0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Strategia komunikacji marki na Facebooku - o czym musisz wiedzieć?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Czy pomyślałeś już o fanpage’u swojej firmy na Facebooku? Na taki krok decyduje się coraz więcej przedsiębiorstw, dostrzegając płynące z tego korzyści, przede wszystkim wizerunkowe. Facebook to bowiem największy serwis społecznościowy w sieci, którego liczbę użytkowników szacuje się na 1,5 mld! Jednak dać się znaleźć na nim to jedno, a strategia komunikacji marki w social media to drugie. Powiemy ci, jak skutecznie możesz kreować wizerunek swojej marki za pośrednictwem firmowego fanpage’a!

Na czym polega strategia komunikacji marki na Facebooku?

Jak wspomnieliśmy, wiele firm decyduje się na założenie strony na Facebooku, kierując się przede wszystkim popularnością serwisu i przykładem innych przedsiębiorstw sprawnie funkcjonujących w przestrzeni social media. Nie są jednak rzadkością sytuacje, gdy na prowadzenie fanpage’a brakuje w czasu, strona aktualizowana jest z doskoku i niespójnie lub nastawia się ją mocno na sprzedaż. Ewidentnie brakuje strategii komunikacji marki na Facebooku, wypracowanego planu, który firma będzie wdrażać w tym serwisie społecznościowych.

Strategia komunikacji marki to sprawa podstawowa - składa się zarówno z planu prowadzenia strony firmowej na Facebooku, jak i z określenia budżetu, jaki chcesz poświęcić na funkcjonowanie fanpage’a i postów zamieszczanych na nim. Musisz bowiem mieć świadomość, że rzadkością jest prowadzenie skutecznego, popularnego fanpage’a całkiem za darmo. Prowadzenie strony to przede wszystkim efektywna komunikacja ze społecznością użytkowników, która przynosi wyznaczone przez ciebie wcześniej cele. Pamiętaj, żeby tak je formułować, by były one łatwo mierzalne i nie pozostawiały wątpliwości co do ich realizacji.

Strategia komunikacji marki na FB - od czego zacząć?

Po pierwsze zastanów się, czy naprawdę obecność twojej firmy na Facebooku jest konieczna. Czy masz ciekawy pomysł na komunikację firmy ze społecznością na Facebooku i wiesz, że będziesz regularnie zajmował się prowadzeniem strony? Jeśli nie, raczej zrezygnuj z zakładania firmowego fanpage’a i spróbuj skorzystać z innego serwisu społecznościowego - np. Google+, YouTube lub Instagram. 

Po drugie - określ istniejący obecnie profil twojej marki i jej pozycję na rynku. Przywołaj swoje hasła, slogany, misję firmy i wokół nich rozważaj strategię jej komunikacji. Zadbaj o to, aby twój wizerunek w social media i poza nimi był spójny. Prześledź dotychczasowe działania wizerunkowe, wyciągnij z nich wnioski, wskaż ich mocne i słabe strony - będzie to przydatne w komunikacji marki na FB. Zwracaj uwagę na to, jak w social media radzi sobie konkurencja, jakie podejmuje działania, jakie treści udostępnia itp.

Strategia komunikacji marki i jej cele

Skąd będziesz wiedział, że strategia komunikacji marki, realizowana na Facebooku okaże się skuteczna? Częściową odpowiedź da ci pewnie liczba lajków oraz współczynnik konwersji. Ważne jednak, aby działania te prowadziły do określonego celu. Można spotkać się z obiegową opinią, że social media służą tylko celom wizerunkowym - budowaniu świadomości marki i zaufania do niej. To jednak bardzo ogólne sformułowanie i też nie do końca prawdziwe. Obecność na Facebooku i sprawna strategia komunikacji marki mogą wpływać też na wzrost sprzedaży i innych “słupków” ściśle związanych z e-commerce.

Jakie mogą być przykładowe cele prowadzenia strony firmowej na FB?

  • Budowanie świadomości marki i zaufania do niej.

  • Wzrost sprzedaży.

  • Wzrost ruchu na twojej witrynie internetowej.

  • Wzrost liczby leadów.

  • Wzmocnienie swojej obecnej pozycji na rynku.

  • Kreacja konkretnego, określonego wizerunku marki.

  • Stworzenie lojalnej i aktywnej społeczności fanowskiej.

Określenie grupy docelowej

Zastanów się, do kogo będziesz przede wszystkim kierował treści umieszczane na swojej stronie na Facebooku. Może być to grupa szeroka, ograniczona jedynie kilkoma ogólnymi kryteriami, ale może być również bardzo wąska, szczególnie, gdy działasz na rynku niszowym. Jeśli określona przez ciebie grupa docelowa w rzeczywistości będzie tworzyć znaczną część twojej społeczności, możesz liczyć na to, że dopasowane do niej treści spotkają się z liczniejszymi odpowiedziami, a sami odbiorcy chętniej będą wchodzić w interakcje. Analizuj jej potrzeby i zainteresowania.

Określenie grupy docelowej jest także ważne przy planowaniu reklam na Facebooku. Jeśli chcesz promować swoją stronę, posty lub filmy, będziesz wówczas dobrze wiedział, do kogo mają one być skierowane. Pamiętaj o tym, żeby analizować jej zachowania - szczególnie istotne będzie dla ciebie to, jak długo i w jakich godzinach są aktywni w serwisie. Pozwoli ci to lepiej dostosowywać czas publikacji treści na swojej stronie.

Strategia komunikacji marki na Facebooku - content

Wiesz już, że strategia komunikacji marki wymaga określenia celu i grupy docelowej w planowaniu w social media. Teraz jednak zwrócimy uwagę na inny, bardzo istotny element tej strategii, a mianowicie treści, które będziesz zamieszczał na swojej firmowej stronie na FB. To one będą narzędziem komunikacji między tobą a twoją społecznością.

Pomyśl na samym początku opracowywania contentu, o czym chciałbyś informować swoich odbiorców. Jakie wątki związane z branżą i firmą mogłyby zainteresować społeczność skupioną wokół twojej strony? Strategia komunikacji marki nie polega jedynie na “bombardowaniu” treściami o charakterze sprzedażowym, promowaniu nowości w ofercie, podkreślaniu niesamowitości marki i jej sukcesów. Powinna być ona jedynie powodem do podjęcia określonych tematów.

Nie przesadzaj też z zamieszczaniem treści czysto ofertowych, nastawionych na sprzedaż. Skuteczna strategia komunikacji marki zakłada umieszczanie maksymalnie 10% całości contentu na stronie firmowej na FB. Przede wszystkim w tworzeniu treści kieruj się jej użytecznością dla odbiorców. Twórz filmy z recenzjami konkretnych produktów, porady dla użytkowników (związane oczywiście z twoją branżą), dziel się swoją ekspercką wiedzą w postaci opinii, komentarzy do tego, co aktualnie dzieje się w twojej branży. Nie ograniczaj się tylko do tekstu - zadbaj też o graficzne elementy contentu - infografiki, zdjęcia, filmy itp.

Harmonogram i planowanie budżetu

Gdy już określiłeś, jakie treści będą pojawiać się na twoim firmowym fanpage’u, pomyśl, kiedy będziesz je tam umieszczał. Prześledź najpierw wspominane już zwyczaje i zachowania swoich fanów (lub grupy docelowej) w serwisie społecznościowym. Sprawdź, w których porach dnia odwiedzają Facebooka najczęściej, kiedy są najbardziej aktywni. Dostosuj pory wysyłania treści do zachowań odbiorców. Wtedy będziesz mógł liczyć na największe zainteresowanie twoimi postami. Staraj się również prowadzić cykle - nic tak skutecznie nie przyciąga odbiorców, jak oczekiwanie na kolejną część interesującej serii. Powiedzmy, że w poniedziałki będziesz publikował porady, w środy - recenzje produktów, a w piątki - opowiesz o interesujących aspektach twojej branży.

Na samym początku wspomnieliśmy, że coraz trudniej o skuteczny fanpage całkiem za darmo. Strategia komunikacji marki zakłada również promocję, więc może okazać się nieuniknione, że będziesz musiał reklamować swoje posty. Staraj się przygotować treść w taki sposób, aby była ona “wiralowa”, czyli posiadała potencjał do rozprzestrzeniania się w sieci. Jeśli jednak rezultaty osiągane w ten sposób nie zadowolą cię, skorzystaj z możliwości płatnej reklamy.

Zanim ustalisz, jakie środki będą ci potrzebne, sprawdź za pomocą kreatora reklam na Facebooku przeciętne koszty kampanii, którą chciałbyś prowadzić. Będzie to przyczynek do określenia wysokości budżetu na prowadzenie i promocję fanpage’a. Wlicz również koszty tworzenia treści, uposażenia dla osoby (osób) odpowiedzialnej za prowadzenie profilu i koszty narzędzi analitycznych, dzięki którym sprawdzisz efektywność swojej strategii komunikacyjnej.

Ostatni krok - analiza

Jeśli dokładnie określiłeś cele, które mają być realizowane w strategii komunikacyjnej, wówczas bez problemu będziesz mógł sprawdzać skuteczność prowadzonych działań. Korzystaj z oprogramowania analitycznego np. Sotrender oraz analityki wewnętrznej Facebooka. Sprawdzaj reakcje na twoje posty, zainteresowanie nimi. Badania sondażowe pomogą ci określić, czy fanpage skutecznie buduje świadomość twojej marki i jej wizerunek. Pamiętaj również o sprawdzeniu jego wpływu i działań w ramach strategii komunikacji marki na sprzedaż oraz generowanie leadów na witrynie. Analiz dokonuj często, gdyż dzięki temu z łatwością będziesz mógł wychwycić ewentualne błędy i dokonać na bieżąco poprawek.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów