Sprzedaż w internecie - czy strona WWW jest konieczna? (cz. 6)

Internet to specyficzne środowisko, w którym dzieje się wiele i to w charakterystyczny dla tego medium sposób. Dlatego sprzedaż w internecie cechuje się swoistymi właściwościami. Czy do sprzedaży w sieci potrzebna jest własna strona internetowa, czy też można się bez niej obejść?

Sprzedaż w internecie a miejsce w sieci

Każda firma jest inna, każdy biznes wypracowuje własne metody pozyskiwania klientów na oferowane przez siebie produkty. Jak już wiemy z poprzednich części cyklu, zależy to zarówno od produktu lub usługi, jak i grupy docelowej klientów. Najprawdopodobniej firma działająca w obszarze B2B będzie nieco inaczej docierać do klienta niż sklep internetowy kierujący swoją ofertę do konsumentów będących osobami prywatnymi (B2C).

Niemniej internet ma to do siebie, że jest wirtualny, czyli w jakimś sensie jest niematerialny. To oczywiście tylko przenośnia, bo przecież wszystkie strony internetowe dostępne w sieci znajdują się na serwerach - fizycznych przedmiotach zajmujących określone miejsce w pomieszczeniach służących do ich przechowywania. Tak czy owak, internet przedstawia zjawiska zarówno prawdziwe, jak i fikcyjne czy wymyślone, wykorzystując takie formy kreowania wirtualnej rzeczywistości jak słowo pisane, zdjęcia, filmy, rysunki czy dźwięki. Dlatego zwykle, chcąc coś sprzedać w sieci, kierujemy naszego klienta do konkretnego miejsca, które wywołuje pozór pewnej stabilności. Taka lokalizacja w sieci zawiera konkretny adres danego podmiotu gospodarczego, imię i nazwisko właściciela, czasem zdjęcie siedziby. Dzięki temu strona transakcji kupno-sprzedaż zaczyna być "namacalna" i realna.

Sprzedaż w internecie - czy własna strona jest konieczna?

Z wyżej wymienionych względów firmy posiadają strony internetowe z ofertą przedsiębiorstwa, a e-sklepy swoje serwisy WWW zawierające wirtualne półki z produktami, ich opisem i zdjęciami. Dla celów sprzedażowych tworzy się specjalny landing page, czyli stronę, która w jednej odsłonie przedstawia wszystkie najważniejsze informacje potrzebne klientowi na podjęcie decyzji zakupowej.

Czy w takim razie można prowadzić sprzedaż w internecie bez posiadania własnej strony internetowej?

Oczywiście, że tak! Sieć daje wiele możliwości sprzedaży, nawet jeśli nie masz swojego serwisu internetowego. Można to realizować poprzez serwis aukcyjny Allegro - tutaj przecież nie jest wymagane posiadanie strony sklepu internetowego, żeby jako podmiot gospodarczy sprzedawać swoje produkty. W branży od długiego czasu toczy się dyskusja, czy social media sprzedają, czy się do tego nie nadają. Niezależnie od tego, możesz posiadać swój firmowy profil na Facebooku, Instagramie czy jeszcze gdzieś indziej i poprzez własne działania społecznościowe albo płatną reklamę nakłaniać użytkowników mediów społecznościowych do kupowania twoich towarów.

Czy w takim razie posiadanie własnego serwisu WWW jest niezbędne?

Na to pytanie należy odpowiedzieć, że niestety... tak. Strona internetowa to podstawowa wizytówka firmy, od której należy zacząć promocję w internecie. Wymienione wyżej sposoby docierania do potencjalnego klienta mogą być skuteczne, ale stanowią kolejne kanały komunikacji z rynkiem. Witryna internetowa w takiej czy innej formie jest tym miejscem, w którym klient może się niejako "zakotwiczyć" i nabrać przekonania, że firma faktycznie istnieje. Jeśli masz do wyboru dwie firmy oferujące interesujący cię produkt, to którą wybierzesz: taką, która ma swoją stronę czy tę bez własnej witryny? Czy firma bez swojej strony wzbudza zaufanie?

Czy strona internetowa ułatwia sprzedaż w internecie?

Oczywiście, że tak! W przypadku sklepów internetowych posiadanie strony jest podstawowym warunkiem istnienia sklepu internetowego. Bez witryny nie ma sklepu, koniec i kropka. Co do pozostałych stron, nazwijmy je firmowych, to każdy szanujący się biznes powinien mieć własny serwis WWW. Witrynę można tak przygotować, że będzie służyła między innymi albo przede wszystkim (to już zależy od właściciela firmy) do pozyskiwania leadów sprzedażowych w internecie. Leady sprzedażowe w bardzo bezpośredni sposób przekładają się na konkretnych klientów.

Niezależnie od typu serwisu WWW (e-sklep, strona firmowa), poprzez stronę można prowadzić sprzedaż w internecie, wykorzystując do jej promocji różnorodne metody. Punktem wyjścia do widoczności w Google (to w tej wyszukiwarce klienci szukają usług i produktów takich jak twoje), jest właściwa optymalizacja strony internetowej po to, żeby następnie wesprzeć ją pozycjonowaniem, które opiera się w głównej mierze na zdobywaniu linków do serwisu z innych miejsc w sieci. Chcąc szybko pozyskać klientów, można wesprzeć się kampanią AdWords. Jeśli chcemy natomiast, żeby wrócili do nas użytkownicy, którzy odwiedzili naszą stronę, to warto ich namawiać do tego poprzez działania remarketingowe. Chcąc budować wizerunek marki i sprzedawać nasze artykuły, można pokusić się o marketing szeptany na forach internetowych. Kampanie content marketingu również wesprą zarówno pozycjonowanie strony, jak i wizerunek eksperta oraz pomogą prowadzić skuteczną sprzedaż w internecie. Kampania e-mailingowa może przysporzyć nam w krótkim czasie wiele leadów sprzedażowych.

Opcji do wyboru jest wiele. Każda z nich może wspierać skuteczną sprzedaż naszych produktów. Każda z nich kieruje potencjalnych klientów na naszą stronę internetową, bez której sprzedaż w internecie nie będzie tak efektywna, jak może faktycznie się stać.