0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Ustawa o dostępności - Jak dostosować swoją firmę do potrzeb osób głuchych i spełnić wymagania programu Dostępność+?

Wielkość tekstu:

Czy wiesz o tym, że brak zapewnienia dostępności w Twojej firmie czy instytucji może wiązać się z karami finansowymi od 5 000 zł do 200 000 zł ? Czy pojawienie się osoby głuchej w Twojej instytucji wywołuje chaos, ponieważ nerwowo szukacie metod i sposobów na skuteczny dialog? Załatwienie prostej sprawy staje się kamieniem milowym? Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wdrożyć wymagania programu Dostępność+ w swojej organizacji, zapoznaj się z poniższym artykułem. Nie tylko unikniesz kar finansowych, ale wyciągniesz pomocną dłoń do osób z niepełnosprawnością, zyskując miano prospołecznej firmy. 

Ustawa o dostępności - Dostępność+. Dlaczego ma tak ogromne znaczenie? 

Czy głusi mogą samodzielnie załatwić swoje sprawy w Twojej instytucji? Każdego dnia w przestrzeni publicznej natrafiają na wiele barier komunikacyjnych. Nie mają możliwości swobody i bezproblemowego uczestnictwa w życiu społecznym. By uzmysłowić sobie skalę tego problemu, musisz wiedzieć dwie rzeczy. Przy obsłudze osoby głuchej nie wystarczy kartka i długopis, a czytanie z ruchu warg niczego nie usprawni. Język polski pisany jest dla głuchych uznawany jako język obcy. Bez możliwości porozmawiania w ich podstawowym — migowym języku — nie są stanie rozwiązać swoich problemów w urzędzie, skonsultować wyboru leku w aptece czy dowiedzieć się, jak ich dziecko zachowywało się dzisiaj w przedszkolu. Celem Ustawy o dostępności, programu Dostępność+ jest likwidacja tych barier. 

Komisja Europejska uznała, że dostęp do szeroko pojętych usług publicznych nie powinien być przywilejem, a standardem, który zapewnimy również osobom głuchym. Z takiego założenia wychodzi ustawodawca, zobowiązując i obligując do stosowania ustawy o dostępności przede wszystkim podmioty publiczne. Dlaczego jest to tak istotne? Bez odpowiednich narzędzi, materiałów czy udogodnień, osoba głucha nie będzie mogła wyrobić samodzielnie dowodu osobistego, załatwić meldunku czy chociażby zgłosić swojego nowo narodzonego dziecka do Urzędu Stanu Cywilnego. Nawet w zwykłej, codziennej sytuacji, która dla nas może być niczym niezwykłym, osoba głucha może sobie nie poradzić. Mowa tutaj o zgłoszeniu aktu wandalizmu czy powiadomieniu o zaistniałym wypadku. Z pewnością nikt z nas nie zastanawiał się, jak jego życie mogłyby wyglądać, gdyby bez niczyjej pomocy, nie mógł zarejestrować działalności, rozliczyć podatku czy zanieść wniosku o świadczenie 500+. Te wszystkie sytuacje, bardzo dobitnie pokazują, jak istotne jest otwarcie się na potrzeby innych osób. 

Przewidziane w ustawie kary pieniężne, powinny dodatkowo zmotywować Cię, abyś odpowiednio przystosował przestrzeń swojej placówki do osób ze szczególnymi potrzebami. Bez niezbędnego minimum, osoby głuche w ogóle nie będą mogły odnaleźć się w tej przestrzeni. Zdecydowanie lepiej przeznaczyć dodatkowe środki na modernizacje w instytucji, niż zapłacić kary, w związku z niedostosowaniem do wymogów ustawy o zapewnieniu dostępności.

Techniczne opracowanie założeń Ustawy o Dostępności znajdziesz na Ustawaodostepnosci.pl, gdzie znajdziesz informacje, jakie wymogi stawia ustawodawca w zakresie dostępności.

W ustawie nie są wymienione sektory prywatne, jako podmioty zobligowane do wdrożenia zasad dostępności. Jednak Twoja firma powinna zrobić wszystko, by również zagwarantować wymagane minimum dostępności. Krok w stronę ułatwienia życia osób głuchych stanie się początkiem ich lepszej adaptacji w społeczeństwie. Co więcej, nie należy w/w wymogu traktować jako kosztu, a inwestycję. Twoja firma, otwierając się na osoby głuche, podnosi standardy swoich usług, otwierając się na nową grupę klientów. A to zawsze idzie w parze z powiększającym się gronem klientów. 

Czym jest dostęp alternatywny dla osób głuchych i jak go zapewnić?

Aby zapewnić osobom głuchym dostępność, nie musisz organizować szkoleń dla swoich pracowników z języka migowego ani powiększać przestrzeni biurowych, by zatrudniać nowych tłumaczy. Wystarczy dostęp alternatywny. Czym on jest? Jeśli nie mamy możliwości dostosowania placówki, mogą w tym pomóc podmioty zewnętrzne bądź specjalne systemy, które stają się coraz bardziej popularne. Istnieje szereg rozwiązań, które są w stanie zrealizować założenia dostępu alternatywnego dla osób głuchych.

Ponadto istotnym rozwiązaniem jest także wsparcie techniczne. Nowoczesne systemy bez trudu dostosują się do branży i specyfikacji Twojej firmy. W rezultacie jesteś w stanie  umożliwić osobom głuchym korzystanie z Twoich usług czy produktów, bez wielkich nakładów finansowych. 

Od wymogów ustawy po ich realizację – pomożemy Ci dostosować firmę do nowych wytycznych

Chcesz wdrożyć założenia programu Dostępność+? Zapewne zastanawiasz się, od czego w ogóle powinieneś zacząć. Nie musisz się dłużej martwić. StartDialog.pl na co dzień pomaga firmom dostosować funkcjonowanie do wymogów programu Dostępność+. Wiele firm stało się środowiskiem przyjaznym i zrozumiałym dla osób, które na co dzień posługują się wyłącznie językiem migowym. 

W StartDialog.pl uzyskasz zdalny dostęp do tłumaczy oraz lektorów Polskiego Języka Migowego — i to w kilka minut. Co to dla Ciebie oznacza? Możesz być dostępny dla swoich klientów 24h/7, a osoba głucha, o każdej porze może zapoznać się z asortymentem firmy, zapytać o interesujące ją kwestie czy nawet skontaktować się, bez większego wysiłku. Co więcej, system nie wymaga także kosztownego i skomplikowanego wdrożenia. 

Zdalny tłumacz to jedna strona medalu. Swoją dostępność zwiększasz także poprzez materiały przygotowane w języku migowym. Regulaminy, umowy, zgody — warto dostosować do osób głuchych. 

Dzięki tym udogodnieniom głusi polubią Twoje usługi i polecą je w swoim środowisku, a to oznacza, że poszerzysz grono swoich klientów. 

Ustawa o dostępności - Jak dostosować swoją firmę do potrzeb osób głuchych i spełnić wymagania programu Dostępność+?

Dbamy o równy dostęp do informacji 

Potrzeba akceptacji społecznej, jest bez wątpienia jedną z ważniejszych kwestii. Dobrze czujemy się, gdy wiemy, że otaczający nas współpracownicy, ale również nieznajomi, traktują nas na równi ze sobą. U osób głuchych, które na co dzień borykają się z wieloma przeszkodami – takie poczucie akceptacji jest jeszcze silniejsze. Istotne jest także poczucie samodzielności. Jako podmiot publiczny lub przedsiębiorca, powinieneś zadbać o to, by osoby głuche czuły się jak najbardziej swobodnie, przekraczając próg urzędu, apteki, sklepu, salonu fryzjerskiego, żłobka, przedszkola czy piekarni. Stawiając na nowoczesne rozwiązania, tłumacza języka migowego live czy przetłumaczenie całej zawartości swojej strony internetowej – pozwalasz osobom głuchym poczuć się jak standardowy tj. samodzielny klient. Nie muszą oni nikogo prosić o pomoc i czekać, aż ktoś znajomy lub rodzina załatwi sprawę za nich. Dostosowując przestrzeń firmy, otwierasz się na osoby głuche, które nie muszą wówczas czekać kilku godzin na tłumacza lub ponownie udać się do placówki w celu załatwienia podstawowych spraw. To od Twojej prospołecznej postawy zależy ich samodzielność. 

W przypadku podmiotów publicznych to już nie wybór, lecz obowiązek. Musisz wiedzieć, że narażasz się na kary finansowe, nie zapewniając stosownego minimum, które usprawni funkcjonowanie osób ze szczególnymi potrzebami. 

Dostosuj swoją firmę do Ustawy o Dostępności, programu Dostępność+ na StartDialog.pl → 

Ustawa o dostępności - Jak dostosować swoją firmę do potrzeb osób głuchych i spełnić wymagania programu Dostępność+?

Artykuł sponsorowany

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów