E-sąd - jak założyć profil w systemie sądownictwa elektronicznego?

W dobie wszechobecnego Internetu nie sposób wspomnieć o coraz bardziej popularnym systemie sądownictwa elektronicznego (e-sąd). Takie rozwiązanie jest bardzo korzystne z punktu widzenia przedsiębiorców (wierzycieli), ponieważ umożliwia szybkie i sprawne rozwiązanie powstałego sporu ze swoimi kontrahentami (dłużnikami). W jaki sposób założyć konto w e-sądzie?

Rejestracja użytkownika - e-sąd

Niewątpliwą korzyścią postępowania w formie elektronicznej jest to, że strona nie ma obowiązku osobistego stawiennictwa gdziekolwiek co zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców stanowić może problem, gdyż jak wiadomo często trzeba rezygnować z poumawianych wcześniej ważnych spotkać aby w wyznaczonym terminie stawić się do sądu. Nie bez znaczenia pozostaje również czynnik ekonomiczny, gdyż postępowanie takie, toczy się w formie elektronicznej (EPU) i charakteryzuje się stosunkowo niskimi kosztami w porównaniu do tradycyjnych sądowych metod dochodzenia wierzytelności.

E-sąd - zakładanie profilu

Aby móc korzystać z tego rodzaju udogodnienia, należy najpierw założyć konto w e-sądzie, które umożliwi podejmowanie dalszych czynności. Rejestracji dokonujemy wchodząc na stroną internetowa www.e-sad.gov.pl. Klikamy w zakładkę „ Zarejestruj konto” znajdującej się w głównym menu na górze strony i dokonujemy wyboru rodzaju konta z pośród trzech możliwości:

  • konto podstawowe,
  • konto komornika,
  • konto pracownika sądu.

Zaznaczamy właściwy rodzaj i klikamy „DALEJ”. Następnie musimy wypełnić szczegółowe informacji o sobie:

  • imię,
  • drugie imię,
  • nazwisko,
  • nazwisko rodowe,
  • miejsce urodzenia,
  • pesel,
  • dowód tożsamości,
  • numer i seria dowodu osobistego,
  • adres email.

Teraz również musimy ponownie dokonać wyboru odpowiedniego profilu naszego konta, profil wybieramy spośród przedstawionych nam rodzajów tj.:

  • profil podstawowy,
  • profil powoda masowego,
  • profil pełnomocnika zawodowego.

Zaznaczamy odpowiedni i klikamy „DALEJ”. Następnie system przekieruje nas do działu „dane dostępowe do systemu”, gdzie będziemy poproszeni o ustalenie hasła do naszego profilu, a także musimy wypełnić rubrykę „pytanie i odpowiedź”, które stanowią zabezpieczenia pomocnicze na wypadek gdybyśmy zapomnieli swojego hasła. Także w tym momencie zostaniemy poproszeni o przepisanie napisu z wyświetlonego obrazka - jest to zabezpieczenie przed działaniem złośliwego oprogramowania. Jeżeli dokonaliśmy poprawnie wszystkich czynności klikamy przycisk „PRZEŚLIJ WNIOSEK”.

W tym momencie powinien ukazać się nam komunikat, że nasz wniosek zostanie zweryfikowany w ciągu 2 dni roboczych, a link aktywacyjny do naszego konta został wysłany nasz adres e-mail. Taka wiadomość oznacza, że wniosek o założenie konta został przesłany drogą elektroniczną do e-sądu i musimy teraz tylko oczekiwać na informację o założeniu konta, która zostanie nam przesłana na adres e-mail. Końcowym etapem rejestracji konta jest wejście na swojego e-maila i kliknięcie w otrzymany link aktywacyjny. Dopiero w tym momencie możemy w pełni korzystać z profilu.