Poradnik Przedsiębiorcy

Oprawa wizualna serwisów – skąd brać darmowe zdjęcia

Marketing ewoluuje, a wraz z nim dojrzewa i profesjonalizuje się komunikacja w internecie. Oznacza to, że aby wytwarzane przez Ciebie treści zdołały zatrzymać odbiorców, muszą być rzetelne i różnorodne. Sam tekst, nawet bardzo wartościowy, może przegrać z odrobinę gorszym, lecz urozmaiconym materiałem audio-wizualnym. Koniecznie sprawdź, co możesz na to poradzić i gdzie szukać darmowych zdjęć oraz grafik.

Dlaczego zdjęcia w tekście są ważne?

W internecie każdego dnia pojawia się niezliczona ilość contentu – zarówno w serwisach i sekcjach contentowych, jak i na stronach zewnętrznych. Z badania przeprowadzonego przez IBM Marketing Cloud wynika, że w 2017 roku w każdej minucie na samym tylko Facebooku pojawiło się 510 tys. komentarzy i kilka razy tyle postów. Spora część z tych publikacji dotyczy branży, w której działasz, część zaś bezpośrednio pokrywa się z treściami, które sam publikujesz i udostępniasz. Mimo iż tworzysz coś wartościowego, niekoniecznie jesteś oryginalny czy niepowtarzalny. Może też zwyczajnie brakować ci siły głosu, aby być usłyszanym, wszak tworzenie contentu to jedno, a jego dystrybucja to drugie.

Wyobraź sobie teraz statystycznego internautę – Twojego potencjalnego klienta. Wchodzi na trzy serwisy poświęcone branży, do której należy Twoja firma i szuka informacji na wybrany temat. Na każdym z tych portali, wśród artykułów opublikowanych w ciągu zaledwie ostatniego tygodnia czy miesiąca, trafia na dziesięć. Ponieważ wszystkie traktują o tym samym, dokonuje selekcji. W ciągu ułamków sekund ocenia długość tekstu, czyta nagłówki oraz patrzy na oprawę graficzną. Jeśli widzi zdjęcia, które nie budzą w nim zaufania, bo są nijakie, ogólne i sztuczne, wyłącza stronę i przechodzi dalej. Takim sposobem straciłeś potencjalnego klienta. Natomiast jeśli twój content w ogóle pozbawiony jest oprawy graficznej, to najprawdopodobniej nie przejdzie nawet wstępnej selekcji.

Dobre zdjęcia = prawidłowo dobrane + wysokiej jakości

W czasach nadprodukcji contentu nie jest łatwo o zaufanie klienta. By przykuć jego uwagę, nie wystarczą zdjęcia poglądowe. Kiedy gość na twojej stronie widzi obrazy niskiej jakości, zakłada, że takie same są treści, w których owe obrazy się pojawiły.

Najlepszym rozwiązaniem na sprawienie, by Twój content stał się atrakcyjny dla odbiorcy, są profesjonalne fotografie redakcyjne oraz grafiki i infografiki. Cechują je: wysoka jakość, niepowtarzalność, ścisłe dopasowanie kontekstowe, a w przypadku infografiki również zebranie najważniejszych informacji w jednym miejscu (treści w pigułce). Ponieważ jednak nie zawsze możesz sobie pozwolić na wykonywanie zdjęć samemu, dobrymi pomysłami będą nawiązanie stałej współpracy z autorem zdjęć czy grafik, zatrudnienie wyspecjalizowanej w content marketingu agencji, wymiana barterowa lub skorzystanie ze stocka (płatnego lub darmowego).

Pamiętaj jednak, że korzystanie z darmowych banków zdjęć niesie ze sobą pewne ryzyko.

  • Nie masz gwarancji, że znajdziesz dokładnie takie zdjęcie, jakiego potrzebujesz. W pewnych sytuacjach będziesz musiał dostosować się do tego, co oferuje stock. Niestety nie zawsze jest to dobrym rozwiązaniem.

  • Szukanie kontekstowych i wartościowych zdjęć zajmuje sporo czasu.

  • Istnieje zagrożenie, że Twoja konkurencja wykorzystała już tę fotografię w swoim artykule.

Gdzie szukać darmowych zdjęć?

Przystępując do stworzenia artykułu, musisz pamiętać, iż oprawa graficzna jest dziś tak samo ważna jak treść. Nie wystarczy, że dobierzesz chwytliwy tytuł i pomocnicze nagłówki, bo to właśnie zdjęcia rzucą się Twojemu potencjalnemu klientowi w oczy jako pierwsze i to prawdopodobnie na ich podstawie zdecyduje, czy wyłączy stronę, czy też poświęci czas na przeczytanie artykułu.

Zdecydowanie warto inwestować w zdjęcia dobrze dopasowane do zagadnienia poruszanego w treści, zwłaszcza gdy masz możliwość posiadania ich na wyłączność – Twój konkurent nigdy nie wykorzysta ich do promocji swoich produktów czy usług. Jeśli jednak z jakichś powodów nie możesz pozwolić sobie chwilowo na wydatek, przejrzyj parę banków z darmowymi zdjęciami i znajdź takie, które wystarczająco zilustrują Twój content.

Do darmowych stocków należą m.in: furiouscamera.com, streetwill.co, alana.io, thestocks.im, graphicstock.com, visualhunt.com, shutteroo.com, stockified.com, realgraphy.org, soul-photos.com, pixaocean.com czy freetouse.co. Tutaj znajdziesz całą listę serwisów oferujących legalną, darmową grafikę dobrej jakości.

Agencja SEO i Content Marketingu - Content Solutions