Poradnik Przedsiębiorcy

Media relations - dlaczego jest tak ważnym elementem promocji?

Stawiasz na public relations i bardzo zależy ci na tym, aby media zainteresowały się twoją firmą? W ogromie informacji prasowych, jakie docierają do dziennikarzy popularnych redakcji, nie jest łatwo przebić się ze swoją notatką prasową. Trzeba czasem podjąć szerzej zakrojone działania w zakresie media relations. Podpowiemy ci, o czym musisz pamiętać, gdy chcesz zainteresować media swoim biznesem!

Media relations - od czego musisz zacząć?

W dziale public relations twojej firmy dobrze jest wyznaczyć osobę, która będzie specjalizowała się w kontaktach z mediami. Na barkach specjalisty od media relations znajdzie się bowiem wiele niełatwych zadań, które będą miały na celu promowanie wizerunku firmy w internecie, prasie, telewizji itp. Przygotowanie dobrych i interesujących materiałów prasowych nie jest rzeczą prostą, tak jak nie jest łatwo zdobyć przychylność dziennikarzy danego medium i przekonać ich do publikacji swoich notatek. Można powiedzieć, że zadaniem specjalisty od media relations będzie także budowanie gruntu pod dobre kontakty z dziennikarzami. Do tego potrzebne jest jednak dobre rozeznanie w świecie mediów - pracownik zajmujący się media relations musi znać specyfikę funkcjonowania danych redakcji i ich realne potrzeby.

Najogólniej mówiąc, zadaniem każdego medium jest przyciągnięcie odbiorców za pośrednictwem interesujących treści. Media internetowe charakteryzuje tutaj liczba kliknięć - najwięcej z nich generują historie z życia wzięte, najczęściej życiowe tragedie, dramaty, tematy polityczne, ale również ciekawostki (z różnych dziedzin) i poradniki, a także historie kryminalne. Dziennikarze będą publikować treści, na które jest popyt wśród odbiorców.

Postaraj się zatem prześledzić wcześniej, jakie treści w danych serwisach medialnych budzą największe zainteresowanie użytkowników. Będziesz dzięki takiemu researchowi mógł odpowiednio profilować swoje notatki prasowe - czasem atrakcyjna może okazać się np. historia jakiejś nietypowej pasji jednego z twoich pracowników, jeżeli podkreślisz wpływ firmy na jej rozwijanie, a czasem przedstawiony przez twoją firmę produkującą nawozy sztuczne poradnik uprawy krzewów owocowych w przydomowym ogródku.

Podstawą media relations jest sprofilowana baza dziennikarzy

Działania mające na celu zainteresowanie mediów twoją działalnością dobrze jest rozpocząć od przygotowania bazy dziennikarzy i redakcji. Na samym początku jako niewielka firma masz nikłe szanse dotarcia do największych serwisów informacyjnych czy branżowych w kraju. Rozpocznij zatem wysyłkę swoich notatek do redakcji i dziennikarzy działających lokalnie lub mniejszych serwisów zajmujących się twoją branżą. Nie wykluczaj innych mediów tematycznych - np. kulturalnych, naukowych itp. Gdy już stworzysz początkową bazę dziennikarzy, postaraj się ją posegmentować - dzięki temu łatwiej będziesz mógł dopasować interesująca treść do konkretnej redakcji. Niektóre notki prasowe zainteresują bardziej redakcje branżowe, inne - redakcje z twojego regionu, a inne - np. redakcje zajmujące się technologiami mobilnymi.

Pamiętaj także o tym, że chociaż duże media mają liczne grono odbiorców i pojawiając się na ich łamach, na pewno zyskujesz spory rozgłos, to jednak mniejsze, a nawet niszowe media, mają stałych czytelników, u których cieszą się sporym autorytetem. Jeśli zatem twój biznes pojawia się w takich serwisach lub gazetach, możesz liczyć na to, że jego autorytet zostanie przeniesiony także na twoją firmę. Jest to szczególnie ważne, gdy prowadzisz sklep internetowy - obecność w medium o ugruntowanej pozycji wśród czytelników może przynieść ci więcej klientów niż pojawienie się gdzieś na stronach dużego portalu informacyjnego.

Co zrobić, aby działania media relations były skuteczne?

Wybrałeś już odpowiednie media, do których na początku chciałbyś dotrzeć. Musisz zdać sobie jednak sprawę z tego, że nie jesteś jedyną firmą, która będzie przesyłać materiały prasowe do konkretnego dziennikarza czy redakcji. Podobnych firm może dziesiątki, setki, a nawet tysiące - wszystko w zależności od popularności danego medium. Musisz zatem wybić się ponad pozostałych i zaznaczyć swoją pozycję.

Zarówno patrząc ze strony mediów, jak i twojego biznesu, bardzo korzystna jest pozycja firmy jako eksperta. Tobie gwarantuje to bowiem dosyć częstą obecność w mediach, a dziennikarzom - łatwość pozyskania informacji w danym temacie. W budowaniu takiego wizerunku wykorzystaj trzy możliwości - spotkania z dziennikarzami, notatki prasowe oraz blog firmowy.