Szukasz pracownika? Przygotuj dobrą ofertę pracy!

Oferta pracy pełni rolę nie tylko ogłoszenia, ale także pewnego rodzaju wizytówki firmy. Widząc ją, kandydat wstępnie ocenia, czy firma zajmuje się czymś, co spełnia jego oczekiwania i czy chciałby w niej pracować. Dlatego, aby przyciągnąć takie osoby na rozmowę kwalifikacyjną, należy we właściwy sposób skonstruować ogłoszenie o pracę. Poniżej przedstawiamy, jakich elementów nie może w nim zabraknąć. Jeśli chcesz znaleźć odpowiedniego pracownika przygotuj dobrą ofertę pracy.

Elementy obowiązkowe

Choć nie ma żadnego szablonu, według którego powinno się tworzyć ogłoszenia o pracę, występuje powszechnie przyjęty model.

Zawiera on:

  • nagłówek,

  • nazwę przedsiębiorstwa,

  • nazwę stanowiska pracy,

  • zakres obowiązków,

  • warunki płacy i pracy,

  • charakterystykę poszukiwanej osoby (doświadczenie,  wykształcenie, kwalifikacje),

  • opis przedsiębiorstwa,

  • lokalizację miejsca pracy,

  • zaproszenie do kontaktu,

  • klauzulę o ochronie danych osobowych.

Redagowaniu niektórych części oferty pracy trzeba poświęcić wyjątkową uwagę.

Pierwszy kontakt z ogłoszeniem - nagłówek

Aby kontakt kandydata z ofertą pracy nie został przerwany zbyt szybko, należy, oprócz nazwy przedsiębiorstwa, zaprezentować w nagłówku także zalety, jakie niesie ze sobą praca w nim. Co więcej, powinno się dobrać takie słowa, które od razu przyciągną uwagę kandydata i zachęcą go do zapoznania się z dalszą częścią oferty. Korzystnie zadziała także dołączenie do nagłówka atrakcyjnych informacji - o wynagrodzeniu albo służbowym samochodzie.

Szczegóły - opis stanowiska pracy

Szczegółowy opis posady stanowi najważniejszą część oferty pracy. Z tego powodu powinien się znaleźć w nagłówku, a jeśli już zostanie umiejscowiony gdzieś poniżej, jego tekst należy pogrubić.

Konstruując tę cześć ogłoszenia, trzeba skupić się tylko na najbardziej istotnych obowiązkach, aby zachować czytelny wygląd oferty. Warto jednak pamiętać, żeby nie przesadzać z uwypuklaniem zalet danego zajęcia - nie chodzi o reklamę, a jedynie o wzbudzenie zainteresowania.

W opisie danej funkcji, którą można pełnić w firmie, można również zawrzeć dane o wysokości wynagrodzenia, czy też o gadżetach, które zostaną przyznane pracownikowi (jak np. telefon komórkowy, laptop, mieszkanie lub samochód).

Idealny kandydat - opis

Osoba poszukująca pracy, która czyta opis poszukiwanego kandydata, powinna łatwo zrozumieć, czego wymaga się od potencjalnego pracownika w ramach:

  • doświadczenia - ile lat należy mieć przepracowanych w zawodzie i na jakich konkretnie stanowiskach,

  • wykształcenia - jaki kierunek  studiów należy mieć skończony i na którym poziomie,

  • kwalifikacji - jakie umiejętności powinno się posiadać.

Choć to bardzo często spotykane w ogłoszeniach o pracę, nie należy umieszczać listy cech, które musi mieć kandydat, takich jak: sumienność, odpowiedzialność czy chęć do działania. Brzmią one dla osób szukających pracy jak puste słowa.

Identyfikacja firmy

We wstępie zostało wspomniane, że oferta pracy powinna stanowić wizytówkę firmy. Aby tak się stało, należy odpowiednio ukształtować jej opis. Powinien on zawierać nazwę przedsiębiorstwa i napisaną w atrakcyjny sposób charakterystykę jego działalności (w tym także informacje o misji, idei handlowej czy perspektywach rozwoju pracowników).

Do korzystnej identyfikacji firmy w oczach kandydatów przyczyni się także logo przedsiębiorstwa, adres (który dodatkowo zwiększy zaufanie do ogłoszeniodawcy), mail, numer telefonu kontaktowego, a także link do jego strony internetowej.

Zachęta do kontaktu

Na końcu ogłoszenia należy w sposób klarowny przedstawić, jak zainteresowana osoba może starać się o opisane stanowisko - mailowo, osobiście, telefoniczne - oraz z czego powinna się składać jej aplikacja (samo CV czy dodatkowo list motywacyjny).

W tej części oferty trzeba także określić termin składania dokumentów oraz zawrzeć, sformułowane w interesujący sposób, zaproszenie do kontaktu.

Czego się wystrzegać

Oprócz elementów, które trzeba umieścić w ofercie pracy, należy pamiętać także, czego do niej nie wpisywać. Przede wszystkim pracodawca powinien się upewnić, że nie umieszcza w swoim ogłoszeniu treści, które są niezgodne z prawem, czyli np. dyskryminują odbiorców ze względu na płeć, wiek lub religię. Poza tym należy sprawdzić poprawność oferty - zarówno formalną (czy wszystkie informacje są prawdziwe), jak i językową. Oceniając tę ostatnią, trzeba się upewnić, czy nie ma błędów ortograficznych lub stylistycznych, zbyt ogólnych formułowań i czy tekst jest łatwy do zrozumienia. Przyglądając się kontrolnie językowi, należy jeszcze zastanowić się, czy zredagowany komunikat nie brzmi negatywnie i nie zostanie źle odebrany przez czytającego.

Dobrze sformułowana oferta pracy może wzbudzić w kandydacie wstępne zaufanie do pracodawcy, zainteresowanie działalnością firmy, a ostatecznie doprowadzić do zaaplikowania na opisane stanowisko. Korzyści pojawią się także po stronie szukającego pracowników - jeśli prawidło opisze on wymagania względem nowej osoby, zwiększy swoje szanse na przeprowadzenie rekrutacji z wyspecjalizowanymi kandydatami. Dzięki temu zaoszczędzi czas i pięniądze, które musiałby wydać, jeśli nikogo by nie znalazł ze względu na źle sformułowaną ofertę.