Poradnik Przedsiębiorcy

Reklama internetowa a reklama tradycyjna (cz. 3)

Czy reklama internetowa ma się dobrze? Najnowsze wyniki sprzedażowe pokazują, że tak. Zupełnie inaczej jest z reklamą tradycyjną, która po latach swojej świetności nie daje tak dobrych rezultatów. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o jednej i drugiej formie przekazu to przeczytaj artykuł.

Reklama internetowa, a reklama tradycyjna - co się zmienia?

Jeśli jeszcze do niedawna, duże nadzieje w promocji swojej marki upatrywałeś w reklamie tradycyjnej, to już czas, by poszerzyć swoją wiedzę. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na mierzalność jednej i drugiej formy reklamy. O ile, wyników tradycyjnej kampanii marketingowej nie możemy zmierzyć wcale, bądź tylko częściowo, to internetowe akcje bardzo skrupulatnie podsumują nam dedykowane narzędzia.

Do mierzenia wyników reklam internetowych służy chociażby Google Analytics, z obszernym raportowaniem oraz funkcjonalnością. Akcje socialowe zmierzymy za pomocą Facebook Ads, co skłania do inwestowania na skuteczną promocję znacznie większych budżetów reklamowych, niż zostały założone.

Dlaczego reklama tradycyjna zawodzi? 

Przede wszystkim warto skupić uwagę na kierowaniu przekazem do wybranej i konkretnej grupy odbiorców. Rzadko zdarza się, by komunikat telewizyjny lub radiowy był wypuszczany w takim czasie i pomiędzy takim audycjami lub programami telewizyjnymi, by jego odbiorcami była grupa docelowa klienta. I trudno się dziwić, że tak to wygląda, ponieważ tak sprecyzowane profilowanie reklam w kanałach tradycyjnych jest po prostu niemożliwe.

Reklama tradycyjna, wciąż również nosi znamiona komunikatu nachalnego i nie zawsze chętnie odbieranego. Czy pamiętasz sytuację, w której denerwowałeś się, ponieważ transmisja Twojego ulubionego filmu została przerwana reklamą? Tak, tego nie lubi nikt, a szczególnie jeśli sytuacja powtarza się kilka razy w ciągu dnia i sam przekaz nie jest dopasowany tematycznie do Twoich potrzeb.

Wyniki sprzedażowe reklamy tradycyjnej trudno jest też zmierzyć. Bo jaką mamy pewność, że kupujący zwrócił się do nas właśnie po obejrzeniu spotu reklamowego? Możemy przeprowadzić z nim ankietę, ale czy mamy na to czas i po stronie kupującego i sprzedawcy? Niekoniecznie. W e-mailingu wysyłanym do klientów po zakończeniu zakupów, takie informacje są zbierane automatycznie i jest dużo większe prawdopodobieństwo zwrotki.

Jak kreuje się przyszłość dla reklamy internetowej oraz tradycyjnej?

Naszym zdaniem reklama tradycyjna będzie funkcjonowała dla sklepów stacjonarnych i dużych firm usługowych. Z kolei marki startujące, z dostępnością zamówień elektronicznych, odejdą od inwestowania środków w standardowe środki przekazu. Nachalną i często mało skuteczną reklamę zamienią na reklamę natywną. Mamy tu na myśli artykuły w formie poradników, recenzji, czy rankingów, a także posty w social media, wideokonferencje, transmisje, infografiki i wiele innych. Form współczesnej reklamy jest na tyle dużo, że z pewnością każdy właściciel firmy znajdzie coś dla siebie.

Współczesna reklama ma przecież jedno, kluczowe zadanie do spełnienia. Przyciągnąć uwagę klienta, zachęcić do zakupu, do udostępniania treści, a następnie pozostania w gronie odbiorców. Tradycyjne formy przekazu nie są w stanie sprostać tak wygórowanym celom biznesowym, a szkoda, bo pole do dystrybucji byłoby znacznie większe.

 

Artykuły z cyklu
„Reklama tradycyjna a reklama internetowa”