Poradnik Przedsiębiorcy

Email marketing - jak skutecznie trafić do klientów i promować firmę?

Sztuką marketingu jest umiejętność trafienia do odbiorcy z odpowiednim przekazem. W tym celu dokonuje się analizy klienta, jego zainteresowań i potrzeb. Jednakże dystrybucja takiego przekazu nie jest prosta. Najczęściej firmy decydują się na przekaz masowy licząc, że dotrze on do wybranej przez nich grupy docelowej. Problemem jest jednak brak pomiaru skuteczności takiej reklamy i duże nakłady finansowe. Dobrą alternatywą w tym wypadku będzie email marketing, który tanim kosztem pozwoli wysłać odpowiednią wiadomość do właściwej grupy odbiorców.

Czym jest email marketing?

Email marketing jest jedną z form marketingu bezpośredniego, która wykorzystuje do komunikacji pocztę elektroniczną. Głównymi celami email marketingu są tworzenie i podtrzymywanie relacji z klientami oraz sprzedaż. Niekwestionowaną zaletą tej formy komunikacji jest możliwość wysokiej personalizacji przekazu. Możesz podzielić swoich klientów na kilka grup, a co za tym idzie wysłać wiadomość z precyzyjnie dobraną dla nich treścią. Coraz więcej narzędzi do email marketingu umożliwia również personalizację na poziomie dodawania w początku wiadomości imienia odbiorcy. Tym sposobem klient poczuje się, jakby ten email był przygotowany specjalnie dla niego i chętniej zapozna się z jego treścią.

Do innych zalet email marketingu należy zaliczyć:

  • małe koszty,
  • szybkość przekazu,
  • skalowalność (korzystają z niego małe firmy z garstką klientów, jak i korporacje z milionami użytkowników)
  • oraz bardzo dobrą możliwość mierzenia skuteczności - wiesz kiedy i jaka liczba wiadomości została wysłana, ile z nich otwarto, co najbardziej zainteresowało odbiorców i czy wygenerowały sprzedaż.

Email marketing - najczęstsze cele stosowania

Email marketing najczęściej jest używany w celach informacyjnych i promocyjno-sprzedażowych. Dodatkowo email marketing coraz częściej wykorzystuje się do badań marketingowych, zamieszczając w treści emaila ankietę, lub link do ankiety, która pozwoli zebrać informacje o potrzebach lub stopniu zadowolenia klienta.
Do celów informacyjnych stosuje się newsletter, biuletyn i dzienniki elektroniczne, natomiast w sprzedażowych używa się reklamy z ofertą specjalną w treści wiadomości.

Jak pozyskać bazę adresów?

Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest samodzielne zbieranie adresów email poprzez oferowanie możliwości zapisania się do newslettera na swojej stronie internetowej. W przypadku, kiedy prowadzisz sprzedaż internetową, możesz w formularzu zamówienia umieścić box ze zgodą na otrzymywanie mailingu z ofertami, którą klient zaznaczy, jeśli będzie zainteresowany. Jeśli nie posiadasz własnej bazy adresów mailowych, możesz taką kupić od firmy zewnętrznej. Zakup wartościowej bazy nie jest tani. Użytkownicy takiej bazy dobrowolnie wyrazili zgodę na znalezienie się w niej, a ponadto reprezentują grupę docelową firmy.

Przykład 1.

Pani Kasia prowadzi sklep internetowy z torebkami. Odpowiednią dla niej bazą adresów do rozesłania maillingu z promocyjną ofertą będzie zbiór maili kobiet zainteresowanych modą.

Zdecydowanie odradzam taką z Allegro za 50 zł, gdyż najczęściej nie jest ona autoryzowana (nie ma zgody użytkowników na wykorzystywanie ich danych osobowych) i przez to może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Email marketing a spam

Ważną rzeczą w email marketingu jest zgoda klienta na otrzymywanie od nas wiadomości. Jeśli takiej zgody nie posiadamy wtedy nasza korespondencja zostanie potraktowana jako spam. Według prawa europejskiego za spam uważa się przede wszystkim niezamawianą przez użytkownika wiadomość o charakterze reklamowym oraz niezamawiane oferty handlowe.