Poradnik Przedsiębiorcy

Za darmo nauczą grafiki, marketingu i programowania. Nowatorski projekt dużej firmy IT

#nowystart – taką nazwę nosi program edukacyjny skierowany do osób, które w wyniku pandemii straciły pracę, zamknęły lub zawiesiły swoje firmy lub muszą się przebranżowić. Polega on na organizacji darmowych kursów online, dzięki którym osoby w trudnej sytuacji zawodowej nabędą nowe, poszukiwane na rynku pracy umiejętności. Za inicjatywą stoi największy w Polsce dostawca usług internetowych, firma home.pl.

Sytuacja na rynku pracy nie napawa optymizmem. Rosnące bezrobocie, zamrożenie lub ograniczenia w działaniu niektórych branż, kłopoty finansowe przedsiębiorców. Za każdym z tych problemów stoją ludzie, którzy walczą o przetrwanie – swoich firm, miejsc pracy i możliwości zarabiania. W tej sytuacji pomocne może okazać się nabycie nowych umiejętności. Rzecz w tym, że kursy i szkolenia często albo nie reprezentują odpowiednio wysokiego poziomu merytorycznego, albo sporo kosztują. Na szczęście nie zawsze i nie wszystkie.

Szczecińska firma hostingowa home.pl uruchomiła całkowicie bezpłatny program edukacyjny realizowany w formule online. #nowystart – bo taką nazwę otrzymał projekt – zakłada przeszkolenie wszystkich chętnych w wybranym przez nich kierunku: programowanie frontend, marketing i social media, grafika internetowa lub zarządzanie telefoniczną obsługą klienta. Dodatkowo każda z czterech ścieżek zostanie wzbogacona lekcjami prowadzonymi przez doświadczonych rekrutrów. Nauczą oni m.in. pisania profesjonalnego CV, dawania wartościowego feedbacku, tworzenia profilu na platformie LinkedIn. Pomogą też w przygotowaniach do rozmów kwalifikacyjnych i szukaniu zatrudnienia. Tę część projektu wspiera agencja doradztwa personalnego FIT z Warszawy.

Program z założenia nie ma limitu miejsc i jest zupełnie darmowy. Gdzie kryje się haczyk? Nie ma go. #nowystart to część działań firmy home.pl z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Program, jak mówi przedstawicielka firmy, powstał z poczucia misji i chęci niesienia pomocy.

Wiemy, jak trudno jest osobom, które w czasie pandemii straciły pracę lub musiały zawiesić bądź zamknąć swoje firmy – mówi Anna Miśko, dyrektor działu HR w home.pl. – Zastanawialiśmy się, jak możemy im pomóc i doszliśmy do wniosku, że podzielimy się tym, co jest dla nas najcenniejsze – umiejętnościami i doświadczeniem naszych pracowników. Stawiamy przy tym na konkretną, praktyczną wiedzę, którą szybko będzie można wykorzystać w biznesie i codziennej pracy.

Kursy poprowadzą pracownicy home.pl – praktycy na co dzień pracujący na stanowiskach związanych z kierunkami kursów, które są w ofercie #nowegostartu. Są wśród nich programiści, specjaliści ds. marketingu i mediów społecznościowych, szefowie działów obsługowych, graficy komputerowi. Jak deklarują inicjatorzy projektu – eksperci branży są gwarantem wysokiego poziomu prowadzonych zajęć.

Wszystkie kursy rozpoczną się od poziomu podstawowego. Organizatorzy nie wykluczają możliwości kontynuacji zajęć na wyższych poziomach w przyszłości. Wszystko będzie zależeć od zaangażowania uczestników. Jest ono tym bardziej istotne, że kursy mają być wymagające. Ich integralną częścią będą m.in. zadania domowe i obecność na zajęciach. Dzięki temu organizatorzy chcą mieć pewność, że potężna dawka wiedzy i umiejętności przełoży się na konkretne kompetencje uczestników. Takie podejście gwarantuje, że certyfikaty ukończenia szkoleń będą sporo znaczyły na rynku pracy.

W zajęciach realizowanych w ramach #nowegostartu weźmie udział łącznie około 1000 osób. Tyle zapisało się podczas naboru chętnych i, tym samym, zadeklarowało chęć uczestnictwa w projekcie. Ta liczba świadczy o tym, jak duże w dzisiejszych czasach jest zapotrzebowanie na cenną wiedzę, która może przełożyć się na konkretne możliwości przedsiębiorców i pracowników, gdy epidemia się zakończy.

Co ciekawe, szczecińska firma ma już na swoim koncie dwa podobne programy edukacyjne, choć realizowane na mniejszą skalę. Pracownicy home.pl regularnie prowadzą bezpłatne zajęcia dla uczniów szczecińskich szkół średnich w ramach projektu homeStarter i od lat realizują wewnętrzny program skierowany do pracowników pod nazwą Bilet do Rozwoju.

Tekst zewnętrzny, artykuł partnera