Poradnik Przedsiębiorcy

Obowiązek informacyjny w e-sklepie – co musisz wiedzieć, zanim kupisz?

Lubisz robić zakupy przez Internet, jednak nie zawsze wiesz, jak zwrócić nietrafiony zakup? A może zdarzyło Ci się, że kupiony towar nie działał? Zgodnie ze wskazaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) informacja o regulaminie w e-sklepie musi zostać wyświetlona w odpowiednim momencie przed złożeniem zamówienia. Co to oznacza? Przeczytaj, czym jest obowiązek informacyjny w e-sklepie i jak odnaleźć się w tym gąszczu informacji.

Jak działa obowiązek informacyjny w e-sklepie?

Sprzedawca ma obowiązek poinformować kupującego o warunkach zakupu, czyli na jakich zasadach jest zawierana umowa na odległość w danym sklepie. Informacja ta musi pojawić się przed zakupem (przed zawarciem umowy) i musi być dostępna w trakcie realizacji zamówienia. Zgodnie z przepisami prawa cywilnego

„obowiązek informacji klienta musi zostać spełniony przez sprzedawcę najpóźniej w chwili przedstawienia mu propozycji zawarcia umowy”.

Najczęściej spotykaną formą jest np. pokazanie okienka do zaznaczenia „Zapoznałem się z regulaminem sklepu” na formularzu zakupu, czyli już w samym koszyku. Zanim klient zatwierdzi zakup, musi zaznaczyć to okienko. Jednak pamiętaj, że skoro świadomie zaznaczasz to okienko, bez uprzedniego przeczytania regulaminu (jest możliwość przejścia do regulaminu, by go przeczytać przed zakupem), to narażasz się np., poniesienie dodatkowych opłat za zwrot towaru. Sprzedawca spełnił swój obowiązek informacyjny w e-sklepie i widoczny sposób udostępnił Ci regulamin, jednak Ty, jako konsument powinieneś go przeczytać.
Taki obowiązek informacyjny w e-sklepie ma na celu ochronę praw konsumenta, a więc regulamin sklepu musi być sformułowany w zrozumiały i jasny sposób oraz musi być łatwo dostępny. Najczęściej zakładka „Regulamin sklepu” znajduje się na dole strony w tzw. stopce lub w kategorii „O nas”. Przeczytaj dokładnie regulamin, zanim zrobisz zakupy w e-sklepie!

Jakie informacje musi udostępnić sprzedawca?

Zgodnie z art. 20 ustawy Prawo przedsiębiorców, każdy przedsiębiorca musi umieścić w oświadczeniu pisemnym w zakresie prowadzonej działalności dokładne dane dotyczące swojej działalności. Poza tym na podstawie ustawy o ochronie danych osobowych klient musi zostać poinformowany o zasadach przetwarzania i przechowywania jego danych osobowych, które właśnie zostawił dokonując zakupu.

Przedsiębiorca musi również na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji informować o zasadach promocji, formach promocji, cenach, rabatach itp. Może zachęcić do zapisania się do newslettera, jednak nie może do tego zmusić – klient musi wyrazić zgodę na takie wiadomości.

Na stronie e-sklepu muszą się znaleźć także informacje, o których mowa w art. 5 i 6 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, są to np.: adres elektroniczny do kontaktu z przedsiębiorcą, nazwa firmy, jej siedziba i adres, „informacja o szczególnych zagrożeniach związanych z korzystaniem z usługi świadczonej drogą elektroniczną”, informacja o oprogramowaniu, które używane jest przez firmę do świadczenia danych usług np. informacja o plikach cookies: (art. 173 ustawy Prawo telekomunikacyjne) „sklepy internetowe mają obowiązek informowania konsumentów o wykorzystywaniu plików cookies, o celu, w jakim zostaną zainstalowane na urządzeniu konsumenta, oraz o sposobach korzystania z nich. Ponadto, konsument powinien uzyskać informację o sposobie usunięcia plików cookies, a przed ich instalacją wyrazić zgodę na ich instalację i używanie”.

Regulamin sklepu internetowego to dokument prawny, który reguluje zasady danego sklepu. W nim sprzedawca określa dokładnie prawa i obowiązki swoje i klienta. Regulamin sklepu musi zostać skonstruowany na podstawie art. 3853 Kodeksu Cywilnego. Wszystkie informacje dotyczące praw konsumenta znajdziesz na https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/. Pamiętaj, przed każdym zakupem, przeczytaj regulamin!