Mniej reklam, powszechny abonament - pomysły Ministerstwa Kultury
Bohdan Zdrojewski, długoletni minister kultury, zapowiedział szerokie zmiany w kwestii telewizji publicznej. Modyfikacje prawne będą dotyczyły abonamentu - który ma stać się powszechną daniną - oraz zakresu i liczby przekazów reklamowych w mediach państwowych.
Nie wiadomo jeszcze, jaki będzie obowiązywał sposób liczenia daniny - w propozycjach jest albo stawka od adresu pocztowego, albo od licznika energii elektrycznej. Nowa opłata audiowizualna ma przynieść większe wpływy budżetom mediów publicznych, co z kolei może zmienić proporcje ich finansowania. Znaczy to, że zostaną wprowadzone kolejne ograniczenia dotyczące czasu i sposobu emisji bloków reklamowych - dobra wiadomość dla widzów, kiepska dla reklamodawców.
Według zapowiedzi ministra przynajmniej 10 procent z dochodów z opłaty może w pierwszym roku zostać przeznaczone na szeroko pojętą działalność misyjną, także tą wykonywaną przez media komercyjne. Ministerstwo deklaruje, że opłata audiowizualna ma wynosić ok. 10-12 za miesiąc. Ulgi dla osób w złej sytuacji finansowej, rencistów i emerytów zostaną utrzymane.