Poradnik Przedsiębiorcy

Strona WWW wizytówką Twojego przedsiębiorstwa

Dobrze opracowana strona WWW firmy pozwoli jej na odpowiednią prezentację, a tym samym zachęcenie odbiorców do bliższego zapoznania się np. z ofertą sprzedaży. Jednak żeby tak się stało, strona internetowa przedsiębiorstwa powinna zawierać określone elementy, które przyczynią się do większej liczby pozyskanych klientów. Poznaj najważniejsze z nich.

Dlaczego strona WWW jest taka ważna?

Strona WWW jest dziś dla przedsiębiorcy absolutnym obowiązkiem i zarazem wizytówką nowoczesnej firmy. Jest niezbędna, by zaistnieć w świadomości klientów. Pokazanie się w sieci - czy to za sprawą własnej WWW lub profilu na portalu społecznościowym - daje o wiele więcej możliwości niż reklamowanie się w gazecie lokalnej czy rozdając ulotki. Witryna stworzona i zarządzana przez profesjonalistów przy niewielkim nakładzie finansowym pozwala na uzyskanie znacznego wzrostu przychodów dla firmy.

Co najważniejsze, strona internetowa daje całodobowy kontakt z klientem. Osoby zainteresowane ofertą przedsiębiorstwa o każdej porze mogą wejść na jego portal lub profil na Facebooku i skontaktować się z przedstawicielami czy po prostu dowiedzieć się o nim czegoś więcej. Profesjonalnie zrobiona witryna przyciągnie wzrok każdego, nawet osoby nie do końca zainteresowanej jej zawartością.

Jak powinna wyglądać strona internetowa firmy?

Strona WWW firmy powinna być przejrzysta i za pomocą niewielkiej ilości tekstu oraz wymownych grafik informować odbiorcę, gdzie się znajduje. Dlatego na pierwszym widoku strony - na samej górze - powinno znaleźć się logo firmy oraz krótki (naprawdę krótki) tekst informacyjny o tym, czym dokładnie się ona zajmuje. Nie zmuszajmy użytkownika, aby musiał scrollować stronę w celu odnalezienia podstawowych informacji, czyli np. o zakresie działalności firmy.

Należy także pamiętać o tym, aby zakładka opisująca funkcje oraz zachęta do rejestracji lub przycisk logowania znalazły się także w pierwszej części strony, najlepiej jeśli umieścimy je w głównym pasku nawigacyjnym, obok logo/nazwy firmy. Takie rozmieszczenie sprawi, że elementy strony wzywające do podjęcia działań, na których właścicielowi biznesu najbardziej zależy - czyli rejestracji i poinformowaniu klienta o możliwościach sprzedawanego produktu lub usługi - będą widoczne już w pierwszym widoku strony.

Ważne jest to, aby strona WWW była przejrzysta oraz intuicyjna w nawigacji, a potencjalny klient znalazł na niej wszystko, czego potrzebuje.

Przykład dobrze zbudowanej strony internetowej - wFirma.pl

Strona www - przykład wFirma.pl

Biznesowa strona WWW - co powinna zawierać?

Oprócz podstawowych elementów strony, takich jak funkcje sprzedawanego produktu/usługi i przycisków CTA wzywających do działania, strona WWW może zawierać:

  • aktualności/blog - nie jest to do końca zamiennie używane, aczkolwiek ma podobną formę oraz cel. Mianowicie zarówno zakładka aktualności, jak i blog stanowią bazę informacji o firmie. Mogą to być powiadomienia dotyczące np. nowości w systemie lub relacje z ostatnich wydarzeń w przedsiębiorstwie.

  • najczęściej zadawane pytania - często ta sekcja oznaczana jest skrótem z języka angielskiego, czyli FAQ - możesz w niej zamieścić pytania najczęściej otrzymywane przez firmę od klientów, wraz z odpowiedziami. Takie teksty oprócz gotowych odpowiedzi dla kolejnych odbiorców, będą stanowiły także dodatkowe treści do pozycjonowania strony.

  • cennik - warto zamieścić go w widocznym miejscu strony, np. w pasku głównym, obok funkcji systemu. Nie zmuszajmy klienta, a szczególnie tego, który dopiero planuje zarejestrować się w naszym serwisie, do szukania cennika, ponieważ może się okazać, że jeśli nie trafi na niego w ciągu kilku sekund, to po prostu opuści stronę i przejdzie do twojej konkurencji.

  • zakładka o nas i misja firmy - warto napisać dokładnie, czym się zajmujemy a w dalszej kolejności, jaką misję firmy realizujemy, to znaczy dlaczego w ogóle nasza firma istnieje i co zamierza osiągnąć w przyszłości, np. co chcemy wnieść do branży.

Dobrze zaprojektowana strona WWW kluczem do sukcesu firmy

Aby wirtualna wizytówka odniosła sukces, należy zwrócić uwagę na kilka bardzo istotnych czynników.

  1. Przekazanie informacji w odpowiedni sposób, dostosowany do grupy odbiorców. Teksty, które są zamieszczane na stronie, muszą być jasne, logiczne, spójne i niezbyt długie. Nie powinno się rozbudowywać ani urozmaicać tekstu, tworząc treści mało ważne lub w ogóle niezwiązane z tematem działalności.

  2. Część graficzna na stronie jest bardzo istotnym elementem. Dobra grafika i kolory przyciągną każdego, ale i tutaj trzeba pamiętać o umiarze. W tym przypadku często mniej znaczy więcej. Jeżeli chodzi o kolorystykę, powinno się dobrać ją tak, aby w pewnej mierze była kojarzona z firmą. Nie należy używać wszystkich kolorów tęczy, wrzucać setek zdjęć czy banerów. Strona WWW powinna być czytelna i zaprojektowana w dobrym tonie.

  3. Zaprojektowanie i wdrożenie strony to nie wszystko - musi być ona stale zarządzana. Edytowanie treści, dodawanie nowych elementów, grupowanie czy archiwizowanie to elementy, którymi trzeba zajmować się praktycznie codziennie. Portal z wiadomościami sprzed kilku miesięcy czy z grafiką słabej jakości nikogo nie zachęca do oglądania. Musimy pamiętać, że strona jest atrakcyjna, jeśli jest uaktualniana i jeśli daje powód, dla którego do niej wracamy.

Obecnie zdecydowana większość przedsiębiorstw posiada dostęp do internetu. Ponad połowa z nich dzięki temu nawiązuje stosunki handlowe oraz przyjmuje i realizuje zamówienia. Jak widać, strona WWW jest więc w dzisiejszych czasach bardzo potrzebna. Coraz rzadziej sięgamy do gazet, jednocześnie coraz częściej zasiadamy przed komputerem. Obecnie firmy, które nie posiadają swojej wirtualnej wizytówki, już na starcie mają mniejszą szansę na sukces.