Poradnik Przedsiębiorcy

Artykuły z cyklu Rozpoczęcie działalności gospodarczej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 1) - Formy organizacyjne i prawne

Formy organizacyjne i prawne a zakładanie działalności Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z podjęciem wielu istotnych dla późniejszego działania decyzji. Czy wiesz, jakie formy organizacyjne i prawne można wybrać oraz gdzie taką informację należy zgłosić? Dowiedz się więcej czytając nasz artykuł! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 2) - Jak wypełnić VAT-R?

Formularz vat-r - jak wypełnić? Formularz VAT-R jest informacją o rejestracji lub aktualizacji w zakresie podatku VAT lub zwolnienia z podatku VAT. Czy wiesz, kiedy konieczne jest wypełnianie formularza VAT-R oraz w jaki sposób tego dokonać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 3) - jak wypełnić ZUS ZUA?

ZUA ZUA - wypełnienie W przypadku zgłaszania przedsiębiorcy lub pracownika do pełnego ubezpieczenia społecznego lub aktualizacji danych konieczne jest złożenie formularz ZUS ZUA. Czy wiesz, jak należy wypełnić ten formularz? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 4) – Samozatrudnienie

Samozatrudnienie a obowiązki podatkowe Samozatrudnienie polega na rozpoczęciu prowadzenia działalności jako swój własny szef. Czy wiesz, jakich obowiązków należy dopilnować? Sprawdź, kiedy tak naprawdę masz do czynienia z samozatrudnieniem. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 5) - Prawidłowe ustalenie kodów PKD oraz konsekwencje

Prawidłowe ustalenie kodów PKD - jak ustalić Wraz z rozpoczęciem działalności konieczne jest wybranie odpowiednich kodów PKD. Prawidłowe ustalenie kodów PKD może być kłopotliwe. Sprawdź, co w przypadku gdy kody PKD zostały błędnie ustalone. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 6) - Rachunek bankowy

Rachunek bankowy w firmie Czy zakładając działalność, przedsiębiorca powinien otworzyć firmowy rachunek bankowy czy też możliwe jest nieposiadanie przez firmę konta bankowego? Czy bank jest wsparciem dla przedsiębiorcy przy lokowaniu środków finansowych? Dowiedz się więcej! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 7) - Współpraca z urzędami

Rozpoczęcie działalności a współpraca z urzędami Wraz z rozpoczęciem działalności rozpoczyna się współpraca z urzędami. Współpraca ta związana jest z obowiązkiem płacenia podatków tj. podatek dochodowy czy VAT. Czy wiesz jaki rodzaj działalności dodatkowo ma obowiązek kontaktu z urzędem celnym? Sprawdź! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 8) - Wybór formy opodatkowania

Formy opodatkowania - która najlepsza Wybór formy opodatkowania przy zakładaniu działalności jest działaniem koniecznym. Czy wiesz, jakie wady i zalety reprezentuje każda z form? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, która forma opodatkowania będzie dla Ciebie najkorzystniejsza! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 9) - Rozliczanie przychodów i kosztów

Rozliczanie przychodów i kosztów Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej wiąże się z obowiązkiem rozliczania osiągniętych przychodów oraz poniesionych kosztów. Czy wiesz, jak powinno przebiegać rozliczanie przychodów i kosztów w firmie? Dowiedz się czytając nasz artykuł! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 10) - Rozliczenia roczne PIT

Rozliczenia roczne - jaki formularz wybrać? Każdy podmiot który osiągnął dochód ma obowiązek dokonać rozliczeń z fiskusem. Rozliczenia roczne PIT, składnie są na rożnych formularzach w zależności od tytułu z jakiego osiągane były dochody. Sprawdź, jakie rozliczenia roczne PIT powinieneś złożyć! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 11) - Rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług (VAT)

VAT - prawidłowe rozliczenie Rozpoczynając prowadzenie działalności konieczne jest zdecydowanie czy chcemy być czynnymi podatnikami VAT czy też zwolnionymi. Czy wiesz, jak wyglądają rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług potocznie zwanego podatkiem VAT? Sprawdź! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 12) - Zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych w ZUS - cz. I

Zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych  - stawki Przedsiębiorcy zobowiązani są do opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne do ZUSu. Czy wiesz, jakie są zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych oraz ich poszczególne stawki w ZUS? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 12) - Zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych w ZUS - cz. II

Zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych Czy przedsiębiorca zatrudniający pracowników na podstawie różnego rodzaju umów ma obowiązek zapłaty składek ubezpieczeniowych za pracowników? Sprawdź, jak oblicza się podstawę ubezpieczenia oraz jakie są zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 12) - Zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych w ZUS - cz. III

Zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych przy świadczeniach Masz obowiązek opłacać składki ubezpieczeniowe ZUS? Sprawdź, jakie są zasady rozliczania składek ubezpieczeniowych w ZUS oraz na co są one przeznaczane! Czy wiesz, jakie są rodzaje rent? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 13) – Tworzenie biznesplanów oraz budżetów inwestycyjnych

Tworzenie biznesplanów a budżetowanie - czy są różnice? Wraz z rozpoczęciem działalności konieczne jest dopełnienie wielu obowiązków formalnych. Czy wiesz, czym jest biznesplan oraz budżet inwestycyjny oraz w jakich przypadkach tworzenie biznesplanów oraz budżetów inwestycyjnych jest konieczne? Sprawdź! czytaj dalej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 14) - Pozostałe podatki i opłaty przedsiębiorcy

Opłaty przedsiębiorcy - jakie obowiązują? Rozpoczynając działalność przedsiębiorcy muszą się liczyć z licznymi opłatami i podatkami jakie zostaną na nich naniesione. Czy wiesz, jakie są podatki i opłaty przedsiębiorcy? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej! czytaj dalej
2017-09-06

Prawo pracy

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 15) - O czym należy pamiętać zatrudniając pracowników - cz. I

Zatrudniając  pracowników - jakie dokumenty przygotować? Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się z wieloma obowiązkami formalnymi. Zatrudnienie pracownika generuje dodatkowe obowiązki. Sprawdź, o czym należy pamiętać zatrudniając pracowników! Dowiedz się więcej czytając nasz artykuł! czytaj dalej
2017-09-06

Prawo pracy

Rozpoczęcie działalności gospodarczej (cz. 15) - O czym należy pamiętać zatrudniając pracowników - cz. II

Zatrudniając pracowników - obowiązki pracodawcy Czy wiesz, jakie obowiązki po stronie pracodawcy generuje zatrudnienie pracownika na umowę o pracę oraz jakie obowiązki ciążą w takiej sytuacji na pracowniku? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, o czym należy pamiętać zatrudniając pracowników! czytaj dalej
Zdaniem eksperta Pytanie
Jak przeprowadzić rozliczenie zasiłku chorobowego w zeznaniu rocznym osoby, która prowadzi działalność?
Zobacz odpowiedź eksperta