YouTube jako kanał promocji przedsiębiorstwa

Korzystasz z YouTube’a prywatnie, ale czy masz tam swój kanał? Zakładając własne konto na YouTube, możesz wiele zyskać - przekonaj się, jakie korzyści to ze sobą niesie.

Wyobraź sobie, że siedzisz wygodnie na kanapie, trzymasz w ręku pilota i przeglądasz kanały telewizyjne. Czy nie jest tak, że zazwyczaj wybierasz te same kanały? Dla jednych będą to kanały informacyjne, dla innych sportowe, a dla jeszcze innych z ulubionymi serialami. Z YouTube może być podobnie – zakładając własny kanał możesz trafiać do swoich odbiorców i zagościć u nich w domach na stałe. Opłaca się, prawda?

YouTube mocno silny

YouTube na trwałe wpisał się w polski i światowy internet. Gdy startował w 2005 roku, nikt nie zdawał sobie sprawy z tego, że po kilku latach znajdziemy tam właściwie wszystko – śmieszne filmiki amatorskie, ulubione piosenki, pełnometrażowe filmy, urywki zawodów sportowych, poradniki i wiele innych rzeczy. Jest tam też miejsce dla Ciebie, bo YouTube to w sporym uproszczeniu internetowa telewizja, na którą film może dodać każdy.

Dlaczego warto to zrobić? Kluczowy jest potencjał YouTube. Z portalu korzysta ponad miliard użytkowników, którzy oglądają codziennie setki milionów godzin filmów i generują miliardy wyświetleń. Liczba godzin spędzanych miesięcznie przez użytkowników na oglądaniu filmów w YouTube rośnie z każdym rokiem o 50%. Co minutę na stronę internetową trafia 300 godzin filmów. Około 60% wyświetleń uzyskiwanych przez twórców pochodzi spoza ich kraju ojczystego. YouTube jest dostępny w 75 krajach i 61 językach. Połowa wyświetleń generowana jest na urządzeniach mobilnych. Skala możliwości jest ogromna,  tylko jak ma zyskać na tym statystyczny Kowalski, który prowadzi własny biznes?

YouTube - coś więcej niż zwykła rozrywka

YouTube to coś więcej niż tylko krótkie, śmieszne filmiki. Ci, którzy dziś z dumą opowiadają, że osiągnęli sukces w e-commerce, z pewnością potwierdzą, że częściowo stało się to dzięki kanałowi na YouTube. Promocja firmy to nie tylko Facebook, Google AdWords czy SEO. To też dotarcie do klientów, którzy spędzają czas na YouTube.

Możliwości, które daje promocja na YouTube:

  • publikowanie własnych materiałów filmowych,

  • wykupywanie reklam na pojawiających się boxach lub innych filmikach,

  • korzystanie z usług vlogerów, czyli osób, które mają swoje kanały i cieszą się dużą popularnością.

Jak zacząć? Wystarczy założyć konto na YouTube. Jeśli masz już konto w usługach Google (np. Gmail), od razu możesz zacząć korzystać z YouTube - portal należy właśnie do Google’a. Utwórz swój profil na Facebooku, dodawaj regularnie filmy, im częściej będziesz publikować, tym więcej będziesz zyskiwać subskrybentów, czyli widzów, którzy śledzą Twój kanał. Ważne, aby skupić się na pierwszych 5 sekundach filmiku, w których przyciągniemy uwagę widza. Dobry film reklamowy powinien być stosunkowo krótki, przedstawiać charakter naszego kanału, a na końcu  zapraszać do subskrypcji i korzystania z social mediów.

Przykład: prowadzisz sklep internetowy, zajmujesz się sprzedażą suplementów diety. Decydując się na własny kanał na YouTube, możesz pokazywać tzw. case’y, czyli historie sukcesu. Mogą to być rozmowy z osobami, które zaczęły brać suplementy diety, dzięki czemu znacząco poprawiły swoją kondycję fizyczną i zdrowie. Przekaz jest czytelny: poza sprzedawcą jesteś nauczycielem i ekspertem. Ludzie zaczynają Cię oglądać i wierzą w to, co mówi  przekaz… bo przekaz jest naturalny. Pod wpływem tych działań wyrażają zainteresowanie Twoim produktem i dokonują zakupu.

Video w content marketingu

Publikowanie na YouTube to postawienie na content marketing w formie video. Materiały video należą do najbardziej popularnych treści w internecie. Wrzucanie filmów na portal nie oznacza jednak, że zawsze jest to przemyślany video marketing. Co warto więc publikować, by zainteresować klienta?

  • Pokaż produkt - sprzedajesz pralki, chemię domową z Niemiec, ubranka dziecięce, czy może zaproszenia ślubne? Cokolwiek to jest, zaprezentuj swój produkt. Dzięki temu wyjaśnisz odbiorcom, jak działa i do czego służy. Takie video spełnia oczywiście również funkcję promocyjną. Film wyjaśniający umieszczany jest na stronach internetowych po to, żeby internauta mógł zobaczyć działanie produktu, czy usługi “w akcji”.

  • A może czas na poradnik? - kanał na YouTube może wzmacniać sprzedaż dzięki poradnikom. Tego typu forma video często wykorzystywana jest w przypadku firm szkoleniowych.

  • Referencje, czyli pokaż jak inni Cię chwalą - w kwestii zakupów decyzja statystycznego Polaka często bazuje na opinii innych. Standardowe referencje łatwo podważyć, referencje w formie video robią znaczącą różnicę. Pomyśl o tym – może mieć to szczególne znaczenie, jeśli opinie o Twojej firmie w sieci nie są pozytywne.

Boksy reklamowe alternatywą dla filmów

Jeśli nie czujesz się na siłach, by tworzyć profesjonalne treści video na YouTube, postaw na boxy reklamowe wyświetlane dla Twoich potencjalnych klientów. Chodzi o boksy reklamowe i reklamy, które wyświetlają się przed lub w trakcie filmu innej osoby. Na początek nie warto jednak wkładać dużego kapitału w boxy reklamowe. Jeśli chcesz to zrobić, zainwestuj na próbę. Tak będzie lepiej, biorąc pod uwagę fakt, że większość użytkowników korzysta z programów blokujących reklamy. Istnieje również ryzyko, że ci, którzy nie używają takich programów, skupią się na przekazie filmowym, a nie na reklamach wyświetlanych obok treści video.

Stawiaj na video, jeśli mierzysz w sam szczyt. Najlepsi w Twojej branży używają tej techniki marketingowej, jeśli więc chcesz dołączyć do ich grona, najpierw dołącz do YouTube’a.