CRM - zarządzanie relacjami z klientem

Wraz z rozwojem narzędzi informatycznych, powstaje wiele aplikacji i programów przydatnych w prowadzeniu i unowocześnianiu firmy. Coraz częściej właściciele przedsiębiorstw wprowadzają system CRM (Customer Relationship Management). System ten jest specyficzną formą komunikacji między firmą a jej kontrahentami. Służy również usystematyzowaniu pracy wewnątrz przedsiębiorstwa. System opiera się na nowoczesnej technologi teleinformatycznej. Oznacza to, że potrzebny nam jest tylko Internet i możemy zarządzać firmą z każdego miejsca i w dowolnej chwili. System jest również zaopatrzony w tzw. replikator, który umożliwia przerzucenie części informacji do komputera przenośnego. Pozwala to na późniejszą synchronizację z serwerem, czyli ekonomiczne korzystanie z systemu pomimo braku łączności z serwerem. Korzystanie z najnowszych osiągnięć technologicznych łączy się jednak z kosztami. Musimy pamiętać o wyposażeniu w profesjonalny sprzęt wszystkich pracowników firmy. Trzeba też zaopatrzyć się w odpowiednie zabezpieczenia przez wirusami oraz dostępem nieupoważnionych osób. Jednak system CRM jest rozwiązaniem wprowadzanym w perspektywie kilku, a nawet kilkunastu lat, a jego zalety są niepodważalne.

Rozwiązania zastosowane w systemie CRM umożliwiają wsłuchiwanie się oraz realizację oczekiwań kontrahentów. Wprowadzenie strategii biznesowej skierowanej na klienta pozwala osiągnąć większe zyski. Zmienia to relacje klienta z firmą, zwiększa jego zadowolenie i zaufanie do firmy. Każde przedsiębiorstwo, które wprowadzi system CRM, staje się bardziej konkurencyjne na rynku. Innymi zaletami jest również wygoda, stabilność i oszczędność czasu. Niektóre systemy CRM są konkretnie ukierunkowane na branże, np. na samochodową. Specjalnie na życzenie klienta system może zostać dostosowany do odpowiednich odbiorców.

Trzeba pamiętać, że wprowadzenie systemu CRM do firmy to często długotrwały proces. Ideą systemu jest współpraca w jednym zakresie wszystkich oddziałów przedsiębiorstwa. Może to być utrudnione w przypadku, gdy w firmie istnieje niepisany sposób komunikacji lub gdy oddziały pracują zupełnie oddzielnie. Może się okazać, że należy zorganizować szkolenie, na którym pracownicy nauczą się funkcjonowania w systemie oraz współpracy między sobą. Korzyść jest jednak nieoceniona, zyski firmy w przyszłości mogą zwiększyć się nawet o 30 %.