X

Strona produktu w sklepie internetowym - co powinna zawierać?

Założenie sklepu internetowego na dzisiaj to żaden problem. Wystarczy mieć dobry pomysł, ciekawe produkty, poszukać platformy oferującej oprogramowanie do sklepu online, stworzyć tak z pozoru nieważne elementy jak strona produktu i można zacząć działać. Jednak czy aby na pewno? Czy w czasach tak dużej konkurencji i coraz bardziej rosnących oczekiwań ze strony konsumentów jest to faktycznie wystarczające? Warto na chwilę zastanowić się, co jeszcze może mieć decydujący wpływ na to, czy dany biznes online poradzi sobie w świecie ciągłej walki o byt na rynku. 

Bez wątpienia najbardziej decydującym ogniwem w handlu jest klient i ścieżka trafiania w odpowiednie miejsce o odpowiedniej porze. Czy jednak odpowiednio przygotowania droga, którą podąża do nas klient, to gwarancja sukcesu?

Jak okazuje się, na tym etapie cały proces walki i zabiegania o klienta jeszcze nie ustaje. Teraz trzeba tak zaprezentować potencjalnemu klientowi produkt/ofertę, aby był on przekonany, iż właśnie w danym momencie trafił dokładnie na to, czego poszukuje i co w pełni zaspokoi jego potrzeby. Dlatego też w dzisiejszym artykule skupimy się wyłącznie na stronie produktu, czyli miejscu, w którym każdy konsument ostatecznie zadecyduje, czy dokona zakupu czy też z niego zrezygnuje.

Strona produktu - założenia

Nie ma chyba jedynego i zarazem najlepszego przepisu na to, jak powinna wyglądać idealna strona produktu, zwana również kartą produktu. W związku z tym, że na rynku występują różne segmenty i każda z grup odbiorców może mieć odmienne oczekiwania względem sposobu prezentacji oferty, wymusza to na sprzedających poszukiwanie złotego środka idealnego właśnie dla swojego sektora.

Warto jednak zwrócić uwagę, iż są pewne elementy, które na stronie produktu bezwzględnie powinny się znaleźć, bowiem bez nich nie ma najmniejszej szansy na realizację transakcji zakupowej. Dlatego podejmiemy się zadania, jakim jest przedstawienie niezbędnych komponentów strony produktu, które mogą w istotny sposób wpłynąć na wyniki sprzedaży danego e-sklepu.

Strona produktu - kluczowe elementy

Strona produktu z nazwą

Wydawałoby się, że nazwa produktu jest rzeczą oczywistą dla wszystkich handlujących w internecie. Jednak czy aby na pewno? Czy podanie na stronie nazwy dla oferowanego produktu na pozór oczywistej i zrozumiałej dla sprzedającego jest tak samo odczytywane przez odwiedzających jego sklep konsumentów? Odpowiedź na to pytanie dają liczne przykłady nazw zamieszczanych na stronach produktowych wymagających niejednokrotnie wręcz użycia translatora celem ich odpowiedniej interpretacji i zrozumienia. Konkretne oznaczenie marki, modelu czy wariantu, rozbudowane o znaczące parametry pozwalające zidentyfikować dany produkt to na pozór może mało ważny, jednak potwierdzony doświadczeniem i niezmiernie znaczący dla odbiorcy element.

Sformułowanie nazwy produktu to jedna rzecz, natomiast sposób jej prezentacji to druga strona medalu. Duża, wyraźna, niezlewająca się z resztą tekstu nazwa to chyba przepis na to, aby nie przemknęła ona niezauważona, a potencjalny klient już na pierwszy rzut oka czuł, że trafił w odpowiednie miejsce. Warto także uwzględnić rolę, jaką nazwa może odegrać w pozycjonowaniu stron internetowych i wykorzystać do jej zapisu odpowiedni znacznik, jakim jest H1.

Strona produktu a cena

Kolejnym, o ile nie najważniejszym dla większości kupujących w sklepach internetowych, elementem decydującym o zakupie jest bez wątpienia cena produktu. Bez względu na to, czy jest to świat offline czy online zawsze odgrywała i nadal odgrywać ona będzie bardzo ważną rolę.

Często decyzja o zakupie danego produktu zapada jeszcze przed wejściem na stronę e-sklepu. Popularną praktyką jest bowiem rekonesans w sklepie stacjonarnym/tradycyjnym celem sprawdzenia produktu, którym zainteresowani są konsumenci, a następnie dokonanie zakupu już w sieci. Porównanie cen sprawdzonego naocznie produktu to idealna szansa dla handlujących w sieci. Dzięki możliwości zaoferowania zdecydowanie bardziej konkurencyjnych cen niż może zaproponować rynek offline już sama cena może stać się jedynym argumentem przemawiającym za dokonaniem zakupu w danym miejscu. Dlatego warto zadbać o jej odpowiednie wyróżnienie i ekspozycję na stronie produktu. A jeśli faktycznie jest tak konkurencyjna na rynku, należy tym bardziej zatroszczyć się, aby stała się przepustką do zjednania sobie klienta i w przyszłości jego powrotu do sklepu w efekcie pozytywnych doznań towarzyszących mu podczas wcześniej dokonywanych w danym miejscu zakupów.

Niedopuszczalnym wręcz błędem jest zamieszczenie na stronie produktu zdezaktualizowanej wysokości ceny danego produktu. Wprowadzenie w błąd konsumenta może sporo kosztować, dlatego należy dołożyć wszelkich starań, aby wielkość ta była zawsze aktualnie obowiązującą i dostosowaną w sytuacjach występujących promocji czy rabatów.

Zdjęcia a strona produktu

Szczególnie świat online, który nie umożliwia wykorzystania zmysłów takich, jak smak, zapach czy dotyk, powinien zwrócić uwagę na wykorzystanie ludzkiej percepcji. Popularne jest stwierdzenie, że zakupy dokonujemy oczami i chyba jest w tym sporo prawdy. Jeśli klient ma zdecydować się na zakup w naszym sklepie, warto, aby dokonał on wyboru świadomie i wiedział dokładnie, co nabywa. A bez wątpienia dobrej jakości zdjęcia będą w tym bardzo przydatne. Należy pamiętać, że możliwość zobaczenia każdego nawet najmniejszego detalu z bliska, czy przyglądnięcia się produktom z każdej możliwej perspektywy, mogą mieć istotny wpływ na ostateczną decyzję każdego potencjalnego kupującego.

Warto też pamiętać, aby zdjęcia były faktycznym obrazem oferowanego na stronie produktu, w przeciwnym razie w przyszłości mogą się stać jedynie antyreklamą danego sklepu.

Strona produktu a wideo 

Atrakcyjną formą prezentacji produktu, jego walorów i sposobów jego wykorzystania jest zastosowanie przekazu w postaci filmu video zamieszczonego na stronie produktowej e- sklepu. Jest to forma stanowiąca dodatkowe wsparcie dla zamieszczanych na stronie zdjęć i opisów, która w bardzo perswazyjny sposób może oddziaływać na potencjalnego nabywcę. Oczywiście, warunkiem jej skuteczności jest jej odpowiednie przemyślenie i przygotowanie. Jest to zdecydowanie bardziej wyraziste medium umożliwiające prezentację zalet i korzyści wynikających z nabycia danego produktu niż zdjęcia, stąd warto rozważyć wykorzystanie takiego wizualnego środka sprzedaży, którego zastosowanie może co najwyżej urozmaicić i wspomóc sprzedaż w sklepie.

Strona produktu i jego opis

Zobaczyć to jedno, jednak poznać bliżej szczegółowe informacje o produkcie to inna sprawa. Opisy produktów w zależności od specyfiki danej branży bez wątpienia będą się od siebie różnić. O ile w niektórych przypadkach zamieszczenie niemal pełnej instrukcji obsługi czy specyfikacji technicznej jest niezbędne, o tyle w pozostałych byłoby kategoryczną pomyłką. Kopiowanie informacji i opisów produktów z innych źródeł to także znaczący błąd, jednak bardzo popularny, obserwując zasoby sieci. Taki zabieg zdublowania ma negatywny wydźwięk zarówno w odbiorze przez konsumenta, który wszędzie dowiaduje się wyłącznie tego samego na temat produktu, jak i robotów Google'a. Warto dlatego pokusić się o samodzielne stworzenie opisu zachęcającego czytającego do zakupu dzięki możliwości uzyskania z takiej treści zdecydowanie więcej informacji niż można zdobyć od konkurencji. Suchy opis wyłącznie cech produktów nie jest dobrym posunięciem. Są one ważne, jednak warto zastanowić się, czy aby na pewno uzasadnione przy każdym rodzaju produktów? Bez wątpienia opcja porównania istotnych parametrów wybranych produktów zachęca do zakupu, ale wzbogacenie opisu o prezentację zalet i korzyści wynikających z posiadania produktu może stać się przepustką do osiągnięcia założonego celu, jakim jest sprzedaż.

Warto pamiętać także, że sam opis na stronie produktu powinien być treściwy, w miarę zwięzły, ale przede wszystkim napisany przyjaznym i zrozumiałym dla potencjalnych klientów językiem. Tak, aby jego rola była jasna i oczywista, a w efekcie prowadziła tylko ku jednemu - zachęceniu do kupna.

Strona produktu i przyciski

Nie ma możliwości zakupu, jeśli na stronie produktu nie pojawi się przycisk dodaj do koszyka. Wydawałoby się, że jest to jeden z najbardziej podstawowych elementów strony produktu, ale chyba nie dla każdego posiadacza sklepu jest to tak oczywiste. Nadal bowiem zdarzają się przykłady sklepów, które wręcz dbają o schowanie tego jakże znaczącego elementu strony produktowej.

Czy bowiem malutki guzik, niemal niewidoczny i usytuowany w miejscu, w którym nikt go by się nawet nie spodziewał, będzie dobrym posunięciem? Raczej nie, gdyż nawet w tym wypadku warto choćby uwzględnić przyzwyczajenia e-konsumentów nielubiących w pewnych sytuacjach czuć się zaskoczonymi.

Dysponując już wyraźnym przyciskiem, usytuowanym w odpowiednim miejscu, warto zatroszczyć się o odpowiednio sformułowane "call to action", czyli tzw. wezwanie do działania. Jak bowiem ma spełnić swoją rolę nakłonienie do nabycia produktu hasło, które wzbudza konsternację, zakłopotanie czy niezręczność?

Oglądając działające obecnie w sieci sklepy i ich strony produktów pierwszym, co zwraca uwagę, jest zamieszczony tam kolor przycisku. Niby to tylko kolor, jednak jego roli nie można umniejszać. Kontrastowość względem tła i szczególne wyróżnienie dzięki grze barw na stronie produktu to element, który bez wątpienia wpłynie na konwersję. Dlatego, jeśli chcemy mieć pewność, że występujący na stronie danego sklepu kolor przycisku jest dobrze dobrany, warto pokusić się o realizację testów sprawdzających, który z nich jest najlepszym do sprzedaży w tym konkretnym miejscu.

Wyrazistość i zwiększoną uwagę e-konsumentów można również podkreślić, wykorzystując w ramach przycisku animację.

Strona produktu i dodatkowe informacje

Prezentacja produktu na stronie e-sklepu to również przedstawienie wszystkich niezbędnych informacji związanych z całą obsługą towarzyszącą samemu procesowi zakupów. Koszty, warunki i czas dostawy, dostępność produktów, szczegóły ewentualnej promocji czy warunków nabycia w systemie ratalnym itp. Są to wiadomości, które sprawiają, iż konsument czuje się bezpieczniejszy, będąc pewnym, czego może się spodziewać, realizując transakcję. Każdy bowiem dokonując zakupów, lubi mieć pewność, że żadna sytuacja z tym związana go nie zaskoczy i nie zniechęci.

Opinie, recenzje i komentarze a strona produktu

Sami niejednokrotnie przed dokonaniem zakupu decydujemy się na prześledzenie opinii zamieszczanych w internecie. Nie trudno się domyślić, że należymy do większości internautów, dla których jest to niezmiernie cenne źródło informacji, mających ogromny wpływ na decyzje zakupowe nie tylko w sieci. Z tego względu zamieszczenie w ramach strony produktu możliwości publikowania ocen czy komentarzy innych internautów korzystających z danego produktu jest bardzo trafnym posunięciem. Dzięki temu nie tylko dany produkt może zyskać w oczach potencjalnych nabywców, ale także umożliwimy zamieszczanie dodatkowych informacji wzbogacających opis produktu o informacje, które mogą stanowić unikatowe wiadomości dotyczące produktu względem tego, co znajduje się na innych stronach w internecie.

Sprzedaż wiązana i strona produktu 

Jeżeli jest możliwość prezentacji dodatkowych produktów powiązanych z tym, do którego dana strona produktu się odnosi, bez wątpienia warto z tego skorzystać. Będąc przykładowo na stronie pieca i prezentując automatycznie osprzęt potrzebny do jego prawidłowego zamontowania, można bowiem przyczynić się, iż właśnie ta kompleksowość oferty w jednym miejscu zaważy o dokonaniu zakupu. Tego rodzaju forma rekomendacji produktów wymaga jednak głębszego przeanalizowania, co z czym warto skorelować, aby zabieg miał faktycznie sens i uzasadnienie. Poza produktami powiązanymi można wykorzystać na stronie produktu zabieg prezentacji zestawu (wspólne nabycie z innym produktem z oferty daje profity), czy wyświetlenia produktów, które nabyli inni internauci. Zastosowanie w ramach strony produktów takich powiązań bez wątpienia jest dobrym posunięciem, a efekt tego znajdzie swoje odbicie w generowanych wynikach sprzedaży każdego sklepu.

Jak można wywnioskować z powyższej analizy, strona produktu to składowa wielu elementów, z których każdy może w znaczący sposób zdecydować o sukcesie albo porażce danego e-sklepu. Aby jednak strona była efektywna, istotne jest współgranie wszystkich komponentów i dopasowanie ich do aktualnych potrzeb i oczekiwań konsumentów. Mając na celu stworzenie jak najbardziej skutecznego miejsca sprzedaży, warto obserwować zachowania odwiedzających sklep internautów i dokładnie wsłuchiwać się w wysyłane przez nich wskazówki, bo to oni są w stanie najdokładniej zasugerować, co należy zrobić, aby było jeszcze lepiej. Trzeba pamiętać, że dany sklep powstaje z myślą o własnych klientach i to oni w największym stopniu są w stanie pokazać najlepsze drogi i kierunki jego rozwoju.

Czegoś zabrakło? Skontaktuj się z nami