Poradnik Przedsiębiorcy

Najczęstsze błędy SEO strony internetowej

Pozycjonowanie oraz optymalizacja stron www, czyli szeroko pojęte działania SEO nie jest dziedziną wolną od błędów. Jednak aby zwiększyć ruch na stronie a pieniądze wydane na działania SEO przynosiły korzyści i zyski, tych błędów powinno być jak najmniej. Nikt nie chce przecież zaszkodzić widoczności własnej domeny. Istnieje grupa popularnych błędów, których należy się wystrzegać — wiedząc o nich, jesteśmy w stanie im zapobiec. A lepiej zapobiegać, niż leczyć prawda? Specjalnie dla Was przygotowaliśmy listę najczęstszych błędów SEO strony internetowej. Zapraszamy do lektury!

Błędy SEO – skąd się biorą?

Błędy SEO  nie istniałyby ,gdyby nie sama kwestia  pozycjonowania. Obecnie w sieci znajduje się około 1,2 miliarda stron internetowych. Zważając na to ,że Internet  został udostępniony do celów komercyjnych dopiero 30 lat temu ,to trzeba przyznać ,że jest to ogromna ilość witryn. Na początku lat 90 kwestia pozycjonowania raczkowała z prostego faktu- stron było po prostu bardzo mało, Internet był nowinką z małą ale ciągle rosnącą  liczbą odbiorców, przez co witryny nie były dla siebie zbyt konkurencyjne. Samo Google pojawiło się na rynku dopiero w 1998 roku, i można powiedzieć, że był to początek pozycjonowania jakie znamy dzisiaj. Poprawa jakości stron, przystępność form i treści oraz sama ilość domen doprowadziła niejako do powstania takiego zawodu jak pozycjoner. Osoby rozwijające swoją działalność w Internecie zrozumiały jakim potężnym medium jest marketing internetowy  i jak bardzo wyniki sprzedaży są zależne od  pozycji witryny w  wynikach wyszukiwania. W samej Polsce domen z końcówką .pl jest prawie 3 miliony! To daje nam niemal 12 stron na każdego obywatela. Jak wybrać spośród tych 12 stron witrynę, która najbardziej odpowiada naszym potrzebom? Odpowiedzią jest pozycjonowanie  stron internetowych - to pozycjonowanie pozwala nam na szybki dostęp do najlepszych  witryn ,które pokrywają się z wpisanymi w przeglądarkę słowami kluczowymi.

Jak widzicie, samo pozycjonowanie stron internetowych jest bardzo młodą branżą. Osoby zajmujące się zawodowo optymalizacją i pozycjonowaniem stron internetowych mają sporą wiedzę na temat, czym kierują się algorytmy oraz jakie czynniki wpływają na samą pozycję strony. Jednak z ów wiedzą należy być nieustannie na bieżąco, a nawet to nie uchroni nas od popełniania błędów – po prosty mechanizmy stojące za pozycjonowaniem nieustannie się zmieniają, a dodatkowo są chronione przez spółkę Google. Trzeba mieć na uwadze to, że agencja interaktywna musi działać na podstawie własnych obserwacji, dostępnych materiałów, które przy tak dużej konkurencji mogą nie być wartościowe/ specjalnie sfałszowane, a to już prosta droga do tego, żeby na naszej witrynie pojawiły się błędy.

Najczęstsze błędy SEO – lista

Nawet najlepszym zdarzają się błędy – jest to fakt. Jednak nawet mały błąd przy pozycjonowaniu, może spowodować, że nasza witryna „zniknie” z rankingu wyników wyszukiwania, a utraconą pozycję jest niekiedy trudno odzyskać. I nie chodzi tu tylko o źle dobrane słowa kluczowe czy słabe linki zewnętrzne i wewnętrzne. Problem z pozycjonowaniem może mieć swoje podłoże, w wydawałoby się mało znaczących elementach, ale jak to mówią: diabeł tkwi w szczegółach. Poznajcie najczęstsze błędy, które mają znaczenie!

Zbyt długi nagłówek i opis (title i description)

Wiedzieliście, że Google w nagłówkach i opisach wyświetla tylko około 130 – 170 znaków? Duże znaczenie ma również obecność słów kluczowych, im trafniejsze i popularniejsze słowa kluczowe, tym opis wydłuża się do około 230 znaków. W nagłówku muszą znajdować się najtrafniejsze słowa kluczowe – to dzięki nim odbiorca znajdzie naszą domenę. Co do opisu, to trzymanie się limitu 230 znaków jest jak najbardziej słuszną decyzją, nie zapomnijmy również o dodaniu słów kluczowych. Zostaje jeszcze kwestia samodzielnego stworzenia meta description, jeśli nie zrobisz tego samodzielnie, to wyszukiwarka sama dobierze treść, która według niej najlepiej pasuje do opisu. Z punktu widzenia SEO, dobre meta description przykuwa uwagę odbiorcy, zachęcając do kliknięcia w dany link.

Strona nie jest responsywna

Witryna, która nie jest responsywna, nie ma szansy na dobre pozycjonowanie. Pamiętajmy, że ponad 60% użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do obsługi Internetu. Jeśli strona ładuje się powoli, grafiki nie są dostosowane rozmiarem do wielkości ekranu, a samo przemieszczanie się po witrynie nie jest intuicyjne, to taka strona nie ma szans na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Google „lubi” responsywne witryny, nagradzając je większą widocznością. Pozytywne przejście testów mobilności Google powinno być elementem każdego audytu witryny.

Brak współpracy z narzędziami Google

Jeśli jeszcze do tej pory nie korzystaliście z Google Analytics, Google Tag Menager czy Google Search Console to najwyższa pora, aby zacząć wykorzystywać potencjał tych podstawowych narzędzi. To dzięki nim zyskasz dane, które możesz wykorzystać, aby usprawnić pozycjonowanie oraz optymalizację strony www.

Zbyt duża ilość linków wewnętrznych

Z naszego artykułu o mocnych linkach, mogliście się dowiedzieć, jak ważną kwestią jest tworzenie przyjaznych, mocnych linków oraz sam sposób linkowania. Dobrze wykonane linkowanie wewnętrzne, niemal intuicyjnie prowadzi nas przez ścieżkę informacji, pozwalając szybko i sprawnie dotrzeć do potrzebnych nam informacji. Nieprawidłowe linki wprowadzają w błąd zarówno odbiorców, jak i boty Google. Z punktu widzenia pozycjonowania SEO jest to błędne działanie. Sprawdzajmy więc linkowanie strony – zarówno linki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Niezmiernie ważny jest również umiar w ilości linków występujących w tekście – jeśli jest ich zbyt dużo, to roboty Google mogą uznać to za spam, tym samym strona staje się mało wartościowa dla odbiorcy.

Kopiowanie treści

Unikalne, ciekawe, dobrze odbierane przez czytelników treści mają ogromny wpływ na pozycjonowanie. Interesujący content znacząco wpływa wzrost zainteresowania daną stroną, co jest bardzo dobrze odbierane przez Google. Powielane treści są wykrywane przez boty Google – ich zadaniem jest ukrycie taki artykułów a niekiedy nawet zbanowanie całej witryny. Pamiętaj więc aby tworzyć własne, unikalne treści – jeśli tego nie potrafisz, nie kopiuj! Zleć stworzenie artykułu doświadczonemu copywriterowi.

Skupienie się tylko na pozycjonowaniu globalnym

Każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, żeby jego witryna zdobyła rozgłos ogólnopolski – zapominając tym samym o mocy pozycjonowania lokalnego. Promując swój biznes, chcemy przecież dotrzeć do miejscowych odbiorców- to oni najszybciej staną się naszą stałą klientelą, dzięki czemu rozbudujemy siatkę odbiorców w obrębie naszej najbliższej lokalizacji. Konkurencja lokalna jest mniejsza niż ta globalna, co może przełożyć się na zwiększenie konwersji. Dlatego też trzeba zadbać o umiejscowienie firmy na mapach Google oraz zbudować wizytówkę Google Moja Firma. Opis usług, dodanie zdjęć, godzin pracy, opcja „Zadzwoń”, lokalizacja, trasa dojazdu oraz opinie klientów – to wszystko buduje ruch organiczny na stronie.

Przesycenie słowami kluczowymi

Użycie słów kluczowych w tekście jest niezmiernie ważne, jednak zarówno ich za mała ilość, jak i za duża może przyczynić się do spadku naszej witryny w rankingu wyświetleń. Wkomponowanie słów kluczowych w tekst może być problematyczne, a upychanie ich na siłę sprawia, że tekst staje się nieczytelny i nienaturalny – czyli nieinteresujący do odbiorcy. Słów kluczowych oraz LSI należy używać z wyczuciem, inaczej na stronę może zostać nałożony filtr Google – Google niejako chroni odbiorców przed takimi nieciekawymi treściami. I chyba słusznie ;).

Brak CTA

Przyciski wezwania do działania, czyli CTA ( call-to- action), są niezwykle cenne są z punktu widzenia marketingu internetowego oraz funkcjonalnego pozycjonowania. Mają one powiększać lejek sprzedażowy w połączeniu z SEO, tym samym zwiększać końcową konwersję. Przyciski CTA ułatwiają nawigację po stronie, odsyłając od razu do interesujących treści. Musimy pamiętać, że liczy się czas. Użytkownik często nie ma czasu (ani chęci) na przekopywanie całego artykułu w celu odnalezienia formularzu kontaktowego, zapisania się do newslettera czy kupienia danej rzeczy „od ręki”. Wysokie wyniki wyszukiwania wiążą się z obecnością interesujących i działających! Przycisków wezwania do działania. Jeśli przy audycie strony ta kwestia nie została poruszona, to najwyższy czas, aby to zmienić.

Jak mogliście przeczytać, błędy popełniane podczas tworzenia stron www nie są czymś niezwykłym. Nie mając wiedzy na temat pozycjonowania SEO bardzo łatwo popełnić powyższe „wykroczenia”, dlatego tak ważne jest cykliczne przeprowadzanie audytu SEO oraz aktualizacja treści – tylko wtedy jesteśmy w stanie je naprawić oraz nabyć doświadczenie, które pomoże nam w przyszłości tworzyć teksty wolne od powyższych problemów. Pamiętajmy, że nasza strona musi oczywiście być przyjazna algorytmom, ale tworzymy ją dla ludzi – to oni są naszymi odbiorcami. To ich musimy zachęcić do odwiedzania naszej strony oraz do nabywania oferowanych przez nas dóbr. Zadbajmy więc o to, aby błędów SEO było jak najmniej – umocni to naszą pozycję, przyciągając nowych klientów.

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny