Poradnik Przedsiębiorcy

Marketing automation – czy ma szansę spełnić swoje zadanie?

Marketing automation, to w dużych skrócie mechanizacja procesów zarządzania, a także ich optymalizacja. Automation zakłada usprawnienie działań poprzez wykorzystanie maszyn, aplikacji, narzędzi związanych z nowymi technologiami. Jak wykorzystuje się ten trend w marketingu? Dowedz się więcej!

Czym w praktyce jest marketing automation?

Wykorzystanie maszyn, oprogramowania oraz aplikacji podczas zarządzania procesami marketingowymi to trend, który mocno osadza się także w polskich realiach. W marketingu internetowym, gdzie zapotrzebowanie na nowe technologie oraz aplikacje jest duże, odnajduje się całkiem dobrze. Trudno się dziwić, że marketerzy stawiają na automation. W końcu to bardzo dobry sposób, nie tylko na zbieranie danych, ale także lepszą organizację działań i organizację pracy.

W marketingu internetowym, automation jest wykorzystywane niemal na każdym kroku realizacji określonego zadania. Pomaga podczas:

  • realizacji zamówień,
  • wysyłania e-mailingu,
  • konsultacji na stronie.

Co ważne, wykorzystanie automation pokazuje, jak kluczowe jest opieranie się na mechanizacji procesów i co nam dają w finalnym rozrachunku takie procesy.

Klienci oczekują szybkiej obsługi, a mechanizacja procesów na to pozwala

To dlatego automation tak często wykorzystuje się przy procesach zarządzania sprzedażą. Im więcej zamówień w e-sklepie, tym potrzeba wsparcia jest większa. Marketing automation pomaga w wysyłaniu informacji mailowych o statusie zamówienia, podziękowań za dokonane zakupy, a także wysyłkę zniżek i kuponów rabatowych.

To jednak nie wszystko, bo przecież najbardziej zależy nam na utrzymaniu klienta dokonującego zakupy. Automatyzacja procesów umożliwia zbieranie adresów mailowych klientów, a w późniejszym etapie skuteczny mailing. Co to oznacza w praktyce? Że klient otrzymuje po wykonanych zakupach spersonalizowany mailing, w którym duży nacisk kładzie się na bezpośredni zwrot, a także dopasowanie lokowanego produktu do potrzeb użytkownika.

Komunikacja z klientem, przeprowadzona z udziałem marketing automation jest sprawna, szybka i profesjonalna. Jeśli chcemy w opinii klientów być właśnie taką witryną to koniecznie zwróćmy na to uwagę.

Jak jeszcze wykorzystać marketing automation w praktyce?

Przede wszystkim w zbieraniu danych do narzędzi analitycznych. Mechanizacja procesów zakłada przecież optymalizację wydawanych kosztów. Im więcej danych będziemy analizować poprzez odpowiednie narzędzia, tym nie tylko przeprowadzimy lepszą analizę, ale przede wszystkim lepiej zorganizujemy każdą kolejną kampanię.

Poprzez wnioski wyciągane na podstawie danych zbieranych w narzędziach analitycznych, można skierować swoją reklamę do określonej grupy odbiorców i pozyskać w ten sposób większe szanse na konwersje. Nie spalamy budżetów marketingowych oraz reklamowych, nie działamy po omacku. Nie ma bardziej miarodajnego źródła przy organizacji kampanii, niż dane, których dostarczają nam sami klienci sklepu. 

Zastanawiasz się, jak zbierać adresy mailowe klientów, do których później wyślesz wiadomość. Zainstaluj u siebie narzędzie do tworzenia newslettera. Aplikacja będzie zbierała adresy mailowe, za każdym razem, gdy użytkownik wyrazi na to zgodę. Prawda, że łatwe? Właśnie tak działa marketing automation, który za kilka lat przejmie w pełni nadzór nad wszystkimi procesami zarządzania e-sklepem. 

A Ty, jak wykorzystujesz marketing automation w swoich działaniach?