Poradnik Przedsiębiorcy

RGB - najpopularniejsza paleta kolorów w grafice komputerowej

Jeśli nadamy każdej składowej wartość mieszczącą się dokładnie w połowie skali (R: 128, G: 128, B: 128), to powstanie kolor szary.

Kolor biały powstanie poprzez nadanie każdej z trzech składowych maksymalnej wartości: R: 255, G: 255, B: 255.

Z kolei kolor czarny uzyskamy poprzez nadanie wszystkim głównym barwom najmniejszej wartości: R: 0, G: 0, B: 0.

Inne kolory powstają poprzez dowolne miksowanie wyjściowych barw. Paleta możliwości jest całkiem spora i pozwala na odzwierciedlenie praktycznie wszystkich kolorów, z jakimi mamy do czynienia na co dzień czy w naturze. Kwestią drażliwą pozostaje natomiast jakość odbiornika, czyli monitora, na którym obraz będzie wyświetlany.

Jak RGB ma się do rzeczywistości?

Odzwierciedlenie kolorów w palecie RGB zależy w dużej mierze od jakości i rodzaju konkretnego monitora. Na różnych ekranach poszczególne kolory będą wyglądać nieco inaczej. Dlatego niejednokrotnie projekt graficzny ulotki czy nawet strony internetowej na różnych komputerach będzie charakteryzować się nieco innymi odcieniami i w związku z tym inaczej się prezentować. Stąd często dochodzi do nieporozumień pomiędzy grafikiem a jego klientem w zakresie odbioru przygotowanego projektu. W przypadku materiałów drukowanych nie jest to wielki problem, ponieważ należy wówczas przygotować wydruk próbny tzw. proof, który pokaże, jak będzie wyglądać cały nakład w druku.

Natomiast co do materiałów publikowanych w internecie, które będziemy oglądać tylko na ekranach urządzeń elektronicznych, sprawa jest trudniejsza. Dlatego warto przed akceptacją projektu obejrzeć go na kilku różnych monitorach. Warto pamiętać o tym, że ekran ekranowi nierówny. Dobry grafik lub agencja reklamowa powinni pracować na wysokiej jakości monitorach przygotowanych technicznie w taki sposób, że odzwierciedlenie kolorów jest najbliższe parametrom wyjściowym. Takie monitory są oczywiście droższe, dlatego warto rozważyć współpracę właśnie z dobrym grafikiem czy renomowaną agencją kreatywną, których po prostu stać na najlepszy sprzęt.

Dlaczego red, green i blue?

Dlaczego akurat z tych trzech barw składa się opisywany model RGB? Należy zacząć od tego, że wynika to z możliwości ludzkiego oka, w którym znajdują się tzw. fotoreceptory składające się z kolei z pręcików i czopków. Bez wdawania się w szczegóły, czopki reagują na długości fal świetlnych. Istnieją trzy główne grupy czopków szczególnie wrażliwych na konkretne długości fal. Dlatego fale mające długość około 700 nanometrów wywołują w mózgu wrażenie barwy czerwonej, z kolei fale o długości bliskiej 530 nm są odpowiedzialne za barwę niebieską, a te o długości 420 nm za barwę zieloną. Wszelkie wrażenia bogatej palety kolorów w mózgu powstają poprzez reagowanie jednocześnie różnych grup czopków na różne długości fal świetlnych.

Dlatego łatwo jest zastosować takie odzwierciedlenie kolorów na monitorach elektronicznych, z których światło, a tym samym różne kolory docierają bezpośrednio do oka. Natomiast zupełnie inaczej to wygląda w przypadku postrzegania kolorów na otaczających nas przedmiotach. Wtedy widzimy światło nie bezpośrednio, ale odbite od konkretnego przedmiotu. Wówczas działa to zupełnie inaczej - jest to odwrócenie zasady addytywnej, w której dodawaliśmy kolory do ciemnego tła. Tutaj odejmowane są kolory od tła białego, a kolor danego przedmiotu de facto wynika z jego możliwości wchłaniania fal elektromagnetycznych o określonej długości, co powoduje w ludzkim mózgu wrażenie koloru.

Paleta barw RGB jest szczególnie ważna dla działań związanych z marketingiem internetowym: projektowaniem stron internetowych, tworzeniem grafik i infografik, dodawaniem zdjęć i obrazków do treści publikowanych w sieci itp. itd. Dlatego warto wiedzieć, jak powstają kolory w tym modelu, dlaczego różni się on od codziennie postrzeganej rzeczywistości oraz w jaki sposób projekt graficzny może być odbierany na różnych monitorach rozmaitych urządzeń elektronicznych, z którymi mamy na co dzień do czynienia.