich nawet kilka tysięcy miesięcznie. Czas wtedy przyjrzeć się logistyce swojego e-commerce.

Czym jest logistyka sklepu internetowego?

Logistyka sklepu internetowego to wszystkie procesy, składające się na realizację zamówień klientów - od przyjęcia dostaw od producentów, poprzez rozwiązania magazynowe, kompletację zamówień, aż po ich wysyłkę do klienta oraz obsługę zwrotów. Logistyka dla e-commerce obejmuje również planowanie procesów i zarządzanie przestrzenią. 

Jakie usługi wchodzą w skład logistyki sklepu internetowego?

Zależy to od tego, jaki model biznesowy został przez Ciebie wybrany, ale podstawowe elementy logistyki w branży e-commerce obejmują:

  • Przyjęcia dostaw - polega na inwentaryzacji zamówienia, sprawdzeniu kodów EAN i oznaczeń towaru oraz wymiarowaniu produktów. Po pomyślnym przejściu tego etapu, towar trafia do magazynu;

  • Magazynowanie – przechowywanie produktów we właściwy sposób i w warunkach odpowiednich dla danego asortymentu. Dobry magazyn e-commerce stosuje rozwiązania optymalizujące i automatyzujące pracę, aby móc realizować wiele zamówień każdego dnia;

  • Kompletację zamówień –  po przyjęciu zamówienia, towar jest kompletowany, a następnie zamówienie jest pakowane i nadawane do wysyłki. Ważne jest, aby klient dostał dokładnie ten produkt, który zamawiał. Na tym etapie można także sprawić, aby poczuł się wyjątkowo np. dzięki dedykowanym insertom; 

  • Wysyłkę - jest to z reguły praca zewnętrznego przewoźnika. Na rynku dostępnych jest wiele firm kurierskich, mających zróżnicowane oferty i ceny;

  • Obsługę zwrotów i reklamacji – dystrybucja przesyłek to nie wszystko. Część zamówień wróci do Ciebie w postaci zwrotów i reklamacji. Na tym etapie trzeba rozpatrzeć dany zwrot oraz przygotować produkt do ponownej sprzedaży, poddając go dokładnemu sprawdzeniu i ewentualnemu odświeżeniu, jak pranie, prasowanie czy drobna naprawa; 

  • Obsługę celną – jeśli oferujesz klientom transport międzynarodowy, czyli sprzedajesz cross-border, to dla Ciebie istotny punkt. Jak w pozostałych krokach, możesz zająć się tym na własną rękę, ale możesz też poszukać partnera logistycznego, które pomoże Ci w tej kwestii.

Modele logistyczne – który powinieneś wybrać?

Własny magazyn 

W tym modelu cała logistyka spoczywa na Twoich barkach – sam organizujesz towar w magazynie i przygotowujesz zamówienia do wysyłki. Oczywiście możesz to robić z pomocą pracowników magazynowych, jednak w tym rozwiązaniu logistycznym nie korzystasz z pomocy żadnego zewnętrznego partnera. 

Dropshipping

Drugie rozwiązanie to popularny ostatnio dropshipping, który polega na tym, że Twój sklep wchodzi w rolę pośrednika między Twoimi dostawcami (producentami, hurtowniami), a klientem końcowym. 

Fulfillment

Fulfillment to kompleksowa obsługa sklepów internetowych, inaczej nazywany także logistyką kontraktową, czy modelem 3PL (third-party-logistics). W tym modelu oddajesz logistykę swojego sklepu internetowego do zewnętrznej firmy. Usługę fulfillment oferują firmy, takie jak Omnipack. Dzięki ich pomocy, nie musisz zajmować się dostawami, magazynowaniem towarów, realizacją zamówień, ani współpracą z kurierami. Obszarami tymi zajmą się profesjonaliści, którzy dzięki swojemu doświadczeniu w branży pomogą Ci:

  • usprawnić procesy - dzięki odpowiedniej infrastrukturze i know-how Twój asortyment może zajmować mniej miejsca, a proces kompletacji zamówień być lepiej zaprojektowany i szybszy;

  • zaoszczędzić pieniądze - w rozwiązaniu fulfillment płacisz za proces magazynowania i liczbę wysłanych paczek, zmieniasz koszty stałe jak np. wynagrodzenia dla kadry pracowniczej  na zmienne uzależnione od sprzedaży;

  • szybciej realizować zamówienia - profesjonalna obsługa oraz lepsze warunki współpracy z kurierami jak np. późny cut-off;

  • skalować biznes - nie ogranicza Cię przestrzeń oraz pracownicy, firmy fulfillmentowe takie jak np. Omnipack dają możliwość zmiany deklarowanej liczby wysyłek - wolumen Twojej sprzedaży może być elastyczny;

  • sprzedawać cross border - jeśli wybierzesz współpracę z partnerem, który ma doświadczenie w sprzedaży i wysyłkach transgranicznych oraz pomoże Ci w kwestiach celno-skarbowych, wejście na nowe rynki może okazać się stosunkowo łatwym przedsięwzięciem.

Największe wyzwania logistyki sklepów internetowych

Peak sprzedażowy

Wahania w liczbie zamówień są trudne w obsłudze, szczególnie jeśli działasz w oparciu o własny magazyn e-commerce. Niektóre skoki trudno przewidzieć, a tym samym trudno się na nie przygotować. Nagła nadwyżka sprzedaży może powodować niewydolność procesów logistycznych, co skutkuje opóźnieniami dostaw oraz zwiększa szansę na pomyłki przy pakowaniu zamówień. Problem nie dotyczy rozwiązania fulfillment, gdzie dzięki technologii, procesowemu podejściu i profesjonalnej kadrze jest możliwość obsługi nawet nagłych wzrostów sprzedaży.

Błędy w zamówieniach

Zdarzają się najbardziej uważnym pracownikom. W unikaniu błędów pomoże technologia! Zaawansowany system magazynowy (WMS) wyłapie pomyłki i nie pozwoli, aby złe zamówienie trafiło do klienta. Dzięki temu wzrasta szansa na zadowolenie klientów z zakupu w Twoim sklepie internetowym. We własnym magazynie możesz nie dysponować takim systemem, jednak będzie on konieczny, gdy liczba zamówień wzrośnie. Możesz też skorzystać z usług partnera fulfillmentowego, który zagwarantuje Ci zaplecze technologiczne.

Zwroty

Zamiast z nimi walczyć, warto dobrze je zaplanować. Pomaga to zyskać przychylność klientów. Zaprojektowanie jasnej ścieżki zwrotu i reklamacji zaoszczędzi Ci pracy w długim terminie. Klienci nie będą musieli zwracać się do Ciebie z pytaniami, gdy pokieruje ich instrukcja. Jeśli masz własny magazyn, zaprojektuj odpowiednią ścieżkę.  Jeśli zdecydujesz się na usługę profesjonalnego partnera, z pewnością zajmie się on również zwrotami.

Współpraca z dostawcami

Sklepy internetowe muszą zadbać o sprawdzonych przewoźników, którzy będą wywiązywać się ze zobowiązań, pod kątem terminowości i dostaw do właściwego adresata. Mając jednego dostawcę, płynność Twojego biznesu zależy praktycznie od niego. Dlatego warto podjąć współpracę z kilkoma firmami kurierskimi. Profesjonalny partner logistyczny współpracuje z większością przewoźników na rynku. Jest w stanie zagwarantować lepsze stawki niż przy indywidualnej negocjacji, dzięki konsolidacji wielu podmiotów w jednym miejscu.  

Outsourcing logistyczny – odpowiedź na wyzwania logistyki e-commerce

Jeśli prowadzisz sklep internetowy i nie wyrabiasz się z pracą, prawdopodobnie nastał czas, aby rozważyć outsourcing logistyki. Współpraca z doświadczoną firmą, zajmującą się kompleksową logistyką pozwala łatwo skalować biznes, bowiem takie firmy przygotowane są na obsługę tysięcy zamówień miesięcznie.

Współpracując z firmą świadczącą usługi fulfillmentowe, nie musisz przejmować się kwestiami związanymi z logistyką e-commerce. Możesz w pełni skupić się na biznesie, pozyskiwaniu nowych klientów i udoskonalaniu asortymentu.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj ten wpis na blogu: Logistyka dla e-commerce: znaczenie, wyzwania, rozwiązania

Podsumowanie

Duża część sukcesu sklepu internetowego to optymalizacja logistyki. Prowadząc własny e-sklep, musisz przeanalizować dostępne rozwiązania i wybrać to, które nie będzie wymagało zbyt dużo pracy, a jednocześnie umożliwi swobodny rozwój Twojej firmy. Weź pod uwagę kwestie poruszone w artykule i zdecyduj, który model logistyczny będzie najlepszy.

Jeśli zainteresował Cię fulfillment zachęcamy do zapoznania się z ofertą firmy Omnipack. Jest to rozwiązanie dobre dla sklepów, które wysyłają przynajmniej 1000 zamówień miesięcznie. Wtedy outsourcing może się okazać nie tylko bardziej wydajny, ale również tańszy w porównaniu z utrzymywaniem własnego magazynu i pracowników, szczególnie w świetle dzisiejszej inflacji i rosnących kosztów związanych z energią. 

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów