Poradnik Przedsiębiorcy

Strona responsywna czy mobilna – co jest lepszym rozwiązaniem?

Jeszcze do niedawna programistom sen z powiek spędzała konieczność dostosowania rozdzielczości strony do wymagań stawianych im przez różne rozdzielczości ekranów komputerowych. Obecnie rozwój technologii mobilnych sprawił, że dostosowanie stron do potrzeb tych urządzeń przestało być fanaberią, a stało się koniecznością. Tutaj wielu właścicieli serwisów internetowych ma dylemat, czy zainwestować w ich wersję mobilną, czy konieczna jest strona responsywna.

Strona responsywna a wersja mobilna

To trudny wybór, ponieważ zazwyczaj pojawiają się pytania, które rozwiązanie jest lepsze, czym się one różnią i co warto wybrać. Można powiedzieć, że strona responsywna oraz mobilna to dwie zupełnie różne technologie stworzenia tej samej witryny. Wiele osób na pierwszy rzut oka nie rozróżnia jednej od drugiej, jednak pod względem funkcjonalności oraz wykonania nie ma w ogóle między nimi podobieństw. Decyzję o rodzaju strony należy podjąć jeszcze przed rozpoczęciem jej projektowania.

Strona responsywna, w skrócie RWD (od angielskiej nazwy Responsive Web Design), to rodzaj strony internetowej, która swoją wielkością dostosowuje się do rozdzielczości ekranu. W związku z tym liczba urządzeń, na których strona jest w pełni funkcjonalna, okazuje się ogromna. Do tego należy uwzględnić również fakt, że różnią się one między sobą nie tylko wyglądem, ale też mocą obliczeniową, rozdzielczością ekranu i jakością obrazu.

Strona mobilna jest okrojoną wersją strony tradycyjnej

Strony zrobione w tradycyjny sposób zwykle wyświetlają się poprawnie wyłącznie na dużych monitorach komputerowych. Na mniejszych urządzeniach typu tablet czy smartphone, by obejrzeć dokładnie stronę, trzeba natomiast przesuwać ekran. Przekłada się to na ich funkcjonalność dla użytkownika – zwykle tylko ci najbardziej cierpliwi przewertują witrynę od deski do deski. Niektóre z nich w ogóle nie są przystosowane do obioru przez inne urządzenia niż komputery i całkowicie się rozsypują.

Strona responsywna natomiast automatycznie dostosuje się do rozdzielczości ekranu, nie tracąc przy tym na jakości. Dzięki temu jest dobrze widoczna niezależnie od rodzaju urządzenia, nie trzeba jej powiększać ani pomniejszać. Wszędzie będzie wyświetlana ta sama zawartość, na tej samej domenie. Strona responsywna dostosowuje się nawet w momencie, gdy zmniejsza się lub zwiększa okienko przeglądarki. Należy podkreślić, że ten typ witryny ma zawsze taki sam adres internetowy, niezależnie od urządzenia.

Strona responsywna automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości

Trzeba również wziąć pod uwagę, że strona mobilna jest odrębną witryną przeznaczoną wyłącznie dla urządzeń przenośnych jak smartphone, tablet czy iPhone. Nie tylko posiada inną domenę, zwykle poprzedzaną literką m, którą trzeba dodatkowo wykupić, ale też może wyglądać w zupełnie inny sposób oraz prezentować odmienne treści od strony widzianej na komputerach. Może to prowadzić do dezinformacji, gdy zapomni się o aktualizowaniu.

Witryna mobilna ma o wiele mniejszy rozmiar niż strona przeznaczona dla komputerów, dzięki czemu nawet przy niskim transferze szybko się ładuje. Z reguły jest ona bowiem okrojoną wersją głównej strony WWW. Zwykle zawiera wyłącznie najważniejsze treści i nie ma tak wielu grafik, przez co staje się mniej atrakcyjna dla odwiedzających. Wersję mobilną cenią sobie głównie osoby, które mają naliczane megabity na sekundę. Przeglądanie takich stron po prostu kosztuje mniej.

Kiedy strona internetowa wymaga aktualizowania treści?

Ten rodzaj stron wyświetla się automatycznie na wszystkich urządzeniach przenośnych. Jeżeli więc strona mobilna jest dobrze zrobiona, to urządzenie samo wykryje tę wersję witryny. Strony mobilne sprawdzają się zwłaszcza na wszystkich sprzętach, które mają bardzo mały ekran lub gdy korzysta się z sieci GPRS zamiast Wi-Fi.

Dobrym pomysłem w przypadku strony mobilnej jest umieszczenie na niej linku do pełnej wersji serwisu. Dzięki temu użytkownik, który posiada lepsze urządzenie przenośne, ma szansę obejrzeć standardową wersję strony. Zwykle jednak w takim wypadku istnieje konieczność przeglądania witryny kawałek po kawałku.

Strona responsywna wymaga dłuższego programowania

W takim wypadku często przy tworzeniu witryny powstaje dylemat: które rozwiązanie będzie najlepsze i na jakie się zdecydować. Najlepiej przed podjęciem ostatecznej decyzji oraz zleceniem wykonania strony przeprowadzić szczegółową analizę potrzeb. W tym wypadku jest to bowiem nie tylko decyzja dotycząca lepszej funkcjonalności strony dla użytkowników, lecz także spojrzenie z perspektywy finansowej.

Stworzenie dodatkowej mobilnej strony internetowej jest tu rozwiązaniem tańszym i szybszym do wdrożenia. Należy jednak pamiętać, że w przypadku zmiany jakichkolwiek treści na stronie głównej trzeba będzie także dokonać zmian na stronie mobilnej. Nawet jeśli wyglądają podobnie, to zawsze są to dwie osobne witryny, postawione na dwóch różnych domenach.

Strona w wersji mobilnej szybciej ładuje się przy słabym internecie

Strona mobilna to dobre rozwiązanie dla osób, które nie zamierzają w najbliższym czasie wprowadzać kolosalnych zmian w swojej witrynie. Plusem tego rozwiązania okazuje się dostępność do treści witryny nawet przy słabym łączu internetowym oraz dla słabszych urządzeń mobilnych. Minusem jest mniejsza atrakcyjność wizualna dla użytkownika.

Strona responsywna jest natomiast trudniejsza do wykonania, przez co zwykle dobrym programistom zabiera więcej czasu. Nie mówiąc już o tym, że jest bardziej kosztowna, gdyż w czasie jej tworzenia wykonuje się wiele skomplikowanych testów na różnych matrycach oraz przeglądarkach.

Strona responsywna jest uniwersalna

Jednak dzięki temu strona tworzona w tej technice jest uniwersalna i na każdym urządzeniu prezentowana w tej samej jakości. To dodatkowy atut w przypadku stron często aktualizowanych, jakimi są choćby sklepy internetowe. Dzięki temu ich właściciele nie muszą wprowadzać danych dwukrotnie, co wiąże się z dużą oszczędnością czasu.

Strona responsywna ma wyższość nad mobilną, jeżeli chodzi o kwestie marketingu i pozycjonowania. Nie tylko lepiej prezentuje się wizualnie, ale też wyszukiwarka Google preferuje ten typ witryn internetowych. Dzięki temu łatwiej od innych osiągają one wysokie notowania. Witryny typu RWD są przeznaczone dla wszystkich urządzeń jednocześnie, nie trzeba więc w tym zakresie tworzyć kolejnych stron o podobnej treści.

Jeżeli więc w grę wchodzi tworzenie nowej strony od podstaw, warto postawić na wersję responsywną, gdyż jest ona dostosowana do potrzeb wszystkich użytkowników, także tych mobilnych. W przypadku gdy witryna jest w miarę nowa, ale niedostosowana do potrzeb urządzeń przenośnych, lepiej pomyśleć natomiast o wersji mobilnej.