Poradnik Przedsiębiorcy

Social media jako element promocji marki

Sposobów na promocję biznesów w sieci jest bardzo dużo. Cały czas pojawiają się nowe rozwiązania, które pozwalają na lepsze dotarcie do grupy docelowej. Tutaj jednym z ciekawszych i ciągle rozwijających się sposobów na marketing w sieci, jest promowanie marki w social mediach. Obecnie social media marketing jest jedną z prężniej rozwijających się dziedzin tej branży. Czy faktycznie warto promować swoją firmę w ten sposób?

Ile kosztuje social media marketing?

Koszt promocji marki w social mediach może być bardzo różny. Wszystko zależy od tego, jakie dokładnie usługi ma wykonywać firma, której zleci się prowadzenie profili na portalach społecznościowych. Zazwyczaj oferowane są pakiety obejmujące konkretne działania. Podstawowy to przeważnie założenie fanpage oraz jego podstawowa obsługa m.in. dodanie postu tematycznego kilka razy w miesiącu.

Droższe będą usługi, w ramach których klient oczekuje postów kilka razy w tygodniu, pełnej obsługi fanpage (np. odpowiadanie na wiadomości i komentarze), a także organizacji konkursów czy przygotowywania viralowych infografik. Jeżeli post zyska uznanie grupy docelowej później będzie rozchodził się w sieci „za darmo”. Udostępniać dalej będą go kolejne osoby, co znacznie wpłynie na zasięgi strony. 

Dlaczego warto inwestować w dobrze prowadzoną kampanię w social mediach?

Działanie marki w social mediach ma wiele zalet. Jedną z głównych jest przede wszystkim lepsze dotarcie do klienta. Budowane jest wtedy jego zaufanie do firmy, która dobrze mu się kojarzy. Ważne, żeby pamiętać, że profil na portalu społecznościowym był raczej kanałem pozwalającym na lepszą komunikację z klientem, niż miejscem do typowego promowania swoich produktów.

To tutaj klient powinien mieć możliwość dowiedzenia się czegoś ciekawego o marce, jej produktach, ich wykorzystaniu czy ogólnie o branży, w której działa dany przedsiębiorca. Powinien też móc się wypowiadać na wybrany przez siebie temat, a także zadawać pytania. Dobrze prowadzony, aktywny fanpage przyciągnie osoby zainteresowane nie tylko samymi produktami, ale i tematyką z nimi związaną. A to z kolei umożliwi stworzenie aktywnej społeczności, która może stać się potencjalnymi klientami marki. Takie osoby będą udostępniały materiały, jakie znajdą na fanpage, co może znacznie wpłynąć na zasięgi postów firmowych. Spowoduje zatem wzrost ich odbiorców, zwiększając szansę na zdobycie nowych odbiorców i klientów.

Social media - na co uważać prowadząc firmowy fanpage?

Pamiętaj, że prowadzenie profilu na portalu społecznościowym niesie ze sobą też pewne zagrożenia. Zawsze można spotkać się z nieprzychylnymi komentarzami. O ile jest to konstruktywna krytyka, warto wziąć ją pod uwagę. Niestety często można spotkać się z hejtem, a także działaniami tzw. czarnego PR, np. bezpodstawne negatywne opinie, które zaniżają ocenę w rekomendacjach. Zwróć uwagę również na zabezpieczenia, jakie stosujesz w sieci. Chodzi tutaj o zapory internetowe oraz programy antywirusowe. Nie powinieneś też dopuszczać niepowołanych osób do prowadzenia profilu społecznościowego, gdyż grozi to np. wyciekiem danych osobowych. To z kolei może mieć bardzo poważne konsekwencje dla Twojej firmy.