Poradnik Przedsiębiorcy

Reklama synchroniczna - przyszłość marketingu

Zdarzyło ci się pewnie, że podczas emisji bloku reklamowego w TV oderwałeś wzrok od ekranu telewizora i zacząłeś przeglądać strony internetowe na swoim smartfonie? Jeśli tak, to nie jesteś odosobniony - takie praktyki są dosyć częste. Niestety, nie niosą one dobrych wieści dla reklamodawców, którzy zamieścili swoje przekazy we wspomnianym bloku. Szansą na rozwiązanie ich problemów jest reklama synchroniczna - specjaliści od marketingu twierdzą, że będzie to jeden z najgorętszych trendów w najbliższym czasie. Co to jest reklama synchroniczna i dlaczego jest ona nową jakością w marketingu?

Reklama synchroniczna - potrzeba matką wynalazku

Zanim wyjaśnimy, czym jest reklama synchroniczna, należy wspomnieć o zjawisku, które bezpośrednio przyczyniło się do jej rozwinięcia. Jest nim multiscreening, czyli po polsku wieloekranowość - polega na tym, że jednocześnie korzystamy z wielu ekranów - telewizora, komputera, smartfona oraz tabletu. Do multiscreeningu przyznaje się 73% polskich użytkowników internetu, a niemal 60% - do korzystania ze smartfona podczas oglądania telewizji. Przeglądanie stron WWW w telefonie podczas emisji bloków reklamowych w TV potwierdza co czwarty użytkownik sieci w Polsce. Zjawisko okazuje się typowe nie tylko dla naszego kraju - jest ono powszechne zarówno u naszych południowych i wschodnich sąsiadów, jak i w Europie Zachodniej, Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. Niestety, wzrastający poziom wieloekranowości oznacza dla reklamy telewizyjnej powolny schyłek.

Tu właśnie pojawiło się miejsce na reklamę synchroniczną. Należy jednak dodać, że nie tylko multiscreening przyczynił się do rozwoju tej nowej formy - istotny był także wzrost popularności automatyzacji działań marketingowych za pośrednictwem programmatic. Reklama synchroniczna to taki rodzaj reklamy, który opiera się na doborze przekazu reklamowego w odniesieniu do zjawisk występujących aktualnie w otoczeniu odbiorcy.

Wytłumaczmy to na przykładzie. Wyobraź sobie, że siedzisz w fotelu i oglądasz film, na który czekałeś cały tydzień. Niestety, po pół godzinie oglądania pojawia się blok reklamowy. Odrywasz wzrok od telewizora i sięgasz po smartfon. Słyszysz dobiegające z telewizora dźwięki reklamy jogurtu, gdy podczas przeglądania serwisu informacyjnego widzisz display reklamującej się akurat w TV marki jogurtów. Przekaz zostaje wzmocniony, co podnosi jego skuteczność. To jest właśnie reklama synchroniczna.

Reklama synchroniczna - jak to działa?

Reklama synchroniczna wykorzystuje przede wszystkim dwa rozwiązania - programmatic i Real-Time Bidding. Pierwsze z nich oznacza możliwość automatycznego zarządzania, zaś RTB to model płatności za reklamę opierający się na zasadzie licytacji. Przed rozpoczęciem aukcji ustalasz maksymalną kwotę oraz swoją grupę docelową - przedmiotem zakupu w RTB nie jest liczba odsłon, a dotarcie do określonej liczby osób. W praktyce działanie mechanizmów oznacza, że reklama synchroniczna jest łatwa w zarządzaniu i działa naprawdę szybko - przekaz pojawia się bowiem odbiorcy natychmiast przy wystąpieniu sprzyjających do tego okoliczności. Przy okazji, cechą RTB jest to, że reklamy są bardzo dobrze dopasowane do konkretnego odbiorcy reklamy, co w sposób oczywisty wpływa na ich efektywność.

Reklama synchroniczna - współpraca z TV

Przeważająca forma reklamy synchronicznej to TV Sync, czyli zgranie konkretnego przekazu reklamowego z tym, jaka reklama akurat emitowana jest w TV. Wcześniej przytoczyliśmy przykład reklamy wspierającej - komunikat tego samego reklamodawcy pojawił się zarówno w TV, jak i formie displaya na smartfonie, wzmacniając przekaz. Jednak reklama synchroniczna może mieć również charakter komplementarny - podczas emisji reklamy piwa, pojawi się na twoim smartfonie reklama producenta chipsów. TV Sync można również wykorzystać w odpowiedzi na działania konkurencji - jeśli w TV emitowana jest reklama kawy X, w tym samym czasie na smartfonie możesz zobaczyć reklamę konkurencyjnej kawy A. Oczywiście, są to tylko przykłady, gdyż w reklamie synchronicznej można wykazać się nieograniczoną wręcz kreatywnością. Świetnie sprawdza się ona np. przy promocji kampanii społecznych - w czasie emisji reklamy chipsów możesz otrzymać np. komunikat Ministerstwa Zdrowia o potrzebie zdrowego odżywiania u dzieci.