Poradnik Przedsiębiorcy

Pozycjonowanie – czemu jest tak ważne w biznesie online?

Najlepszy produkt, najlepsze usługi, optymalny stosunek ceny do jakości –prawdopodobnie to zdanie opisuje twoją firmę. Niestety istnieje jeszcze jedna zmienna, która ma niebagatelne znaczenie dla osiągania wyników sprzedaży. Jest to pozycjonowanie strony internetowej. Dlaczego jest tak ważne? Co składa się na ten proces?

Kolejny rok pandemii to kolejny rok prowadzenia biznesu online. Dla wielu przedsiębiorców to właśnie pandemia była czynnikiem skłaniającym do przeniesienia swojej działalności do sieci. Ci, który od dawna prowadzili swoje sklepy internetowe czy sprawnie działające strony z reklamą swoich usług, znaleźli się pod ostrzałem konkurencji. Nawet ze znacznie słabszymi od nas konkurentami możemy przegrać, jeśli oni zadbali o pozycjonowanie, a my nie. Czemu jest to tak ważne?

Pozycjonowanie a biznes online

Co daje pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to najprościej mówiąc szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarkach Google. Wspomniana widoczność wiąże się z pozycją strony w wynikach wyszukiwania. Celem każdego przedsiębiorstwa powinno być najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania, ponieważ jest to bardzo istotny element ułatwiający znalezienie naszej firmy w Internecie przez potencjalnych klientów. 

Jeśli w naszej branży działa kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt czy kilkaset firm w danym rejonie, właściwe pozycjonowanie sprawi, że to właśnie nasza oferta pojawi się jako pierwsza. A tego przecież chcemy.

Pozycjonowanie w rękach specjalistów

Pozycjonowanie jest procesem bardzo złożonym, wieloetapowym i długofalowym. Dobrze wykonany proces pozycjonowania sprawia, że strona www naszej firmy pokazuje się wysoko w wynikach wyszukiwarki, co z kolei generuje ruch na stronę, a w konsekwencji może zwiększać współczynnik konwersji. Aby pozycjonowanie było skuteczne, potrzebne jest użycie profesjonalnych (i zwykle nienajtańszych) narzędzi i wiedza. Dlatego całość pozycjonowania (Search Engine Optimization) warto powierzyć profesjonalnym firmom, zatrudniającym specjalistów w tej dziedzinie.

Pozycjonowanie – zadanie dla specjalistów

Pozycjonowanie off-site i on-site

Działania mające na celu pozycjonowanie stron odbywają się w dwóch strefach – off-site i on-site. Off-site to czynności które nie mają bezpośredniego wpływu na wygląd naszej strony. Do nich należy link building czyli umieszczanie w różnych przestrzeniach Internetu (portalach branżowych, serwisach społecznościowych, forach tematycznych) linków kierujących do naszej strony. Ważna w tym przypadku jest zarówno ilość odnośników, jak i ich jakość. Linki nie mogą znajdować się na podejrzanych stronach, ponieważ to mocno osłabia wiarygodność pozycjonowanej firmy.


Drugi rodzaj działania to on-site. W zakres on-site SEO wchodzą zarówno prace nad treściami umieszczonymi na stronie, jak i optymalizacja elementów witryny, które mają znaczenie dla pozycjonowania. Teksty dłuższe (minimum 5000 znaków ze spacjami) i merytoryczne są „nagradzane” przez algorytmy wyszukiwarek. Ważne jest również umieszczenie w tych treściach fraz kluczowych, które są najczęściej wpisywane do wyszukiwarki przez naszych klientów.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera