Poradnik Przedsiębiorcy

Jak tracimy klientów w sklepie internetowym - najczęściej popełniane błędy

Prowadząc sklep internetowy, ciągle rozbudowujesz swoją ofertę, poprawiasz UX strony, prowadzisz komunikację w wielu kanałach. Jednak mimo to klienci nie zawsze po wejściu na nią, chcą dokonać zakupu. Dlaczego tak się dzieje? Zastanawiasz się, co jeszcze mógłbyś rozbudować, aby to zmienić? Badania pokazują, że użytkownicy potrzebują jedynie 3 sekund, aby ocenić stronę oraz 10 sekund, aby zapoznać się z jej treścią. Co to oznacza dla właścicieli sklepów? Czy istnieją sklepy, które przyciągają i odstraszają odbiorców? Jak tracimy klientów w sklepie internetowym?

Pierwsze wrażenie

To ważny element, o którym właściciele e-biznesów często zapominają. Jeśli nasz mózg jest w stanie wyrobić sobie pozytywne lub negatywne doświadczenia w tak krótkim czasie po wejściu na stronę, to jej UX od początku musi być dopracowany do perfekcji. Poprzez takie procesy bezpośrednio wpływa to na wskaźnik sprzedaży.

Jak tracimy klientów w sklepie internetowym? - zasady

Co wpływa na to, że klienci e-sklepów po wejściu na stronę nie dokonują zakupu? Zdarza się tak, że właściciele nie zwracają uwagi na pewne elementy wyglądu swoich stron, które mają duże znaczenie przy decyzjach zakupowych konsumentów. Wiele czynników może zniechęcić odbiorców do odwiedzin i kupowania w danym sklepie.

Target a język komunikacji

Brak dopasowania treści strony do jej grupy docelowej to niestety nadal bardzo częsty błąd sprzedawców. Zdecydowanie wpływa on na mniejsze zainteresowanie ofertą sklepu. Jeśli sprzedajemy coś, co ma trafić do odbiorców niebędących specjalistami, musimy komunikować się językiem korzyści. Suche treści na temat specyfiki technicznej przedmiotów zwykłym internautom nic nie powiedzą. Mogą przydać się ekspertom z branży, jednak dla pozostałych będą niezrozumiałym nudnym bełkotem, raczej odstraszającym niż zachęcającym do zakupu.

Krótki opis produktu

Zbyt ogólny opis produktu także nie zachęca do zakupu. Jeśli nie poinformujemy klienta chociażby o tym, jak przedmiot mógłby zostać wykorzystany, może on się po prostu przestraszyć, nie będąc pewnym, czy trafił na ofertę, której szukał. Poza tym świadczy to również o niekompetencji sprzedawcy, który często sam nie wie, co sprzedaje.

Stylistyka tekstu na stronie

Błędy ortograficzne lub literówki w treściach na stronie są po prostu niedopuszczalne. Jeśli klient natyka się na nie co trzy zdania, świadczy to jedynie o braku profesjonalizmu sprzedawcy. Zazwyczaj taki użytkownik czuje się niedoceniony i traktowany od niechcenia, co sprawia, że ucieka ze strony. Najprostszym sposobem na uniknięcie takich problemów jest korzystanie z programów dostępnych w internecie, służących do korekty tekstów.

Niepewny opis

W wielu sklepach internetowych można spotkać się z komunikatami wzbudzającymi niepewność. Opis produktu powinien być dobrze przemyślany i wskazujący jego największe zalety. Zadania typu: “Produkt jest nowy/nieużywany” lub “Transakcja jest całkowicie bezpieczna” mogą odnieść odwrotny skutek. Użytkownik przeglądający ofertę nawet nie myśli o tym, że produkt mógłby być używany lub cała transakcja nielegalna. Jednak takie komunikaty sprawią, że zaczyna się nad tym zastanawiać i szuka bardziej wiarygodnego źródła.

Kategorie na stronie

Klient po wejściu na stronę sklepu powinien w możliwie jak najkrótszym czasie znaleźć produkt, który go interesuje. Zła kategoryzacja może skutecznie go odstraszyć. Niewłaściwie zaprojektowany UX strony sprawia, że klient czuje się zagubiony oraz często poirytowany, a w konsekwencji rezygnuje z zakupu.

Osoby zarządzające e-commerce powinny dobrze wiedzieć, jak tracimy klientów w sklepie internetowym i unikać błędów, które do tego prowadzą. Najlepiej oczywiście co jakiś czas analizować stronę oraz badać opinie klientów na jej temat. W ten sposób łatwo otrzymać obraz błędów i tego, co jeszcze należy poprawić oraz w jakim kierunku powinniśmy ulepszać sklep.

Możesz ocenić ten artykuł