Poradnik Przedsiębiorcy

Google+, Facebook - serwisy społecznościowe warte uwagi

Można zauważyć, że w obecnych czasach serwisy społecznościowe są przedmiotem coraz większej uwagi. Służą one do utrzymywania starych znajomości, a także przyczyniają się do powstawania nowych. Jeszcze do niedawna korzystały z nich tylko osoby prywatne, traktując je jako formę rozrywki. Aktualnie coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje portale takie, jak Facebook czy Google+ do promowania swojej firmy. Jest to nowoczesna forma pozyskiwania klientów, która posiada wiele zalet oraz nie wymaga nakładów pieniężnych.

Serwisy społecznościowe dla firmy - Facebook

Nie ma wątpliwości, że to właściwy kanał dystrybucji i komunikacji z klientami dla wszystkich. Jednak do podejmowania działań promocyjnych na Facebooku trzeba podejść z głową, dogłębnie rozważając każdy pomysł. Na wstępie przedsiębiorca powinien odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań. Po pierwsze, czy grupa odbiorców, do której będzie skierowana kampania odpowiada kategorii oferowanych produktów lub usług. Następnym krokiem będzie postawienie celów, jakie firma chce osiągnąć przy pomocy Facebooka oraz określenie, czy są one możliwe do realizacji. Jeżeli w wyniku tej krótkiej analizy przedsiębiorca jest w stanie odpowiedzieć na powyższe kwestie, nie pozostaje nic innego, jak podjęcie kampanii na portalu.

Określenie grupy docelowej

Podstawowym zadaniem jeszcze przed podjęciem działań marketingowych jest określenie potencjalnych odbiorców usług i oferowanych produktów. Wiadomo, że nawet najlepsza kampania będzie nieefektywna, jeżeli będzie skierowana do niewłaściwej grupy użytkowników. Facebook to ogromna liczba internautów, stwarzająca wiele możliwości. Według ekspertów kryteria dotychczas brane pod uwagę, jak płeć, wiek, miejsce zamieszkania oraz poziom zamożności są już przestarzałe. W tej chwili warto zwracać uwagę na zainteresowania oraz pasje potencjalnych klientów. Uzasadnienie może stanowić sytuacja, w której konsumentami tych samych produktów lub usług będą osoby różnej płci, w innym przedziale wiekowym, zamieszkujące zupełnie odmienne regiony. Będzie wiązało je jedynie przywiązanie do firmy oraz wykreowanej marki.

Facebook udostępnia takie możliwości, jak personalizowanie reklam pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania, ale również wykształcenia i wykonywanego zawodu. Jest to szczególnie przydatne dla małych i średnich przedsiębiorstw, działających w określonym regionie. Przykładowo firma oferująca sprzęt do wędrówki po górach może skierować ofertę do mężczyzn zamieszkujących województwo dolnośląskie, w przedziale od 20 do 40 roku życia, zainteresowanych trekkingiem. Dodatkowo Facebook oferuje wiele innych możliwości reklamy, chociażby interesujące Story Ads czy linki sponsorowane. Efektywny wybór zależy przede wszystkim od zdefiniowanych celów kampanii.

Określenie celów komunikacji marketingowej

Facebook to doskonała forma komunikacji marketingowej, za pomocą której możliwe jest informowanie o bieżącej działalności firmy, np. o nowych produktach, usługach, dostępnych promocjach oraz planach rozwoju. Należy jasno określić strategię działań podejmowanych na portalu, a także podejść do tego profesjonalnie. Warto zwrócić uwagę, iż kampania tego typu nie wpłynie bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży, ale poprawi wizerunek przedsiębiorstwa, jako wiarygodnego i spełniającego oczekiwania klientów. Komunikacja z użytkownikami na Facebooku powinna znaleźć się w centrum uwagi firmy, ponieważ jest to działanie długoterminowe, skutkujące pośrednio na wzrost liczby klientów. Przy określaniu celów należy skupić się na budowaniu trwałych relacji z klientami, jednocześnie podchodząc do tego kreatywnie. Klient musi wiedzieć, że jest traktowany wyjątkowo oraz dostarczane są mu informacje, których nie znajdzie w innym miejscu.

Oczekiwania klientów

Przeprowadzone przez IIBR w lipcu 2012 roku badania zatytułowane "Opinie Internautów o reklamie" wskazują, że użytkownicy oczekują od firm na Facebooku racjonalnej i przydatnej komunikacji. Bycie fanem ma znaczenie posiadania dostępu do praktycznych informacji, fachowej wiedzy oraz aktualnych promocji i rabatów. Skuteczność kampanii tego typu przejawia się przede wszystkim informowaniem o nowych produktach oraz udzielaniem porad z dziedziny firmy. Z pewnością można stracić wielbicieli na Facebooku poprzez zamieszczanie na profilu zbędnych i niepotrzebnych informacji, niezwiązanych z prowadzoną działalnością.

Serwisy społecznościowe dla firmy - Google Plus

Mniej popularny od konkurencji portal społecznościowy - Google+ - ciągle rozwija się, dając wiele możliwości użytkownikom indywidualnym oraz przedsiębiorcom. Obecnie jest to mniej oblegane miejsce w Internecie, niż Facebook, gdzie firma może prowadzić spokojny dialog ze swoimi klientami. Chociaż obecnie trudno jest jeszcze ocenić, jaki wpływ ma posiadanie konta firmowego na portalu na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, jednak z pewnością będzie się powiększał.

Google Plus Local Pages

Dzięki rozwiązaniu Google Plus Local Pages możliwość zaistnienia wśród Internautów posiadają małe lokalne biznesy, które praktycznie za darmo mogą wykorzystać potencjał portalu. W ramach tej działalności firmy mogą stworzyć swoje wirtualne wizytówki, zawierające dane tj. opis działalności, godziny otwarcia firmy, mapkę dojazdu, informację o miejscach parkingowych, galerię zdjęć oraz wiele innych. Użytkownicy portalu Google+ mogą dotrzeć do firmy na kilka sposobów: poprzez wyniki organiczne wyszukiwarki, wyniki pochodzące z Google Maps, a także dzięki rekomendacji znajomych na Google Plus. Dodatkowo strony te są odpowiednio szybko indeksowane przez wyszukiwarkę Google.

Google Plus a SEO

Szeroko rozumiane pojęcie SEO oznacza optymalizację stron internetowych pod względem wyszukiwarek. Polega na takim pozycjonowaniu witryn, aby uzyskały one jak najwyższe miejsce w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych. Ciągłe prace nad rozwojem portalu mogą przynieść w przyszłości korzyści w postaci traktowania stron powiązanych z Google+ priorytetowo.

Google Plus - dialog z klientami

Za pośrednictwem portalu możliwe jest nawiązanie bliskich kontaktów z klientami. Przedsiębiorcy mogą dodawać wpisy i komentarze o wiele dłuższe oraz bardziej wartościowe pod względem merytorycznym. Prowadzenie indywidualnych rozmów z użytkownikami oraz prezentowanie firmy grupom docelowym sprawia, że serwis jest warty zainteresowania. Dodatkowym atutem jest jego przejrzysty oraz łatwy w obsłudze interfejs oraz integracja z innymi usługami Google.

Google+ posiada również lepiej dopracowany niż konkurencja algorytm wyświetlania reklam, który jest dopasowany indywidualnie do każdego użytkownika. Z pewnością jest bardziej przyjazny i dający więcej możliwości dla małych przedsiębiorstw lokalnych. Niektóre rodzaje reklam są niedopuszczalne przez portal, w szczególności te bardziej inwazyjne i oddziałujące negatywnie na Internautów. Jednak Google+ planuje wprowadzenie przyjaznych dla użytkowników reklam, nieco odmiennych niż te stosowane na Facebooku.

Mogłoby się wydawać, że przez jeszcze kilka następnych lat to Facebook będzie liderem, jeśli chodzi o  serwisy społecznościowe. Jednak prężnie rozwijająca się konkurencja może stanowić alternatywę dla przedsiębiorców nie tylko małych firm. Pomimo dominacji Facebooka, Google Puls w krótkim czasie zdobyło grono stałych użytkowników - ponad 400 mln na całym świecie na koniec roku 2012. Jednak sukces kampanii prowadzonej za pośrednictwem tego typu serwisów zależy przede wszystkim od podejścia osób zaangażowanych w te działania. Ważne jest odpowiednie przygotowanie i zrozumienie istoty tej dziedziny marketingu.