Poradnik Przedsiębiorcy

Ubezpieczenie od utraty dochodu – co to jest i ile kosztuje?

Polisa na życie może zabezpieczyć finansowo naszą przyszłość w wielu momentach. Również utrata dochodu może być podstawą do tego, abyśmy otrzymali odszkodowanie. Sprawdzamy, jak nabyć taką ochronę, ile ona kosztuje i na czym dokładnie polega.

Czym jest ubezpieczenie od utraty dochodu?

Do wyboru mamy dwie możliwości. Ubezpieczenie od utraty dochodu możemy nabyć jako umowę dodatkową do ochrony podstawowej w celu jej zwiększenia, jak również polisa od utraty dochodu może stanowić samodzielny produkt.

Gdy decydujemy się na zakup ubezpieczenia na życie, sprawdźmy czy ubezpieczyciel umożliwia nam rozszerzenie ochrony. Zazwyczaj takie umowy dodatkowe dotyczą chorób, wypadków, kontuzji czy pobytu w szpitalu, ale wiele towarzystw ubezpieczeniowych oferuje również zabezpieczenie na wypadek utraty dochodu.

Taka umowa dodatkowa nie kosztuje wiele, jednak może znacznie nam pomóc. W sytuacji, gdy utracimy pracę, a co za tym idzie – dochód, otrzymamy wsparcie finansowe. Może to być jednorazowe świadczenie, jak i wypłacane przez określony czas (np. 6 lub 12 miesięcy).

Jest to rozwiązanie szczególnie ważne w sytuacji, gdy posiadamy zobowiązania finansowe, np. w postaci kredytu hipotecznego. Nagłe zmiany w naszym życiu zawodowym mogą wywołać wiele negatywnych konsekwencji, a dzięki ubezpieczeniu – otrzymamy pomoc finansową, która umożliwi nam regularną spłatę kredytu.

Polisa od utraty dochodu jako samodzielny produkt jest najczęściej produktem dostępnym w banku, w którym decydujemy się na kredyt. Oznacza to, że w sytuacji, gdy kredytu nie bierzemy – nie możemy nabyć takiego produktu.

Otrzymanie świadczenia ma jednak ściśle określone warunki, ponieważ ochrona dotyczące utraty dochodu obowiązuje wyłącznie wtedy, gdy do utraty pracy doszło z powodu:

  • rozwiązania stosunku pracy,
  • ogłoszenia upadłości przedsiębiorstwa,
  • zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez pracodawcę i wyrejestrowania przedsiębiorstwa z właściwego rejestru,
  • zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej i jej wyrejestrowania z odpowiedniej ewidencji.

Takie sytuacje stanowią podstawę do wypłacenia świadczenia.

Jakie odszkodowanie z tytułu utraty dochodu?

To, jaką formę pomocy otrzymamy od ubezpieczyciela jest oczywiście zależne zarówno od wybranego przez nas towarzystwa ubezpieczeniowe, sumy ubezpieczenia oraz konkretnej oferty, na jaką się zdecydujemy. W takich obliczeniach przydaje się kalkulator ubezpieczeniowy na https://rankomat.pl/ubezpieczenia-na-zycie/kalkulator, który pomoże obliczyć nam wysokość składki. 

Kluczowe jest tutaj porównanie ofert, ponieważ polisa może gwarantować nam pomoc przez 3, 6 lub nawet 12 miesięcy. Im dłuższe wsparcie, jakie otrzymamy, tym więcej czasu na znalezienie nowego miejsca zatrudnienia.

Jest to ważne, ponieważ w przypadku nagłej utraty pracy bardzo łatwo o nieodpowiednie decyzje, np. o podjęciu pracy poniżej swoich kwalifikacji, co będzie wpływało na mniejsze dochody. Dzięki ubezpieczeniu od utraty dochodu zyskujemy czas, który możemy poświęcić na znalezienie pracy w swoim zawodzie oraz o zarobkach zbliżonych do tych, które otrzymywaliśmy dotychczas.

Odszkodowanie, jakie możemy otrzymać jest zależne od naszego wyboru polisy. Jakie kwoty oferują nam konkretne towarzystwa ubezpieczeniowe:

  • Aviva – do 1000 zł miesięcznie,
  • Generali – do 1250 zł miesięcznie,
  • Nationale Nederlanden – do 3000 zł miesięcznie,
  • TU Europa – do 4000 zł miesięcznie,
  • Benefia – do 5000 zł miesięcznie.

Oczywiście im wyższa kwota świadczenia tym lepiej, jednak zwracajmy również uwagę na to, jak długo będziemy otrzymywać pieniądze.

Część ofert ustala wysokość wypłacanego świadczenia w oparciu o wysokość raty posiadanego kredytu. Jeżeli zatem nasza rata kredytu wynosi 2000 zł – nie otrzymamy większej kwoty.

Kiedy nie otrzymamy świadczenia za utracony dochód?

Powinniśmy pamiętać jednak o tym, że nie każda sytuacja utraty pracy będzie podstawą do otrzymania świadczenia z ubezpieczenia. Istnieją okoliczności utraty pracy, gdy ubezpieczyciel nie wypłaci nam pieniędzy. Tak może się stać, gdy:

  • rozwiązanie umowy dotyczyło pracy w ramach umowy o dzieło lub umowy zlecenie,
  • to my rozwiązaliśmy stosunek pracy,
  • do rozwiązania stosunku pracy doszło w wyniku porozumieniu stron,
  • nasza umowa na czas określony wygasła,
  • w firmie, w której pracowaliśmy, udziałowcem jest bliska nam osoba,
  • utrata pracy nastąpiła wskutek działań wojennych, strajków lub zamieszek. 

Jeżeli zatem rozwiązujemy umowę za porozumieniem stron lub sami wypowiadamy umowę o pracę – świadczenie nie będzie nam przysługiwało.

Zanim zdecydujemy się na zakup ubezpieczenia od utraty dochodu, powinniśmy poświęcić chwilę na porównanie ofert i dokładne zapoznanie się z treścią umowy oraz warunkami – dzięki temu unikniemy rozczarowania oraz nie przepłacimy za polisę.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera