RTB w e-commerce jako sposób na generowanie ruchu

Reklama internetowa podbija rynek marketingu i wysuwa się na prowadzenie w branży marketingowej. Coraz więcej osób używa internetu do codziennych czynności i nie wyobraża sobie pracy czy nauki bez pomocy komputera. W doskonały sposób wykorzystują to firmy, które kierują do odbiorców różne formy reklamy właśnie drogą internetową, czerpiąc z tego duże korzyści. Dobrze opracowana strategia reklamowa to połowa sukcesu, dlatego tak dużą wagę przywiązuje się do wybrania odpowiedniego narzędzia oraz kanału komunikacji. Jedną z form reklamy jest RTB, czyli real-time bidding. Czym właściwie jest, jak z niej skutecznie korzystać i jak wybić się ponad przeciętność?

RTB jako aukcje powierzchni reklamowych

Jest to jeden z najnowocześniejszych sposobów zakupu reklamy w internecie. Nie jest jeszcze znany, jednak wśród swoich zwolenników cieszy się sporym uznaniem i powodzeniem. Zakup reklamy odbywa się automatycznie, co oznacza, że inicjatywa w kwestii całego procesu zakupu i przeprowadzenia kampanii leży po stronie platformy zakupowej. To, czy Twoja reklama zostanie wyświetlona, nie zależy tylko od Ciebie. Można powiedzieć, że chodzi tutaj o pewien rodzaj aukcji. Kto zaoferuje większą kwotę za ukazanie się reklamy, tego reklama zostanie umieszczona na stronie. Warto podkreślić, że aukcje przeprowadzane są indywidualnie dla każdej pojedynczej odsłony, a cały proces zakupu odbywa się w ciągu milisekund. Trzeba więc być czujnym i sprytnym oraz opracować odpowiednią strategię działania.

RTB jest rywalizacją między reklamodawcami oraz walką z czasem i samym sobą. W branży e-commerce odgrywa kluczową rolę, ponieważ umożliwia dotarcie do określonej grupy użytkowników i tym samym zwiększa konwersję na stronie. Takie działanie określa się pojęciem targetowania behawioralnego. Reklama musi być dostosowana do sposobu zachowania się odbiorcy w sieci. Na tym jednak nie koniec. Reklama, która została wyświetlona raz, a internauta nie zareagował na nią w żaden sposób, może zostać wyświetlona ponownie, ale z doprecyzowanym przekazem. RTB jest więc sprytną strategią.

RTB - stawka wedle uznania

Pewnie wielu myśli, że takie działania są bardzo kosztowne i nie każdego stać  na podjęcie się takiej formy reklamy. Nie ma obowiązującego cennika, dlatego RTB jest praktycznie dla każdego. Jak wyżej zostało wspomniane, wyświetlana jest reklama tego reklamodawcy, który zaoferował najwyższą stawkę, co może nieco ostudzić entuzjazm. Sam jednak decydujesz, ile jesteś w stanie przeznaczyć na kampanie. Z tego wynika, że zarówno duże firmy, jak i małe, które dopiero zaczynają swój start w biznesie, mają szanse na zaistnienie w sieci dzięki RTB.

Generowanie ruchu z RTB 

Właściciele sklepów internetowych koncentrują się głównie na swojej grupie docelowej. Kierują swoją ofertę do określonych odbiorców, którzy mają szanse skorzystać z ich oferty. Kampanie reklamowe również są tworzone i projektowane pod tym kątem. Zatem kluczowa jest tutaj wiedza o swoich potencjalnych klientach. RTB daje taką możliwość, co powoduje nieustanny wzrost popularności tej strategii reklamowej. 

Całość opiera się na danych, które umożliwiają pozyskiwanie informacji o użytkownikach i precyzyjne targetowanie. Kampania może być stale modyfikowana i ulepszana, można wprowadzać zmiany i tym samym docierać do jak największej grupy odbiorców. RTB nie jest metodą, w której wyrzuca się pieniądze w błoto. Reklama pokazuje się odbiorcom, których może ona rzeczywiście zainteresować. Nie są więc to przypadkowi internauci, niezainteresowani naszą ofertą. Użytkownik, który odwiedza sklep internetowy, nie zawsze dokonuje zakupu. W większości przypadków wchodzi on tylko na stronę z ciekawości lub aby tylko zapoznać się z ofertą firmy. Dla takich klientów przygotowuje się retargeting - skierowanie bezpośrednio do niego spersonalizowanego komunikatu. Również treść takiej reklamy nie jest przypadkowa. Jeżeli klient wykazał większe zainteresowanie np. określonym modelem nart, przeglądał opinie i zbierał informacje o rozmiarach, to właśnie one zostaną umieszczone na spersonalizowanej reklamie. Taka strategia zwiększa ruch na stronie, ale przede wszystkim trafia do internautów, zainteresowanych nasza ofertą. 

RTB a Thank you page

RTB nie poprzestaje na tym. Istnieje opcja, która jeszcze skuteczniej napędza ruch w sklepie, wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami. Reklamodawca sam generuje kod, który zostaje wpięty w źródło strony, na której będą wyświetlane reklamy. Thank you page to strona z podziękowaniem formularza. Kod umożliwia zapisywanie użytkowników generujących aukcje podczas trwania kampanii. Następnym krokiem jest poszukiwanie takich osób, które mogą wykonać aukcje na stronie.

RTB - czy warto!

Powodów, dla których warto podjąć tego typu działania, jest wiele. Wada jest właściwie tylko jedna: trzeba poświęcić temu dużo czasu i dysponować pewną sumą pieniędzy. Początki zawsze związane są z trudnościami i potrzeba czasu, aby nauczyć się skutecznie korzystać z RTB. Niezdecydowanym przedstawiamy zalety real-time bidding:

  • efektywnie wykorzystany budżet reklamowy,
  • przekaz reklamowy precyzyjnie dostosowany do odbiorców, jest kierowany tylko do potencjalnych klientów,
  • budowanie długofalowych relacji z klientem,
  • pozyskiwanie szerszego grona odbiorców,
  • brak sztywnego cennika, sam decydujesz, jaką kwotę przeznaczasz na swoją kampanię,
  • zarządzanie całą kampanią w jednym miejscu.

Aukcje powierzchni reklamowych w Polsce z roku na rok zyskują na znaczeniu i wzmacniają swoją pozycję w świecie reklamy. Nie ma jednak gwarancji, że nasz komunikat zostanie wyświetlony odbiorcom. Wszystko zależy od tego, czy proponowana przez nas cena będzie wystarczająco wysoka, aby przebić wszystkie pozostałe. Trzeba więc liczyć się z tym, że nie od razu podbijemy rynek e-commerce, a  nasze reklamy będą wyświetlane na każdej stronie, którą odwiedzają klienci. Potrzebujemy cierpliwości. Warto jednak podjąć się tego wyzwania i zawalczyć o swoich klientów.