Poradnik Przedsiębiorcy

Porównanie sklepów internetowych – jaką platformę e-commerce wybrać

Platforma e-commerce to nic innego jak kompleksowe oprogramowanie umożliwiające założenie i prowadzenie własnego sklepu online. Na polskim rynku, najpopularniejszą taką platformą jest Shoper, z której możliwości korzysta w 2021 roku ponad 20 tysięcy sklepów online. Czym wyróżnia się na tle konkurencji? Co oferują inne platformy? 

Model SaaS (ang. Software as a Service), w którym działa Shoper, to jedno z najpopularniejszych rozwiązań do prowadzenia sklepów internetowych. Sprzedawcy, w ramach jednej opłaty abonamentowej, otrzymują dostęp do oprogramowania do prowadzenia sprzedaży online i wsparcia technicznego, co bardzo ułatwia im pracę. Posiadanie sklepu internetowego na tego typu platformie nie wymaga specjalistycznej wiedzy technicznej, dzięki czemu sprzedawca może skupić się na tym, co dla niego najważniejsze, czyli sprzedaży. Oto, co wyróżnia Shoper i inne dostępne na polskim rynku platformy e-commerce.

Shoper

Shoper to najpopularniejsza platforma e-commerce w modelu SaaS w Polsce – z jej usług korzysta w 2021 roku ponad 20 tys. sklepów online. Firma jest obecna na polskim rynku od 2005 roku i jest najstarszym dostawcą oprogramowania e-commerce w naszym kraju. 

Do dyspozycji klientów są cztery plany abonamentowe: Złoty, Platynowy, Diamentowy i Premium. Zgodnie z cennikiem i częstymi promocjami, za oprogramowanie w najtańszym planie zapłacimy już od 25 zł miesięcznie (rocznie 300 zł), natomiast najwyższy pakiet, Premium, to koszt rzędu ok. 399 zł miesięcznie, co rocznie daje ok. 4700 zł, przy czym w ofercie Premium istnieje możliwość indywidualnej negocjacji warunków. Przechodząc też na usługę Shoper Premium z innej platformy e-commerce, można skorzystać ze specjalnych warunków i otrzymać sklep za symboliczną złotówkę na pierwszy rok działania. Promocje na pierwszy sklep przewidziane są też dla niższych planów abonamentowych. 

W pakiecie Premium nie obowiązuje limit produktów, udostępniona jest też technologia Premium Cache, która zapewnia do 10x szybsze działanie sklepu. W niższych pakietach można korzystać m.in. z nielimitowanego transferu danych i wersji językowych sklepu.

Shoper stał się też nowym właścicielem platformy Shoplo i oferuje tym sklepom specjalny migrator na nowe oprogramowanie. Jak czytamy na stronie informującej o migracji, Shoper posiadając dostęp do wszystkich danych sklepu Shoplo , umożliwia przeniesienie wszystkich danych (m.in. produkty, ich warianty, opisy, stany magazynowe, baza klientów, zamówienia i ich statusy czy opcje dostaw) na nowe oprogramowanie oraz odwzorowanie wyglądu sklepu. 

  • Przedział cenowy w standardzie: od 88 do 177 zł miesięcznie 

  • Usługa Premium: 399 zł / miesięcznie 

  • Limit produktów: 10 000 do 50 000 / bez limitu w opcji Premium

  • Transfer danych: 300GB rocznie w Planie Złotym / bez limitu w wyższych pakietach

  • Wersje językowe: bez limitu

  • Prowizja od sprzedaży: nie

  • Wbudowane płatności: Shoper Płatności

  • Usługi dodatkowe: Shoper Kampanie, Shoper App Store, Audyt SEO

RedCart

RedCart to inna polska platforma e-commerce, z której korzysta około 900 sklepów online. Powstała w 2008 roku i swoje oprogramowanie udostępnia w trzech pakietach abonamentowych: Micro, Plus i Premium. Koszt najniższego abonamentu to 79 zł miesięcznie, co w skali roku daje niemal 950 zł. Za miesiąc korzystania w najwyższym abonamencie przyjdzie nam zapłacić 99 zł, co w skali roku daje 988 złotych. 

Każdy z tych pakietów posiada ograniczenia produktowe (odpowiednio: 1 tys., 25 tys. i 150 tys. produktów), od tych, którzy potrzebują połączyć swój sklep z hurtowniami, wymaga też dodatkowych opłat. W pakiecie Plus jest opcja podłączenia bezpłatnie tylko jednej hurtowni, w Premium do trzech.

Właściciele sklepów pracujących na oprogramowaniu RedCart informują o problemach związanych z SEO, dlatego warto sprawdzić, czy nie będzie potrzebna na tej platformie dodatkowa pomoc specjalisty od pozycjonowania. 

  • Przedział cenowy w standardzie: 79-89 zł / miesięcznie

  • Usługa Premium: 99 zł / miesięcznie

  • Limit produktów: od 1 000 do 2500 / do 150 000 w planie Premium

  • Transfer danych: bez limitu 

  • Wersje językowe: tak

  • Prowizja od sprzedaży: nie

  • Wbudowane płatności: nie, integracje

Sky-Shop

Sky Shop to platforma, której początki na rynku e-commerce sięgają 2009 roku. Dziś z jej usług korzysta około 2 tys. sklepów. Sprzedawana jest w czterech planach abonamentowych – zgodnie z aktualnym cennikiem najniższy pakiet StartUp to koszt 49 zł miesięcznie (co w rozliczeniu rocznym daje ponad 580 zł), w najwyższym pakiecie, Advance, musimy zapłacić 299 zł miesięcznie (czyli rocznie prawie 3600 zł). 

Każdy z pakietów posiada ograniczenia dla liczby produktów sprzedawanych w sklepie – przy pakiecie StartUp jest to 100 produktów, przy Advance – 125 tys. Istotna jest też informacja, zwłaszcza dla sklepów stawiających na social commerce, że w Sky-Shop z narzędzia „Sklep na Facebooku” za darmo skorzystają tylko posiadacze wyższych pakietów – dla pozostałych jest to koszt 39 zł na miesiąc. Podobnie rzecz się ma z innymi opcjami, dostępnymi za darmo w wyższych planach abonamentowych – dla ich szczegółowego sprawdzenia warto zapoznać się z cennikiem. 

 

  • Przedział cenowy w standardzie: 49-299 zł miesięcznie 

  • Usługa Premium: Ultimate, od 499 do 999 zł

  • Limit produktów: od 100 do 125 000 / do 200 000 w pakiecie Ultimate

  • Wersje językowe: tak 

  • Prowizja od sprzedaży: nie 

  • Wbudowane płatności: SkyPay 

IdoSell

IdoSell to platforma założona w 2005 roku i oferująca oprogramowanie w trzech planach abonamentowych: Smart Cloud, Elastic Cloud i Cloud Pro. Koszt najniższego planu to 25 zł miesięcznie, dający w skali roku 300 zł. W najwyższym pakiecie miesięczny koszt wyniesie 999 zł, co w rozliczeniu rocznym daje niemal 12 tysięcy złotych. Ten ostatni polecany jest dla dużych sklepów, które potrzebują dedykowanego, skalowalnego rozwiązania. Z usług IdoSell korzysta w 2021 roku około 3 tys. sklepów online.

Jedną z ważniejszych kwestii przy wyborze tego oprogramowania są rozliczenia za sprzedaż – IdoSell oferuje bowiem ograniczony pakiet darmowych zamówień sklepowych, odpowiednio dla trzech planów abonamentowych: 30, 90 i 900 sztuk.  Każde powyżej jest dodatkowo płatne. W Elastic Cloud 60 gr, a w Cloud Pro 30 groszy za zamówienie. Ograniczony jest też pakiet darmowych zamówień ze źródeł zewnętrznych - Allegro, Amazona czy Ceneo. Każde kolejne takie zamówienie to dodatkowy koszt od 10 do 20 gr. 

Platforma pobiera też dodatkowe opłaty za transfer danych, który wykracza poza abonament (dla niższych pakietów) oraz za kolejne pakiety API (przy wyższych planach). Warto więc dokładnie zapoznać się z cennikiem świadczonych usług.

  • Przedział cenowy w standardzie: 25-189 zł / miesięcznie

  • Usługa Premium: 999 zł / miesięcznie

  • Limit produktów: do 200 000 

  • Transfer danych: 50GB, w wyższych pakietach bez ograniczeń

  • Wersje językowe: bez limitu 

  • Prowizja od sprzedaży: tak

  • Wbudowane płatności: IdoPay

Shopify

Kanadyjska firma, założona w 2004 roku, cieszy się zainteresowaniem na zagranicznych rynkach. Zarówno oprogramowanie, jak i oferowane przez firmę wsparcie techniczne, jest w języku angielskim, dlatego może to być problem i bariera nie do przejścia dla polskich sprzedawców. Można oczywiście skorzystać np. z pomocy agencji e-commerce, specjalizującej się w sklepach Shopify, ale jest to usługa, za którą trzeba dodatkowo zapłacić. 

Jeśli już jesteśmy przy kosztach - Shopify oferuje trzy plany abonamentowe: Basic, Shopify i Advanced. Najtańszy z nich to koszt 29 dolarów na miesiąc, czyli w przeliczeniu na złotówki ponad 100 zł miesięcznie. W skali roku to ponad 1300 zł. Z kolei najwyższy, standardowy plan abonamentowy (Advanced) kosztuje miesięcznie 300 dolarów, co w skali roku daje ponad 14 tys. zł. Nie jest to jednak najwyższa opcja dla sprzedających - Shopify oferuje też zaawansowaną usługę Plus, której koszt wynosi od 2 tys. dolarów miesięcznie.

W standardzie, dodatkowe opłaty musimy ponieść chcąc połączyć sklep z polskimi operatorami płatności oraz dostaw. Na przykład, aby zintegrować sklep Shopify z popularnymi Przelewami24, trzeba skorzystać z usługi zewnętrznego operatora. Z kolei skorzystanie z zewnętrznej aplikacji Shopify InPost Paczkomaty, generuje koszt zakupu i rocznego utrzymania. Jeśli zatem chcemy skupić się na sprzedaży na polskim rynku, musimy dobrze przeanalizować wszystkie dodatkowe opłaty, które moglibyśmy ponieść uruchamiając sklep na zagranicznej platformie. Na szczęście oferta i strona Shopify jest przejrzysta, niestety niedostępna w języku polskim.

  • Przedział cenowy w standardzie:  29-299 dolarów / miesięcznie

  • Usługa Premium: 2 tys. dolarów / miesięcznie

  • Limit produktów: nie

  • Transfer danych: 50GB, w wyższych pakietach bez ograniczeń

  • Wersje językowe: 1-5 w zależności od pakietu

  • Prowizja od sprzedaży: tak

  • Wbudowane płatności: Shopify Payments

Artykuł partnera, tekst zewnętrzny