0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Pozycjonowanie stron - czym jest i jak wpływa na pozycję w Google

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Hmm... Od czego zacząłeś dzień? Pewnie w Twojej dłoni wylądował telefon i sprawdziłeś pogodę na dziś i kilka najświeższych newsów, może otwarłeś Google i wpisałeś „opony zimowe 16” , bo sezon w pełni, a Ty jeszcze nie zamówiłeś nowych opon? Twoim oczom ukazała się lista firm oferujących interesujący Cię asortyment. I tu, jako przedsiębiorcy, zapaliła Ci się lampka w głowie: „Jak oni to zrobili, że znaleźli się w top 10?” Pozycjonowanie! Co to jest pozycjonowanie stron i jak wpływa na pozycję w Google? Przeczytaj nasz artykuł.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron internetowych (SEO – Search Engine Optimization) to zamierzone działania, których celem jest osiągnięcie przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w rankingu Google. Działania te możemy podzielić na on-site i off-site. Prace on-site to wszystkie „manipulacje” przeprowadzane w obrębie strony internetowej. Obejmują one optymalizację kodu i zawartości strony według wytycznych Google. Działania off-site to pozyskiwanie linków prowadzących do pozycjonowanej strony (backlinków), wzmacniających pozycję strony i generujących ruch.

Tyle. Tylko tyle, a może raczej aż tyle? Przepis na sukces wydaje się prosty – trochę prac on-site, odrobina zaangażowania w pozyskiwanie dobrych linków i strona znajdzie się w TOP 10 wyników wyszukiwania. Niestety nie jest to tak proste. Pozycjonowanie stron to złożony i czasochłonny proces. Google, podążając za rosnącymi oczekiwaniami i zmianami w zachowaniach użytkowników, stale modyfikuje swoje wytyczne, podnoszącą tym samym poprzeczkę ekspertom od SEO. Dlaczego trwa odwieczna „walka” pomiędzy gigantem z Mountain View a pozycjonerami? Musimy się cofnąć parę lat wstecz.

Jak pozycjonowanie stron wyglądało kiedyś? 

Kilkanaście lat temu sprytnym specom wydawało się, że przechytrzyli Google. Dokonując rozmaitych testów, odkryli jak działa największa w świecie wyszukiwarka... Przepis był prosty. Wprowadzić na stronę klienta, w treść oraz kod źródłowy witryny, jak największą ilość słów kluczowych, a następnie wygenerować/pozyskać jak największą liczbę backlinków. Na spektakularne TOP 1 nie trzeba było długo czekać. W efekcie użytkownicy, korzystający z Google, na pierwszych pozycjach nie zawsze znajdowali strony, których treść odpowiadała ich zapytaniu. Czołowymi pozycjami nagradzane nie były witryny najwyższej jakości...

Google postanowił wytoczyć wojnę... Aktualizacja algorytmu Panda z 2011 roku sprawiła, że znaczenie w rankingu zaczęły zyskiwać strony wyraźnie wyróżniające się jakością – zwłaszcza dużą ilością unikatowego contentu. Kolejna aktualizacja, tym razem algorytmu Pingwin, z kwietnia 2012 roku, sporo przetasowała w wynikach wyszukiwania... Tym razem Google wziął pod lupę profil backlinków i zaczął karać „banem” - uśnięciem z rankingu - za stosowanie nieuczciwych, spamerskich trików.

Google regularnie wprowadza zmiany algorytmu, których celem jest dostarczenie użytkownikom wyników, które odpowiadać będą na ich pytania w sposób najbardziej rzetelny i pełny.

Jak wypozycjonować stronę – wytyczne na 2020 rok

Nie będziemy oryginalni pisząc, że należy postawić na content. Jedna z ostatnich aktualizacji Google o wdzięcznej nazwie E-A-T, dobitnie podkreśliła na co stawia Google: Expertise czyli wiedzę, Authoritativeness czyli autorytet, Trustworthiness czyli wiarygodność. Gigant weźmie pod lupę nie tylko samą treść, ale także jej autora i wiarygodność samej witryny. W ten sposób Google wypowiada wojnę fake newsom i treściom niskiej jakości.

Na pewno warto zwrócić uwagę na aktualizację BERT, której celem jest jak najlepsze rozumienie przez wyszukiwarkę naturalnego języka. BERT wprowadzony został w USA w październiku 2019 roku, a następnie implementowany ma zostać w pozostałych krajach. Na efekt tych zmian na rodzimym podwórku przyjdzie nam poczekać. Niemniej jednak przewidywania są takie, że dotyczyć on będzie głównie fraz z długiego ogona (long-tail). Już dziś wiemy, że nie należy przesadzać z ilością fraz kluczowych w treści, mogą one wpłynąć negatywnie na pozycję. Google „uczy się” czytać kontekst. Skupmy się zatem na tworzeniu treści odpowiadających na konkretne pytanie.

Kolejnym elementem wartym zainteresowania jest odpowiednie wykorzystanie feature snippets i powalczenie o „pozycję zerową” w wynikach wyszukiwania. Dla ambitnych speców od SEO łakomym kąskiem mogą okazać się elementy rozszerzone Google.

Czy warto pozycjonować stronę internetową?

Pytanie nasuwa się samo. Skoro proces pozycjonowania stron jest tak złożony, czasochłonny, nietani, a rezultat nie zawsze pewny to czy warto inwestować w niego środki? Wystarczy przytoczyć opinię Billa Gatesa: „Kogo nie ma w Internecie, ten nie istnieje” . W Internecie są nie tylko nasi potencjalni klienci, ale także konkurencja. Jak wskazuje „Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, przygotowany w czerwcu 2019 roku przez PARP, w 2018 r. własną stronę posiadało 67% przedsiębiorstw. Liderem pod tym względem były duże firmy – tu odsetek ten sięgnął 91,1%. Jeśli chcemy zatem pozyskać klienta nie wystarczy sama obecność naszej firmy w sieci, musimy o tego kontrahenta zawalczyć. Niekwestionowanym liderem wśród wyszukiwarek internetowych jest wciąż Google. W Polsce z wyszukiwarki tej korzysta 97.99% użytkowników (dane za grudzień 2019 za gs.statcounter.com). Dane mówią same za siebie. Owszem istnieją inne sposoby reklamowania swojej strony, jak choćby Google AdWords czy choćby social media, jednak nadal wielu użytkowników postrzega wyniki organiczne jako najbardziej wiarygodne, wolne od reklam źródło informacji. Warto wspomnieć, że część użytkowników ma zainstalowane w swoich przeglądarkach aplikacje, które skutecznie blokują reklamy – tym samym wydając nawet największe pieniądze na reklamę ppc, możemy nie dotrzeć do potencjalnych klientów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów