Poradnik Przedsiębiorcy

Reklamy Adwords - czy wszystko warto promować się w ten sposób?

Kampanie SEM to jedna z najpopularniejszych form reklamy w internecie, ponieważ jest całkowicie mierzalna. Bardziej dokładnie niż w przypadku pozycjonowania za pomocą słów kluczowych można zbadać, czy dany link sponsorowany przynosi konwersję i przekłada się na konkretne zyski. Reklamy AdWords są też niezwykle skuteczne. Służą często do promocji produktów w sklepach internetowych. Jednak czy rzeczywiście jest to rozwiązanie dla wszystkich? Co warto reklamować poprzez takie działania, a w przypadku jakich produktów reklamy AdWords się nie sprawdzą?

Reklamy AdWords - odpowiednia kalkulacja

Jak się okazuje nie wszystkie przedmioty nadają się do reklamowania w AdWords. A nawet jeśli tak, to nie zawsze jest to opłacalne dla przedsiębiorcy. Przed podjęciem działań należy właściwie zaplanować kampanie SEM, żeby nie stracić zarówno czasu, jak i pieniędzy. Jak to zrobić? W jaki sposób obliczyć odpowiedni budżet na poszczególne produkty? Oto wskazówki do ofert, których nie warto promować za pomocą AdWords.

Niedrogie produkty

Na początku każdej kampanii AdWords szacujemy współczynnik konwersji, jaki może ona osiągnąć. Już wtedy łatwo obliczyć, że jeśli sprzedajemy produkty o niskiej cenie, koszty samej kampanii przewyższą zyski. Oczywiście jeśli zamówienia są hurtowe, wtedy może być to opłacalne, jednak nie zdarza się to często. Dlatego dzięki analizie wyników sprzedaży w Google Analytics możemy wykluczyć z reklamy AdWords produkty o zbyt niskiej cenie, ale zostawić te, które często zamawiane są w ilościach hurtowych. Warto również zostawić takie, które klienci często zamawiają zbiorowo z innymi, droższymi.

Mało popularne produkty

Poza samą analizą sprzedaży w Google Analytics warto również sprawdzić, czy produkty, które chcemy reklamować, sprzedają się w innych kanałach. Jest wiele sklepów z dużym asortymentem, gdzie na pewno znajdziemy produkty, które nie sprzedają się ani w sklepach stacjonarnych ani online. Zazwyczaj ma to swoje powody, m.in. cenę, jakość wykonania lub konkretne wady. Takich produktów również nie warto reklamować za pomocą reklamy AdWords, ponieważ oczywistym jest, że jeśli nie były szukane w innych kanałach, tutaj również nikt się nimi nie zainteresuje.

Trendy - nie zawsze korzystne

Zdarza się czasem, że jeden z produktów np. na rynku elektroniki znajduje się w centrum zainteresowania. Niestety nie zawsze z pozytywnych powodów, a np. dlatego że ma konkretne wady. Wtedy właśnie reklamy AdWords takiego przedmiotu osiągają dużą liczbę kliknięć. Nie prowadzi to jednak do żadnej konwersji. W takim wypadku warto zrezygnować z reklamy AdWords danego przedmiotu, przynajmniej na czas szumu wokół niego.

Najlepsi producenci

Jeśli prowadzisz sklep z wieloma markami, szybko zauważysz, że produkty jednych producentów sprzedają się o wiele lepiej niż inne. W tym przypadku warto zainwestować w kampanię PLA, czyli kampanię produktową AdWords. Ten rodzaj reklamy AdWords powoduje, że bardziej popularni producenci wygenerują jeszcze większą sprzedaż przy niewielkich kosztach. Trzeba jednak pamiętać, aby skupić się na tych produktach, które z danej marki sprzedają się najlepiej.

Słowa kluczowe, których nie powinniśmy używać

Reklamy AdWords dają nam prawie całkowitą pewność trafienia do naszego odbiorcy. Jednak nie powinniśmy całkowicie ufać systemowi Google. Warto generować raporty słów kluczowych, do których należy często zaglądać, prowadząc działania AdWords. Wskażą nam one frazy, których powinniśmy użyć w kampanii i takie, które powinniśmy wykluczyć, aby uniknąć wpadki, kiedy np. klienci wyszukują rozwiązanie usterki produktu, który sprzedajemy, a pod zadanym pytaniem wyświetla się nasza reklama.

Analiza danych kampanii AdWords to podstawa

Jednym z najważniejszych elementów projektowania kampanii AdWords jest wnikliwa analiza danych po przeprowadzeniu działań. W ten sposób również można określić, które przedmioty warto promować po raz kolejny. Zdarza się tak, że mimo dużej popularności jakiegoś produktu, atrakcyjnej ceny lub częstej sprzedaży w sklepie stacjonarnym w kampaniach SEM osiąga on słabe wyniki. Na tym etapie należy zastanowić się, czy nie powinniśmy wykluczyć ich z kolejnych kampanii lub zastąpić innymi. Jeśli ogranicza nas budżet, tym bardziej powinniśmy stawiać w kampaniach  na pewne produkty, które osiągają najlepsze wyniki, a co za tym idzie większą sprzedaż i zyski.