CRM online - system wspomagający obsługę klientów

CRM (Customer Relationship Management) to system wspomagający zarządzanie relacjami z klientami zarówno w obszarze operacyjnym, jak i analitycznym. Celem wdrażania CRM jest znaczące podniesienie poziomu zadowolenia naszego kontrahenta, a tym samym zwiększenie ogólnych przychodów przedsiębiorstwa.

Systemy te nie tylko usprawniają cały proces obsługi klienta, lecz także pomagają pozyskać jego pełne dane, które w przyszłości pozwolą firmie lepiej dopasować się do jego potrzeb. Systemy CRM działają obecnie praktycznie w każdym dziale przedsiębiorstwa, począwszy od marketingu (przykład: korespondencja masowa), poprzez sprzedaż (przykład: planowanie spotkań biznesowych), obsługę klienta (przykład: monitorowanie satysfakcji klientów), a skończywszy na zarządzie (przykład: planowanie zadań). W XXI wieku CRM jest opcją niemal obowiązkową w każdej firmie, niezależnie od jej wielkości czy branży. Narzędzie to pomaga zoptymalizować działanie spółki, a tym samym usprawnić jej rozwój.

Obecnie w internecie znajdziemy wiele zarówno darmowych, jak i płatnych systemów CRM. Trudno stwierdzić, co zasługuje na szczególną uwagę, gdyż wszystko zależne jest od naszych potrzeb.

1. miniCRM

System miniCRM to proste narzędzie online przeznaczone zarówno dla małych, jak i średnich firm. System ten jest wyjątkowo prosty i intuicyjny. Niezależnie od tego, czy mieliśmy wcześniej do czynienia z rozwiązaniami tego typu, czy nie, spokojnie damy sobie radę. W przypadku obsługi miniCRM niezbędny okazuje się wyłącznie… Internet.

Aplikacja dostępna jest za pomocą przeglądarki internetowej. Systemy online pomagają nam zaoszczędzić sporą sumę pieniędzy, które w innych przypadkach wydalibyśmy na kosztowne oprogramowanie. Dodatkowo z tego narzędzia korzystać możemy również za pomocą tabletu bądź smartfona. MiniCRM jest na bieżąco aktualizowany, wzbogacany oraz rozwijany – nieustannie pojawiają się nowe funkcje. Program ten posiada wyjątkowo prosty system tasków, zadań ToDo w formie GTD. Możemy przykładowo dodać notatkę do zadania bądź zlecić jego wykonanie współużytkownikowi.

System miniCRM posiada firmową książkę kontaktów, opcję zleceń podzielonych na poszczególne etapy, raporty wyników sprzedażowych pracowników w postaci czytelnych wykresów etc. Jego niewątpliwą zaletą jest oszczędność czasu. Rejestracja trwa kilkanaście sekund, a po zalogowaniu możemy korzystać z każdej opcji systemu. Zależnie od prowadzonej działalności, dostępne są pakiety abonamentowe o zróżnicowanej cenie.

2. CRM Vision

CRM Vision to nieco bardziej zaawansowany system, który zawiera w sobie narzędzia niezbędne do bieżącej obsługi klienta, realizacji różnego rodzaju projektów, prowadzenia ewidencji zadań, a także zarządzania małym bądź średnim przedsiębiorstwem. Funkcje podzielone są na czytelne moduły. Dzięki prostemu interfejsowi, obsługa programu jest niezwykle szybka, niemal intuicyjna. CRM Vision umożliwia również wyszukiwanie oraz filtrowanie informacji.

Do wyboru dostępne są trzy wersje, różniące się liczbą dostępnych opcji, a także finalnymi kosztami. CRM Vision posiada czytelną bazę klientów, umożliwiającą ich szybkie wyszukiwanie oraz grupowanie. Dodatkowo możemy importować i eksportować dane do Excela. CRM zaopatrzony jest również w plan dnia oparty na bazie kalendarza, zawierający automatyczne przypomnienia SMS i e-mail, a także monitorowanie procesu i czasu wykonania.

Program umożliwia wysyłanie wiadomości e-mail (pojedynczych, jak i grupowych) bezpośrednio do klientów (również zarówno pojedynczych, jak i grupowych), a także korzystanie z szablonów wiadomości i pełną integrację z programami pocztowymi. Niewątpliwą zaletą CRM Vision jest pełne budżetowanie i dokumentacja prowadzonych projektów, podział na etapy, a także poziomowanie uprawnień. W przypadku wsparcia sprzedaży aplikacja umożliwia tworzenie ofert, faktur zamówień i wysyłanie tych dokumentów za pomocą poczty e-mail.

3. SugarCRM

Od kilku lat SugarCRM stanowi jedno z najlepszych, darmowych narzędzi CRM online. Oczywiście istnieje również wersja płatna, która może poszczycić się nieco bardziej zaawansowanymi opcjami, aczkolwiek darmowa również utrzymuje poziom i znacznie ułatwia funkcjonowanie firmy. Program jest w pełni intuicyjny – czytelny interfejs pozwala szybko i sprawnie wyszukać najpotrzebniejsze informacje. Panel użytkownika może być edytowany wedle naszych potrzeb.

Dodatkowo narzędzie umożliwia powiązanie dowolnych elementów systemu, przykładowo projekt – szanse sprzedażowe. Wybór możliwości prezentowania obiektów dodatkowo pozwala dopasować program do naszych wymogów. Tak jak w przypadku innych CRM możemy planować i rejestrować wydarzenia, a także zestawiać je z dowolnymi elementami np. projektem czy kontrahentem. Mamy możliwość podglądania wydarzeń w dowolnym czasie zarówno w kalendarzu personalnym, jak i współdzielonym. Zaletą SugarCRM jest możliwość integracji z zewnętrznymi serwisami.

Aplikacja zawiera bazę informacji o kontrahentach, a także możliwość planowania i rejestrowania wszelkiego rodzaju relacji. Narzędzie to zawiera naprawdę wiele możliwości, począwszy od zarządzania szansą sprzedaży i prowadzenia kampanii mailingowych.

Obecnie w internecie znajduje się niezliczona ilość narzędzi CRM. Szukając odpowiedniego, powinniśmy zwracać uwagę na programy dostosowane do wielkości naszej firmy. Z racji tego, że większe CRM są automatycznie bardziej rozbudowane, nie zdadzą one egzaminu w niewielkich spółkach. Trzeba mieć również na uwadze, że abonament uzależniony jest najczęściej nie tylko od branży, lecz także od liczby pracowników i potencjalnej liczby kontrahentów.

Warto zapoznać się również z takimi CRM jak Zurmo, Cream, VTiger oraz FatFree. Wszystkie te programy są darmowe, aczkolwiek część z nich posiada również wersję pełnopłatną. Zarządzanie kontaktami i klientami jest niezbędne w przypadku każdej działalności. Odpowiedni system CRM pozwoli nam zaoszczędzić nie tylko pieniądze, lecz także czas.