Karty podarunkowe w e-sklepie - jak jest ich rola?

Będąc w sklepie, z pewnością każdy z nas zauważył w ostatnich latach karty przypominające karty kredytowe, znajdujące się najczęściej przy kasach. Czasami prezentują się one bardzo ekskluzywnie i stylowo, a innym razem zachwycają nowoczesnym designem. Wszystko zależy od rangi i specyfiki sklepu. Są to karty podarunkowe, które zastępują gotówkę podczas dokonywania zakupów.

Najczęściej są kupowane jako prezent dla najbliższych, a następnie mogą zostać wykorzystane w danym sklepie na zakup dowolnego towaru. Coraz więcej sklepów wiodących marek decyduje się na wdrożenie takiego rozwiązania i tym samym ułatwia swoim klientom wybór prezentu (co nierzadko okazuje się nie lada wyzwaniem). Niestety przeważnie kartę można wykorzystać jedynie w sklepie stacjonarnym, a zakupy online przy jej użyciu nie wchodzą w grę. Czy na pewno jest to dobre posunięcie ze strony sprzedawcy?

Karty podarunkowe i jej przeznaczenie

Święta, urodziny czy inne okazje, które wymagają od nas wyboru prezentu dla drugiej osoby, nie zawsze nas cieszą. Dzieje się tak za sprawą zbyt dużych wymagań ze strony najbliższych, a niedostateczna znajomość ich potrzeb czy zwykła obawa przed tym, że prezent się nie spodoba, mogą przyćmić świąteczny nastrój.

Sklepy wychodzą naprzeciw swoim klientom i oferują karty podarunkowe, które nie dostarczają aż tylu problemów, co sam zakup prezentu. Karty podarunkowe mogą mieć różne nominały. Najczęściej ich wartość zaczyna się od 25 złotych i kończy nawet na 500 czy 1000 złotych. Za taką kwotę można już kupić coś naprawdę wartościowego i ciekawego. Szczególnie sklepy odzieżowe proponują taką usługę, co wskazuje na dużą popularność kart podarunkowych w tej branży. Kroku dotrzymuje jednak rynek elektroniczny, wnętrzarski oraz zabawek dla dzieci. Dzięki karcie możemy obdarować bliską osobę, która następnie będzie mogła kupić dowolny produkt w danym sklepie. Działanie tego rodzaju kart jest zbliżone do działania karty bankowej, zatem jej obsługa nie należy do czynności najtrudniejszych i każdy jest w stanie sobie z nią poradzić.

Są jednak sklepy, które karty podarunkowe wykorzystują w inny sposób. Uwzględniając zwrot towaru, nie zwracają pieniędzy w postaci gotówki, a wirtualnie na kartę podarunkową, więc klient może otrzymaną kwotę wykorzystać jedynie w danym sklepie. Można podejrzewać, że jest to sprytne zagranie ze strony sprzedawcy. Daje on możliwość zwrotu towaru, jednak nie traci pieniędzy, ponieważ klient będzie i tak musiał je wykorzystać na wybór innego produktu z jego sklepu. To niekiedy spotyka się z niezadowoleniem konsumenta, który traci zaufanie do danej marki.

Czy w takim razie jest to dobre rozwiązanie dla sklepu? Skoro akceptujemy zwrot towaru, a wedle polskiego prawa konsument ma taką możliwość, chyba że zarządzający sklepem zadecyduje inaczej (co jest również możliwe), powinniśmy liczyć się ze zwrotem ceny towaru w postaci gotówki. Nie powinniśmy narzucać klientowi, w jaki sposób musi wykorzystać pieniądze, którymi wcześniej zapłacił za towar.

Karty podarunkowe, ale tylko offline

Kolejnym problemem związanym z wykorzystaniem karty jest jej użycie na zakupy w sklepie internetowym. Wiele firm łączy sprzedaż offline z online, jednak same warunki dokonywania zakupów znacznie się od siebie różnią. Karty podarunkowe możemy najczęściej wykorzystać jedynie w sklepie tradycyjnym, a przy zakupie online już nie. Często jest to podkreślane w regulaminie, ale nie zawsze jesteśmy o tym informowani podczas jej zakupu. To powoduje, że klienci niechętnie kupują kartę, ponieważ obecnie wielu konsumentów ceni sobie możliwość dokonywania zakupów drogą elektroniczną.

Jeżeli obdarowujemy osobę, która zakupy wykonuje jedynie przez internet i będzie musiała w takim przypadku udać się do sklepu zlokalizowanego w centrum handlowym, możemy dostarczyć jej pewnych problemów. Również nie każdy ma możliwość pojawić się w danym sklepie, ponieważ może on znajdować się kilkadziesiąt kilometrów od jego miejsca zamieszkania. W mieście zamieszkiwanym przez konsumenta może także nie być oddziału danego sklepu. Czy to przedsiębiorcy nazywają łatwością dokonywania zakupu i ułatwianiem w korzystaniu z ich usług?

Jeżeli decydujemy się na wielokanałowość sprzedaży, powinniśmy również liczyć się z tym, że sprzedaż powinna odbywać się na równych prawach zarówno online, jak i offline. Tylko wtedy ma to sens i sprawia, że klient posiada prawdziwą możliwość wyboru. Wykorzystanie karty podarunkowej powinno być zatem realne zarówno w sklepie tradycyjnym, jak i internetowym. W ten sposób wzbudzamy większe zaufanie wśród konsumentów i pokazujemy, że uwzględniamy ich potrzeby i preferencje. Trzeba liczyć się z tym, że skoro popularność kart podarunkowych i zakupów online nieustannie wzrasta, rośnie również potrzeba spożytkowania pieniędzy z karty za pośrednictwem e-sklepu. Reklamowanie karty offline na stronie internetowej może być zatem odbierane jako sprzeczny sygnał. Zachęcamy do jej zakupu w sieci, ale nie uwzględniamy płatności online. Zamiast utrudniać klientom dokonanie zakupów, może warto skoncentrować się na potrzebach konsumenta.

Karty podarunkowe - doskonała forma reklamy

Karta podarunkowa może być również fantastyczną reklamą marki. Jej wygląd najczęściej odzwierciedla charakter firmy, jest na niej umieszczone logo i nazwa. Karta kolorystycznie współgra z kolorami, z jakimi kojarzony jest sklep. Może być również opatrzona eleganckim etui lub pudełeczkiem prezentowym. Taką kartą nasi najbliżsi będą się chwalić znajomym, więc zobaczy ją wiele osób. W ten sposób docieramy do szerszego grona klientów i stajemy się bardziej rozpoznawalni wśród społeczeństwa.

Spójrzmy na karty podarunkowe takich marek jak Empik, Pizza Hut, Reserved, Mohito czy Starbucks. Są to liderzy w tej usłudze. Odzwierciedlają one charakter marki i tym samym spełniają dodatkową rolę - wizytówki czy ulotki. Również małe, mniej znane przedsiębiorstwa powinny iść w ich ślady. To spowoduje, że będą kojarzone z konkurencyjnymi, rozpoznawalnymi firmami. A sklepy internetowe? One przede wszystkim powinny pomyśleć o takiej formie świadczenia usług. Rośnie znaczenie e-commerce i trzeba zrobić wszystko, aby z powodu ograniczeń, które wprowadzają sklepy, rola handlu internetowego nie zmalała. Karty to również dobry sposób na komunikowanie się z klientem. Mając jego adres e-mail, możemy informować go o promocjach, nowościach, a nawet spersonalizowanej ofercie. Tyle korzyści, a wciąż tak mało e-sklepów otwiera się na karty podarunkowe.